Nieuws Groei

Oprichter Pieter Pot: 'Niet durven dromen dat het zó snel zou gaan'

Een investering van 9 miljoen euro voor een startup die nog maar twee jaar jong is. Deze week werd bekend dat de verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot het voor elkaar heeft gekregen. Het geeft oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt alle ruimte om verder te internationaliseren, een app te lanceren en geoptimaliseerde, vierkante potten te gaan gebruiken. ,,Zelfs in onze stoutste dromen hadden we niet verwacht dat het zó snel zou gaan.”

Robbert Daalder 8 december 2021

Pieter pot investering jouri schoemaker bijmolt

Jouri Schoemaker, medeoprichter Pieter Pot. Foto: Pieter Pot

Zo zit je als beginnend ondernemer nog op je eigen bakfiets om bestellingen in weckpotten naar de klant te brengen, en zo ontvang je miljoenen aan groeigeld waarmee Europa kan worden veroverd. Het mag duidelijk zijn dat Pieter Pot momenteel als een trein gaat en de consument plukt daar komend voorjaar al(weer) de vruchten van.

Tijd om te leveren nu Pieter Pot het groeigeld binnen heeft

,,Dat is inderdaad al snel”, steekt Schoemaker van wal. ,,Maar ook noodzakelijk nu het groeigeld op onze rekening staat. Het is duidelijk dat nu ook internationale venture capitals onder de indruk zijn van de grote groei die wij met kleine financiële middelen hebben laten zien. We hebben zo’n 9 miljoen euro nodig om de ontwikkelingen die je hierboven schetst door te kunnen maken. Dat geld is er inmiddels. Het is nu aan ons om te leveren.”

"Wij zijn het allereerste bedrijf ter wereld dat met een volledig circulair verpakkingsmodel werkt. Dat betekent dat wij ook de eerste zijn die het rendabel moeten maken"

Jouri Schoemaker

Lees ook: 9 miljoen investering plasticvrije online supermarkt Pieter Pot voor Europese groei

Gaat het om geografische uitbreiding, dan kijkt Pieter Pot naar Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en het VK. Er zijn hier volgens Schoemaker meer dan genoeg early adopters die nauwelijks nog kunnen wachten op de komst van de online supermarkt die zijn producten in weckpotten levert.

Pieter Pot en de uitdaging om circulair verpakkingsmodel rendabel te maken

,,Wij zijn het allereerste bedrijf ter wereld dat met een volledig circulair verpakkingsmodel werkt. Dat betekent dat wij ook de eerste zijn die het rendabel moeten maken. Als dat lukt, komen alle grote spelers in de keten in beweging en kunnen we op nog grotere schaal gaan acteren. Daar komt nog een hoop bij kijken. Denk alleen al aan retourneren van alle potten die na gebruik bij de klanten opgehaald en gewassen moeten worden om ze vervolgens weer te kunnen gebruiken voor de volgende bestellingen. De user experience moet verder verbeterd worden en een app draagt daar aan bij. Ook gaan we het assortiment verbreden waar we met het aanbieden van versproducten alvast mee zijn begonnen. Het statiegeld op de potten moet eveneens omlaag van 2 euro nu, naar 1 euro straks.”

Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt reden twee jaar geleden zelf nog op hun Pieter Pot-bakfiets door Rotterdam. Foto: Pieter Pot

Lees ook: Jouri Schoemaker (Pieter Pot) schroomt niet en haalt kennis bij experts

Overname door partij als Picnic pas denkbaar zodra business case is bewezen

Schoemaker, die tevens een nominatie voor de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar op zak heeft, beseft als geen ander dat wanneer Pieter Pot daadwerkelijk toe is aan Europese verovering, het niet zonder een grotere partner kan die in meerdere landen al een stevige voet aan de grond heeft. Online supermarkt Picnic is daar een voorbeeld van, maar van een overname is tijdens de meest recente investeringsronde niet gesproken. Het bedrijf heeft volgens de medeoprichter eerst nog een business case te bewijzen. Pas als het West-Europa op eigen kracht kan veroveren, komt een dergelijke overname in beeld.

"Martijn en ik zijn soms heus wel naïef geweest met bepaalde doelstellingen. Wisten wij veel dat al dit investeren er ook nog eens bij hoorde"

Pieter Pot kan omslag in keten creëren door McDonalds faciliteiten te bieden

Hij benadrukt dat het daarbij niet om eigen gewin gaat, maar puur om het maken van impact. ,,Het is onze bedoeling om een verpakkingsvrije keten te creëren waarin het vraagstuk omtrent het schoonmaken van in ons geval de potten wordt beantwoord. Net zoals Elon Musk dat met Tesla heeft gedaan. Hij maakte elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk. Dit heeft ertoe geleid dat onze infrastructuur inmiddels op zo’n manier is ingericht dat we overal laadpalen hebben. Iets waar de complete keten nu van profiteert. In onze sector zie je dat McDonald’s al aan het bewegen is. Ze draaien momenteel een pilot met circulaire verpakkingen. Daar hebben ze echter wasfaciliteiten voor nodig die er nu nog niet zijn, maar waar wij inmiddels wel al aan werken. Wij kunnen ze helpen en daarmee het begin van een omslag binnen de keten bewerkstelligen.”

Als het aan Pieter Pot ligt, worden boodschappen alleen nog maar in volledig circulair verpakkingsmateriaal geleverd. Foto: Pieter Pot

Lees ook: De Picnic-potentie van Pieter Pot

Unilever en Pepsico bij Pieter Pot op de stoep voor samenwerking

Hoewel de mate van impact op dit moment nog niet zo groot is als de eigenaren van Pieter Pot uiteindelijk voor ogen hebben, staan Schoemaker en zijn compagnon Bijmolt soms weleens te kijken van het succes dat ze nu al hebben. Pieter Pot telt momenteel 70.000 gebruikers en heeft een steady wachtlijst waar nog eens 15.000 mensen op staan. Er zijn samenwerkingen met Heinz, Haribo en Verkade terwijl Unilever en Pepsico druk doende zijn om zichzelf ook bij de Rotterdammers aan te sluiten.

,,Twee jaar geleden reden we nog op onze bakfiets door de stad en probeerden we iedereen te overtuigen dat Pieter Pot echt de potentie had om groot te worden", besluit Schoemaker. ,,Ik kan me wel voorstellen dat dat van buitenaf best moeilijk was om te doorzien. Martijn en ik zijn tijdens onze eerste brainstormsessies soms heus wel naïef geweest met bepaalde doelstellingen. We hebben op sommige momenten ook echt wel gestruggled als we de zaken even niet rond kregen. En wisten wij veel dat al dit investeren er ook nog eens bij hoorde. Toch is het allemaal gelukt. Zelfs in onze stoutste dromen hadden we niet verwacht dat het zó snel zou gaan.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws