Podcast Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Sharon hilgers selfmade in holland

Productie: Webhelden i.s.m. De Ondernemer 13 december 2022

Kijk en luister hierboven naar de derde aflevering van Selfmade in Holland.

,,Ik trad al steeds vaker op als ceo, waar ik eerst overal bijsprong werd dat vanzelf minder. Dat is goed. Een kans om mezelf verder te ontwikkelen. Daarbij groeit My Jewellery nu zo hard dat het steeds belangrijker wordt dat ik bijvoorbeeld meer ga sturen op de kostenkant. En op het nemen van onze verantwoordelijkheden. Dus ik leg me toe op de rol van ceo.” En zo staat de 33-jarige aan het roer van een bedrijf met 32 miljoen euro omzet, 650 medewerkers, 28 winkels in binnen- en buitenland. En een webshop.

''My Jewellery is intrinsiek gemotiveerd om als Nederlands merk de eigen doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te behalen. Het is ook dé manier om je te onderscheiden''

Sharon Hilgers, ceo My Jewellery

Doelstellingen van My Jewellery op het gebied van duurzaamheid

Een CSR-specialist (Corporate Social Responsibility, red.) bracht dit jaar de gehele keten in kaart. Sharon: ,,Het begon bij onze leveranciers. Waar halen zij hun materialen vandaan? Zijn de fabrieken ge-audit? Na het scannen van alle leveranciers hebben we besloten met wie we doorgaan, degenen die de mogelijkheden hebben om met ons mee te verduurzamen. In de categorie kleding zijn zomer 2024 alle items gemaakt van dertig procent duurzamere materialen, het jaar erop vijftig procent duurzamer.”

Roelof vraagt waarom ze niet voor honderd procent duurzaam gemaakte kleding gaat. ,,Dertig procent is voor ons een grote stap. Want is de consument bereid om er iets meer voor te betalen? Het zijn spannende tijden. Tuurlijk, honderd procent in 2025 lijkt mij ook het beste. Maar nogmaals, de uitdaging is groot genoeg. Ik denk wel dat er een grote kans in zit. We zijn intrinsiek gemotiveerd om als Nederlands merk onze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te behalen maar het is ook dé manier om je te onderscheiden.”

''Van meisje uit Wijchen naar vrouw van 45 miljoen? Zo zie ik mezelf niet. Het is de waarde van het bedrijf''

Sharon Hilgers, ceo My Jewellery

Foto: Webhelden - Nicolette Weideman

Even schakelen na Quote-publicatie over miljoenen

Het meisje uit Wijchen - zoals ze zichzelf bescheiden omschrijft - laat zich niet van haar stuk brengen door de vragen van Roelof. Die stevige stellingen poneert. 'De vrouw van 45 miljoen', typeert hij Sharon. ,,Ja, dat was schrikken dit voorjaar. Ik wist niet van de Quote-publicatie en toen die ochtend de telefoon roodgloeiend stond moest ik wel even schakelen. Zag al voor me hoe de jonge mensen in ons bedrijf zouden denken: wordt hier zoveel geld verdiend? In de general meeting van die dag heb ik het genuanceerd. Dit bedrag wordt op mijn hoofd geplakt, maar het vertegenwoordigt de waarde van het bedrijf. Ik heb het niet liquide.” Of mensen haar nu anders zien? Lachend: ,,Dat weet ik niet. Intern was het even maatregelen treffen en door.”

Selfmade in Holland

Elke dinsdag een nieuwe aflevering

Selfmade in Holland is een idee van ondernemersnetwerk Webhelden en De Ondernemer, gepresenteerd door Roelof Hemmen (foto) en mede mogelijk gemaakt door Adyen en retailbank, shopping- en betaaldienst Klarna. Luister in Spotify of je favoriete podcast app naar de serie, of kijk mee via YouTube.

Tot eind december, iedere dinsdag nieuwe afleveringen van deze serie over het leven als topondernemer. Bekijk ook de video’s en leer van onder meer Hans Ober, Fabienne Chapot, Rochdi Darrazi en - volgende week - Sharon Hilgers. Tips van de topondernemers uit de serie ontvangen? Ga naar www.webhelden.nl en laat je gegevens achter voor de gratis whitepaper Selfmade in Holland.

Lees ook: Selfmade in Holland: Fabienne Chapot over vrouwelijk leiderschap (en haar hoogste doel)

Wat zal de nalatenschap van Sharon Hilgers voor volgende generatie zijn?

Roelof brengt het gesprek op het verschil tussen Sharons leven en dat van haar leeftijdgenoten. Vraagt haar naar de prijs van het leven van een topondernemer. ,,In alle levensfases heb ik een ander leven gehad dan vrienden. In je twenties is het doordeweeks werken en in het weekend feesten. Ik heb dat ook gedaan, maar veel minder. Ik had toen al veel verantwoordelijkheden. Moest mensen aannemen, mensen ontslaan. Maar ik heb mijn werk en verantwoordelijkheden nooit een te hoge prijs gevonden. Voor mij is dit een fijn leven.”

De twee komen op een volgend punt, Sharons thirties. Roelof wordt rood. In Selfmade in Holland praten we over wat de topondernemers uit de serie willen nalaten. Aan de wereld of aan de volgende generatie. Je bouwt iets gigantisch, iets blijvends dat jezelf overstijgt en dan? Sharon heeft geen nageslacht. Hiernaar vragen is impertinent. Wat Sharon betreft niet. ,,Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en we zitten in een levensfase waarin je jezelf die vraag stelt: willen we kinderen. Ons antwoord op die vraag is op dit moment dat we kinderen leuk vinden, maar dat het nog niet heeft gepast bij de plannen die we met My Jewellery hebben.

Kleine geluksmomenten voor vrouwen over de hele wereld

Sharon is zich wel degelijk bewust van wat ze aan het bouwen is, waarom, voor wie en hoe. ,,Een Europees topmerk. Misschien wel een wereldmerk. Dat vrouwen kleine geluksmomenten brengt, op een verantwoordelijke manier. En we staan nog maar aan het begin. In Nederland hebben we een goede naamsbekendheid. Als je aan sieraden denkt, dan denk je aan ons. Ook in België zijn we in een jaar tijd goed verder. In Duitsland kruipen de getallen op.”

Als dit artikel naar de hoofdredacteur gaat verschijnt net de gloednieuwe kerstcommercial van My Jewellery op tv. Het is vrijdagavond en Sharon sluit hoogstwaarschijnlijk met een wijntje haar week af. We proosten met haar mee.

Lees ook: Waarom Rochdi Darrazi met Boldking de nummer 1 van Europa gaat worden

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details