Blog Groei

Hoe A Christmas Carol jou kan laten profiteren van de lockdown

Wacht even, het kerstverhaal A Christmas Carol en de lockdown - met die combinatie kunnen we iets, als ondernemers? Jazeker, schrijft Juri Hoedemakers in deze blog. Reflectie. Hoe handelde je voor corona en hoe nu? Wat daarvan wil je in de toekomst behouden en waarvan zou je afscheid willen nemen?

Juri Hoedemakers (a.k.a. Drs. Hofnar) 24 december 2020

Profiteren van de lockdown? Ja, je kunt de lockdown per direct in jouw voordeel laten werken. Het is namelijk bij uitstek een perfect moment om te reflecteren. Voor reflectie moet altijd expliciet tijd en afstand worden gecreëerd.

De psychologische afstand die er door de lockdown ontstaat kun je geweldig gebruiken voor reflectie. In het verhaal van A Christmas Carol (Charles Dickens, 1843) spelen tijd en afstand ook een belangrijke rol. De geesten bezoeken gierigaard Ebenezer Scrooge namelijk exact om 01.00, 02.00 en 03.00 ’s nachts en nemen hem op afstand mee naar het verleden, het heden en de toekomst.

Wanneer je dit vertaalt naar de huidige lockdown zou je op een soortgelijke manier te werk kunnen gaan. Hoe handelde je vóór corona? Hoe handel je nu? En wat daarvan wil je in de toekomst behouden en waarvan zou je afscheid willen nemen?

WEETJE

Het reflectieve vermogen wordt vergroot door de tijd te nemen en de zaken eens van een afstand te bekijken. De hofnar had deze rol vroeger ook, doordat hij een sociale outcast was die alles vanaf de zijlijn kon aanschouwen.

Deze reflectie kun je doen in slechts 7 simpele stappen:

  1. Tijd & afstand: Dat krijgen we nu cadeau door de lockdown.
  2. Verleden: Denk eens na over hoe je je werk deed voor corona.
  3. Verkennen: Wat deed je precies, wat vond je daarvan en wat voelde je toen?
  4. Evaluatie: Wat was fijn en niet fijn aan jouw werkwijze toen?
  5. Blinde vlek: Vraag aan een collega hoe jij in die tijd overkwam.
  6. Conclusie: Zou je het nu anders doen?
  7. Actie: Als het zich weer voordoet dan….

En als ik deze stappen nu eens omzet naar de praktijk, krijg je het volgende treffend voorbeeld:

'Kijk in het gaatje!'

  1. Tijd & afstand: Dat krijgen we nu cadeau door de lockdown.
  2. Verleden: Voor corona keek ik bij digitale vergaderingen altijd naar het scherm van mijn computer terwijl ik aan het praten was.
  3. Verkennen: In iedere vergadering sprak ik alleen maar tegen het scherm en merkte dat ik geen echt goede connectie kon maken met de andere kant.
  4. Evaluatie: Ik vond dat storend omdat ik dat juist in live situaties zo goed kan.
  5. Blinde vlek: Ik vroeg mijn collega hoe ik overkwam op haar. Ze zij dat ik altijd maar naast het beeld keek waardoor het leek alsof ik helemaal niet tegen de andere aan het praten was. Zij gaf mij toen de tip om in het kleine gaatje van de camera te praten. Heel erg klein, bijzonder onwennig, maar een geweldig effect.
  6. Conclusie: Vanaf dat moment kijk ik als ik praat in het kleine gaatje en doe alsof dat een minihoofd van een collega is. Als ik naar de andere luister kan ik wel op het scherm kijken.
  7. Actie: Iedere toekomstige digitale vergadering zal ik dus in het gaatje kijken als ik spreek.

Dit is een voorbeeld over digitaal vergaderen, maar uiteraard kun je reflecteren op alles wat de laatste tijd voor jou in het werk relevant is geweest. Werkdruk, collega’s, aandacht, waardering, communicatie, toekomst en zo kun je eindeloos doorgaan.

Het bezoek van de geesten heeft Scrooge ertoe gezet nader naar zichzelf te kijken en na te denken over zijn doen en laten. Door heel expliciet zijn verleden, heden en toekomst onder de loep te nemen en hem daarover na te laten denken. In het laatste hoofdstuk verandert Scrooge hierdoor zijn leven, is hij opgewonden, doet een gulle bijdrage aan de collectanten en koopt hij de grootste kalkoen voor de familie van zijn boekhouder voordat hij de dag doorbrengt met zijn neef, vol kerstvreugde.

Wat wordt jouw verhaal?

Juri Hoedemakers

Verbinder, coach, inspirator

Juri Hoedemakers (1987) is een verbinder, coach en inspirator die bedrijven en mensen helpt om beter samen te werken en net even anders naar situaties te kijken. Tijdens zijn masterstudie aan de Erasmus Universiteit verdiepte hij zich in het belang van de hofnar in moderne organisaties. Voor deze studie kreeg Juri de prijs voor de beste scriptie van het jaar.

Momenteel werkt Juri aan zijn boek Hofnar gezocht: m/v waarin hij praktische handvatten geeft voor hoe je reflectie in het dagelijkse werk kunt toepassen en wat we daarbij kunnen leren van de hofnar. Meer informatie: LinkedIn-pagina Drs. Hofnar en/of via juri.hoedemakers@gmail.com.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.