Podcast Selfmade in Holland
Selfmade in Holland: Fabienne Chapot over vrouwelijk leiderschap (en haar hoogste doel)
'Waar hebben jullie dát gevonden?' Fabienne Chapot (41) kijkt verrast. Als Roelof Hemmen haar vraagt het voorwerp te omschrijven is ze geraakt. 'Deze bedel van een aapje herken ik. Het heeft te maken met de geboorte van mijn zoon. Roelof interviewt Fabienne bij haar op kantoor, een indrukwekkend pand in Amsterdam. Hier bouwt zij aan haar droom. Fabiennes aanpak voor internationale groei en hoe ze balans in haar bedrijf en in haar persoonlijke leven nastreeft, vormen de rode draad van het gesprek.
Kijk hierboven mee naar de tweede aflevering van Selfmade in Holland met presentator Roelof Hemmen.
'Een wereldwijd herkend en geliefd merk worden'
De eerste stappen in het buitenland zijn gezet. Fabienne Chapot vestigde dit jaar kantoren in Düsseldorf en München. Ook een Belgisch kantoor is gerealiseerd. De lokale teams zijn operationeel. Fabienne: ,,We staan aan het begin. Als je kantoren en teams hebt neergezet, dan moet je het erna nog wel gaan doen.” Roelof: ,,Het begin? Duizend fysieke en online verkooppunten, acht brand boutiques en een webshop. Dat vind ik al best groot. Wat is je doel concreet dan?” Fabienne: ,,Een wereldwijd herkend en geliefd merk worden. Impact maken met een positieve boodschap. Daar moet nog veel voor gebeuren.”
Lees ook: Selfmade in Holland: Hans Ober (TicketSwap) over de weg naar 1 miljard
'Ik heb geen exit in gedachten'
Voor de voltooiing van haar droom heeft Fabienne geen tijdspad uitgestippeld. ,,Ik hoef niet een bedrijf neer te zetten dat mijn zoon kan overnemen. Ik denk niet aan een exit over tien jaar. Ik wil hier elke dag alle potentie uit mijn team en uit mezelf halen, bouwen aan ons doel en kijken tot hoever we kunnen gaan. Zolang ik de juiste persoon ben om dat te leiden ga ik door.” Roelof: ,,Wat is jouw rol in het plan, het belangrijkste dat jij hier elke dag doet?”
,,Ik ben CEO dus eindverantwoordelijk voor alles. Maar Jorrit (Weekenborg, red.) is onze CFO en COO en hij stuurt de afdelingen aan. Ik bepaal de richting voor de collecties en ik bewaak het DNA van het merk. Dat doe ik door dicht bij mezelf te blijven, ik heb oog voor wat de klant wil en weet ook waar en wanneer ons merk de randjes kan opzoeken. We maken pas sinds 2017 kleding en er wordt vaak bij mij ingecheckt met de vraag is dit ‘FC’. Zeker als we nieuwe dingen gaan doen. We beginnen nu met buitenmode, denk aan dikke puffer jacks. Dan gaan we met elkaar zitten en bepalen hoe dat er ‘FC’ uit kan zien. Hoe het onderscheidend kan zijn.”
Selfmade in Holland: luister de hele aflevering met Fabienne
Hoe Fabienne Chapot focus houdt. Hoe ze zich verhoudt tot de materiële zaken des levens en wat privé haar hoogste doel is, dat hoor je in de tweede uitzending van Selfmade in Holland. Gemaakt door ondernemersnetwerk Webhelden en De Ondernemer, gepresenteerd door Roelof Hemmen en mede mogelijk gemaakt door Adyen en retailbank, shopping- en betaaldienst Klarna. Luister in Spotify of je favoriete podcast app, kijk mee via YouTube.
Tot eind december, iedere dinsdag nieuwe afleveringen van deze serie over het leven als topondernemer. Bekijk ook de video’s en leer van onder meer Fabienne Chapot, Hans Ober en Sharon Hilgers. Tips van Fabienne en de andere zeven topondernemers uit de serie ontvangen? Ga naar www.webhelden.nl en laat je gegevens achter voor de gratis whitepaper Selfmade in Holland.
'Vier keer tegen het randje van omvallen'
Het dichtbij zichzelf blijven is een competentie die Fabienne in de loop der jaren heeft ontwikkeld. ,,Vier keer in mijn loopbaan zat ik op het randje van omvallen. Dat kwam dan doordat ik te veel aan mijn hoofd had, alles tegelijk deed. Ik voelde dat dan aan mijn lijf. Dat heb ik nu in balans gebracht. Met het juiste team in het bedrijf, maar ik heb ook veel zelfonderzoek gedaan en ik ben in therapie gegaan.”
,,Ik wil me inzetten voor het onderwerp vrouwelijk leiderschap. Negentig procent van ons personeelsbestand bestaat uit vrouwen. Ik denk dat onze aanpak voor groei een duurzame is. Empathisch leiderschap en ruimte voor persoonlijke groei zijn hier belangrijke waarden. We groeien veertig procent per jaar en dat succes is grotendeels door vrouwen gebouwd. Deze aanpak wil ik graag delen, want met meer vrouwen op belangrijke posities wordt de wereld beter.”