Nieuws Groei
De van kleur veranderende zwembroeken van Sea’sons veroveren de wereld
Met zwembroeken die veranderen van kleur startte Tom van Dieren als student zijn eigen bedrijf Sea’sons. Ruim drie jaar later verkoopt hij over de hele wereld, nadert zijn jaaromzet de 2 miljoen euro en verbreedt hij zijn aanbod met een al even kleurrijke wintercollectie. ,,Ik wil kijken hoeveel verder ik het nog kan schoppen.”

Alleen het idee is al leuk: zwembroeken die door verandering in temperatuur ineens een andere kleur krijgen. Een geweldige gimmick aan het strand of in het zwembad. Tijdens het tweede jaar van zijn studie Small Business aan hogeschool Saxion in Deventer ging Van Dieren ze maken en verkopen, niet wetende dat het drie jaar later een miljoenenbusiness zou zijn. ,,Inmiddels ben ik afgestudeerd en verkoop ik mijn producten in zeventig landen”, vertelt hij. ,,Nederland levert nog maar 20 procent van mijn omzet, ik realiseer vergelijkbare cijfers in Duitsland, de VS en het Midden-Oosten. Sterker nog: we hebben al een distributiecentrum geopend in Koeweit.”
Lees ook: Deze Apeldoornse ondernemer (19) lanceert bijzondere zwembroekenlijn
Van Dieren (inmiddels 23) stond in de begintijd van Sea’sons met een interview op De Ondernemer, maar de tijd heeft sindsdien bepaald niet stilgestaan voor de nog altijd piepjonge ondernemer. ,,In die tijd had ik via Kickstarter wat geld opgehaald, maar ik merkte al gauw dat er veel meer investeringen nodig waren om echt serieus te kunnen groeien. De productietijd van onze zwembroeken is drie maanden. Afgelopen jaar waren we in mei al uitverkocht. Het is dan te laat om nog meer broeken bij te produceren voor het einde van de zomer, dus hebben we de kans laten liggen om nog veel meer te verdienen.”
Topondernemer Marco Aarnink: ‘Waarom heb je me nooit gevraagd te investeren?’
De eerste investeerder die instapte was Grehamer & Company uit Apeldoorn. Met diens kapitaalinjectie hoopte Sea’sons vier keer zoveel zwembroeken te gaan verkopen, maar de sales werd maar liefst verachtvoudigd. ,,Geweldig natuurlijk, maar we groeiden echt te hard en dat gaf problemen, onder meer met tijdige levering”, blikt Van Dieren terug. ,,We moesten nog meer investeren en toen kwam onder meer topondernemer Marco Aarnink (oprichter van Print.com en blogger voor De Ondernemer, red.) aan boord. Ik kende hem van een presentatie op mijn hogeschool en had contact gehouden. Marco was echt een coach en klankbord voor me, maar ik had nooit gedacht dat hij in ons wilde investeren. Totdat hij een keer vroeg waarom ik hem nooit had gevraagd.”
"Topondernemer Marco Aarnink was echt een coach voor me, maar ik had nooit gedacht dat hij in ons wilde investeren. Totdat hij zei: waarom heb je me nooit gevraagd?”
Business verbreden met wintercollectie
Dankzij de nieuwe investeringsronde kon Sea’sons begin dit jaar een breder strategisch plan ontwikkelen, dat nu wordt afgetrapt met een wintercollectie. ,,Om niet alleen afhankelijk te zijn van wat we in de zomermaanden verdienen, willen we ook de andere seizoenen gaan aanboren”, zegt Van Dieren. ,,Voor de zomer hadden we ons aanbod al verbreed naar bikini’s en T-shirts, maar daar is nu ook 's werelds eerste van kleur veranderende hoodie bijgekomen, als aanjager van onze wintercollectie.” Er is inmiddels een commercial opgenomen om deze fashion-innovatie aan de man (en vrouw) te gaan brengen.
De kersverse hoodie-collectie van Sea'sons, om ook in de winter succesvol te zijn. Foto: Sea'sons
Zorgvuldige bedrijfsgroei
Het idee van verkleurende kleding is niet helemaal nieuw. In de jaren ’80 kwam het Amerikaanse bedrijf Generra Sportswear met de kledinglijn Hypercolor, maar het succesvolle bedrijf zou later failliet gaan door mismanagement en problemen met de kwaliteit van de verkleurende kleding. ,,Zij zijn in feite kapot gegroeid”, blikt Van Dieren terug. De fouten van Hypercolor wil hij niet maken, dus gebruikt hij een andere techniek en plant hij zijn bedrijfsgroei zorgvuldig. ,,Aangezien er ook nu concurrenten en namaakproducten opduiken, zetten wij er sterk op in dat mensen onze producten echt willen kopen vanwege het merk, de kwaliteit en de beleving. Bovendien groeien we geleidelijk: we hebben nog veel meer ideeën, ook voor de herfst en de lente, maar je moet altijd een paar plannen achter de hand houden.”
'Nu er ook concurrenten en namaakproducten opduiken, zetten wij sterk in op merk, kwaliteit en beleving'
De nieuwe seizoenenaanpak lijkt perfect aan te sluiting op de merknaam Sea’sons, maar die ontstond toch net even anders. ,,Een bedrijfsnaam bedenken is het allermoeilijkste dat er is”, lacht Van Dieren. ,,Aanvankelijk was het gewoon een combinatie van mannen en water, maar door de twee betekenissen ben ik er supertevreden mee.”
Spannend avontuur: ‘Altijd pionieren en blijven leren’
De jonge ondernemer begon als student voor zichzelf omdat hij liever zelf geld verdient dan via iemand anders. Eerst met de doorverkoop van scooters, direct daarna met Sea’sons. ,,Het gaf me meer voldoening, maar ik vond het leerproces ook gewoon heel interessant. Dit is echt wat ik wil doen. Het is nog steeds een spannend avontuur. Altijd pionieren en iets nieuws verzinnen. Niemand kan mij vertellen of zo’n nieuw product goed is, daar moet ik echt zelf een knoop over doorhakken. Ik hou ervan om te leren en ben gewoon heel benieuwd hoe ver ik het met Sea’sons kan schoppen.”