Academy Groei
In één jaar van 120 naar 245 man personeel: het groeigeheim van Sendcloud
Hoe te groeien met je bedrijf? Die vraag stelde Jeroen Bertrams aan tal van ondernemers voor zijn boek Startup: van idee tot exit. De lessen die Bertrams zelf leerde in zijn bedrijf en zijn vijftien jaar ervaring als investeerder combineerde hij met de lessen van de ondernemers als basis voor zijn boek. Vandaag een voorproefje: Bertrams vroeg aan oprichter Rob van den Heuvel hoe het Eindhovense Sendcloud in één jaar tijd van 120 naar 245 werknemers wist te gaan. Meer leren over succesvol groeien? Het boek van Bertrams is hier te koop in de eigen webwinkel van De Ondernemer.

Sendcloud-ceo Rob van den Heuvel (rechts), met mede-oprichters Sabi Tolou (midden) en Bas Smeulders (links).
Over Sendcloud
Sendcloud is een alles-in-een softwaretool voor het verwerken en verzenden van de orders van een webwinkel. Met Sendcloud kun je het gehele verzendproces automatiseren, van het printen van labels en het uitsturen van Track & Trace-notificaties tot aan het regelen van retourzendingen. Meer dan 250 medewerkers helpen de ruim 15.000 klanten in steeds meer landen.
Hoe realiseren jullie groei?
,,Onze klanten zijn met name webwinkels en marktplaatsen. We hebben zowel een inbound- als outbound-strategie. We zetten vrijwel alle online kanalen in om inbound-leads te genereren. Daarnaast hebben we partnerships met partijen als Magento en Shopify en werken we nauw samen met bouwers van webshops. Outbound blijft een uitdagend kanaal, al hebben we daar wel volledige controle over onze middelen. Wanneer we daar bijschakelen, weten we precies hoeveel leads eruit moeten komen. Relatief kleine webshops bieden we selfservice. Ze kunnen in vijf minuten tijd een account aanmaken en onze dienst gebruiken.''
Kun je het startupgevoel behouden wanneer je zo sterk groeit?
,,We zijn in een jaar tijd van 120 naar 245 medewerkers gegroeid. En die groei zal voorlopig doorzetten. De tevredenheid onder medewerkers is hoog. Daar steken we enorm veel energie in. In onze cultuur gelden drie waarden:
1 No bullshit: we zijn open, eerlijk en transparant.
2 Grow & win: op alle niveaus willen we groeien; op persoonlijk niveau heeft iedereen een duidelijk groeipad met mooie kansen; maar we helpen onze klanten en partners ook met hun groei. Zo winnen we allemaal.
3 Have fun: we willen dat iedereen plezier heeft in zijn werk. Wanneer we mensen aannemen, kijken we goed of ze binnen de cultuur passen. Juist tijdens snelle groei is dat essentieel. Het helpt dat we op allerlei reviewsites goed scoren.''
Lees ook: Zo groeide SendCloud uit tot een scale-up met een omzetgroei van 5463%
Waar moet je op letten wanneer je geld gaat ophalen?
,,Het is belangrijk dat je op het juiste moment geld ophaalt. Vanuit sterkte. Wanneer je al vlak bij het einde van je runway bent, is het eigenlijk al te laat. Investeerders bieden, als het goed is, meer dan alleen geld. Ik gebruik ze onder meer als sparring partner bij bepaalde situaties. Toen corona begon te spelen, hebben we enkele scenario’s ontwikkeld. Door die te bespreken met onze investeerders hebben we goed onderbouwde keuzes kunnen maken.''
Zijn er zaken waarop beginnende ondernemers moeten letten?
,,Zorg ervoor dat je de juridische zaken goed hebt geregeld. Dat voorkomt problemen, zeker als zaken niet verlopen zoals verwacht. Bij een startup gebeurt nu eenmaal van alles. Het founding team moet bereid zijn om tien jaar met elkaar samen op te trekken. Kijk daarom goed naar je co-founders en spreek uit dat je zo’n samenwerking aan wilt gaan. Voer daar gesprekken over. Tot slot: ga niet geforceerd proberen een startup op te richten. Het is beter om erin te rollen, hoe gek dat misschien ook klinkt. Je loopt tegen een probleem aan dat groot genoeg is om een bedrijf te worden. Je moet het echt leuk vinden, het moet een passie zijn.''
Waarom is Sendcloud een succes geworden?
,,Het heeft onder meer te maken met timing en een stukje geluk. We hadden het juiste product op het juiste moment, ook al heeft het even geduurd voordat het echt hard ging. Maar ik denk dat onze cultuur minstens zo belangrijk is geweest. Gewoon lekker knallen. Dingen bedenken, dingen starten en dingen afmaken. Alle drie. Ik denk dat veel mensen en bedrijven te lang stilstaan bij het bedenken van dingen. Dat is weliswaar ook nodig, maar je moet wel starten en afronden. Anders gebeurt er niks.''
Wat had je, achteraf bezien, anders had aangepakt?
,,Je moet direct vanaf het begin goed nadenken over people management. Daar is enorm veel te winnen, maar dus ook veel te verliezen. Bij een startup loopt alles nog vrij ongestructureerd, maar op een bepaald moment wordt het bedrijf dermate groot dat je mensen en teams moet managen. Hoe eerder je daarvoor een goede aanpak ontwikkelt, des te beter. Daarnaast hebben we eigenlijk altijd net te weinig geld opgehaald. We hadden harder kunnen groeien in de beginfase als we meer middelen hadden gehad. Tegelijkertijd heeft het ons geholpen om een solide bedrijf neer te zetten. We deden alles op eigen kracht. Hebben nooit met geld gesmeten en de zaken op verstandige wijze ingericht.''
Meer tips en lessen om te groeien met je start- of scale-up? Die vind je in het boek 'Startup: van idee tot exit'van Jeroen Bertrams, de auteur van deze blog. Het boek is hier te koop in de eigen boekwinkel van De Ondernemer.
