Nieuws Groei
Seepje haalt miljoen op om te groeien in België en Duitsland
DOEN Participaties en Fair Capital Partners Impact Investing investeren samen 1 miljoen euro in de Europese expansie van het duurzame zeepmerk Seepje. Vanaf deze week zijn het wasmiddel, de handzeep en de reinigers op grote schaal verkrijgbaar in België en het afwasmiddel in Duitsland.

Seepje medeoprichter Jasper Gabriëlse: ,,We ontwikkelden een nieuwe afwasmiddelengeur voor de Duitse markt."
,,Onze producten waren al beperkt te vinden in het buitenland maar nu is de tijd rijp om fors op te schalen”, vertelt Seepje medeoprichter Jasper Gabriëlse. ,,Uit marktonderzoek bleek bijvoorbeeld dat het noodzakelijk was om een nieuwe afwasmiddelengeur te ontwikkelen voor de Duitse markt. Onze ‘Komkommer en Aloë Vera geur’ moet daar nu de neuzen gaan overhalen.”
Lees ook: Verkoop Seepje en BoxBites door het dak dankzij coronacrisis
Duitse marktleider DM neemt Seepje op
Sinds deze week zijn de natuurlijke afwasmiddelen van Seepje bij tweeduizend winkels van drogisterijketen DM in Duitsland verkrijgbaar en is het hele assortiment in België te vinden bij de buurtsupers van OKay, onderdeel van de Colruyt Group. Seepje verdubbelt door de investering het aantal Europese verkooppunten naar 4.500.
"Het begon als een wasmiddel gemaakt met de schillen van de Zeepnotenboom"
Seepje voorbeeld voor de wasproductensector
,,DOEN Participaties is al sinds 2015 betrokken bij Seepje als eerste financier. Inmiddels is het merk wereldwijd een lichtend voorbeeld voor de was- en reinigingsproductensector”, meent Michelle de Rijk, Impact Investment Manager bij DOEN Participaties. ,,Wat begon als een wasmiddel gemaakt met de schillen van de Zeepnotenboom is uitgegroeid tot een breed assortiment aan reinigingsproducten op basis van innovatieve en milieuvriendelijke ingrediënten.”
Seepje
Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse zagen als 21-jarige studenten op televisie hoe een Nepalese vrouw een natuurlijke vorm van zeep gebruikte om te wassen. Dat riep meteen de volgende vraag op: waarom gebruiken we hier allerlei synthetische toestanden, als wassen ook natuurlijk kan? In 2013 richtten ze samen Seepje op. Seepje maakt natuurlijke was- en reinigingsproducten op basis van de beste natuurlijke ingrediënten, zoals de Sapindus mukorossi-vrucht uit de Himalaya.
Eerste Europese Fair Trade wasmerk
Seepje is overigens sinds begin oktober volwaardig lid van de World Fair Trade Organization (WFTO) en daarmee het eerste Europese Fair Trade was- en poetsmerk. Dit betekent dat Seepje handelt naar de tien Fair Trade principes en de komende jaren verbeteringen doorvoert die bijdragen aan betere werk- en leefomstandigheden voor de schillenboeren in Nepal. Sinds de oprichting in 2013 streeft Seepje een positieve impact na op alle betrokkenen in de handelsketen. De schillen van de Sapindus mukorossi-vrucht, die een natuurlijke vorm van zeep bevatten, worden voor een eerlijke prijs ingekocht. Met wasmiddel, handzeep en reinigers op basis van natuurlijke ingrediënten wil Seepje de wereld schoner én mooier maken.