Nieuws Groei
Picnic: groeit als kool, wel 45,5 miljoen in het rood
Ze zijn niet mals, de jaarcijfers die Picnic bekendmaakte. De online supermarkt, onder andere bekend om de vrolijke bestelwagentjes, draaide in 2017 een verlies van 45,5 miljoen euro. Dat is fors hoger dan de 5,8 miljoen euro van het jaar daarvoor. Desondanks is topman Michiel Muller optimistisch.

Volgens hem zijn deze cijfers het gevolg van het investeringsprogramma . Zo investeert Picnic in de bouw van infrastructuur. “We doen niet uit de doeken wat we precies waarin hebben geïnvesteerd, maar je kunt zien dat het om een behoorlijk bedrag gaat”, aldus Muller tegen Retailnews.
Omzet verdrievoudigd
Dat Picnic zich geen zorgen hoeft te maken blijkt wel uit de volgende cijfers:
- Het bedrijf bedient 66 steden
- De omzet werd in 2018 verdrievoudigd naar 100 miljoen euro
- Picnic heeft 190.000 klanten in Nederland
- En ook nog 10.000 in Duitsland
- Afgelopen half jaar kwamen er 40.000 klanten bij.
“Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter,” zegt hij tegen de nieuwssite.
Lees ook: Michiel Muller: ‘Ervaring is fijn, maar het kan je ook belemmeren’
Ellenlange wachtlijst
Wat drie jaar geleden bescheiden begon in Amersfoort is tegenwoordig een gegeven. Online je boodschappen bestellen. Zonder onnodige tussenschakels wordt het door een bezorger in een mini-vrachtwagentje bezorgd. Niet ellenlang wachten. Als klant weet je tot op het half uur precies hoe laat je de deur open moet doen voor je groenten, fruit en toiletpapier. De populariteit is enorm, want los van het aantal bestaande klanten staan er in Nederland ook nog 75.000 mensen op de wachtlijst.
De topman voorspelt dat de supermarkt in 2020 winstgevend zal zijn.