Nieuws Groei
Online shoppingplatform Productpine: 2,5 miljoen euro na internationale financieringsronde
De startup Productpine, een online shoppingplatform dat merken helpt producten rechtstreeks aan de consument te verkopen, heeft tijdens een internationale financieringsronde 2,5 miljoen euro opgehaald. De investering stelt Productpine in staat het platform op te schalen en nieuwe merken aan te sluiten.

V.l.n.r.: Productpine-oprichters Vincent Hulshoff, Camiel van Dooren en Dimitar Maslarov. Foto: Productpine
Productpine is in 2019 door drie jonge ondernemers (Camiel van Dooren, Vincent Hulshoff en Dimitar Maslarov) gelanceerd als online marktplaats waar merken snel en eenvoudig een eigen shop als verlengstuk van hun direct-to-consumer-kanaal kunnen openen om producten rechtstreeks aan consumenten te verkopen.
Deze directe interactie biedt volgens de ondernemers grote voordelen. Zo kunnen merken hogere marges realiseren, behouden zij de controle over hun merk en hebben ze toegang tot waardevolle inzichten over de voorkeuren van consumenten. Daarnaast adverteren veel merken nu nog via Facebook en Google, waarvoor hoge tarieven worden gerekend; per jaar nemen de kosten hiervan met bijna 90 procent toe. 'Dankzij de onderliggende technologie van Productpine kunnen merken via het platform samenwerken om deze advertentiekosten te delen. Dat levert flinke kostenbesparingen tot 75 procent op', zo beloven de ondernemers.
''We helpen merken om minder afhankelijk te worden van online advertentiekanalen en om winstgevende groei te realiseren, buiten spelers als Facebook, Google en Amazon om''
Online platform voor direct-to-consumer-merken
Deze hoge advertentiekosten zijn voor merken een knelpunt in de groei van hun direct-to-consumer kanaal. ,,Direct-to-consumer-verkopen zijn voor veel merken te kostbaar, waardoor zij het risico lopen onvoldoende door consumenten ontdekt te worden. Ondersteund door experts uit de e-commerce-industrie hebben we daarom een online shopping-platform gebouwd dat wordt aangedreven door de allernieuwste technologie."
,,Met deze marketplace stellen we merken in staat om op een eenvoudige en schaalbare wijze samen te werken en advertentiekosten te delen. De controle over hun merk en het bieden van een seamless winkelervaring aan de consument staan hierbij voorop”, vertelt Camiel van Dooren, ceo en medeoprichter van Productpine. Op deze manier helpen we merken om minder afhankelijk te worden van online advertentiekanalen en om winstgevende groei te realiseren, buiten spelers als Facebook, Google en Amazon om.”
Lees ook: Online marktplaats Orderchamp: groeibriljant op kampioenskoers
Direct-to-consumermarkt vertegenwoordigt een jaarlijkse groei van 29 procent
Productpine stimuleert cross-selling door middel van een intelligente recommendation-engine, zodat merken elkaar via het platform kunnen versterken. De startup zorgt vervolgens voor een eerlijke verdeling van de kosten. ,,Tegelijkertijd kan aanzienlijk op advertentiekosten worden bespaard én kunnen consumenten de nieuwste producten van verschillende merken ontdekken, zonder tussenschakels en tegen de laagste prijs. Op deze manier speelt Productpine in op ontwikkelingen in de e-commercemarkt, waarbij merken hun blikveld steeds meer verschuiven naar het direct-to-consumerkanaal.''
Van Dooren: ,,De direct-to-consumermarkt vertegenwoordigt een jaarlijkse groei van maar liefst 29 procent. Tot nu toe hebben merken slechts twee opties, die echter veel nadelen hebben. Zo kunnen zij producten via retailers afzetten, waarbij ze weinig controle over hun merkpresentatie hebben en veel marge afdragen. Of zij proberen producten via traditionele marketplaces te verkopen, waar ze concurreren met andere wederverkopers van hun merk. Op ons platform behouden zij de regie, staan ze rechtstreeks in contact met klanten en hoeven zij geen marge in te leveren.”
''Tot nu toe hebben merken slechts twee opties, die echter veel nadelen hebben. Zo kunnen zij producten via retailers afzetten, waarbij ze weinig controle over hun merkpresentatie hebben en veel marge afdragen''
Vooraanstaande particuliere investeerders sluiten zich aan bij financieringsronde
De internationale financieringsronde stond onder leiding van Acequia Capital uit de Verenigde Staten en NFQ Capital uit Duitsland. Aan deze seed-ronde deden verschillende co-investors mee, waaronder TechFund One, Kaas Ventures en primeCROWD. Ook sloten vooraanstaande particuliere investeerders zich aan, zoals Stefan van den Berg (oprichter van Afterpay), Kalo Bagijn (oprichter van Binck Bank en Brand New Day), Patrick Andrae (oprichter van HomeToGo), Justin Hwa (Head of Commerce Innovations van eBay) en Arnoud Aalbersberg (oprichter van Care Plus), evenals bestaande investeerders, zoals Hans Schröder, voormalig partner van Provast.
Lees ook: E-mobiliteitsbedrijven Dott en Leap24 halen miljoenen aan groeigeld binnen