Podcast Sleutel tot Succes

Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller van Picnic is het in de podcastserie Sleutel tot Succes de beurt aan Taco Carlier, samen met broer Ties verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van VanMoof.

Presentatie Hannelore Zwitserlood 21 december 2021

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes openhartig over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche eruit zou moeten komen te zien en hoe zij de economie zien veranderen.

Hannelore Zwitserlood, als stem bekend van onder meer Radio Veronica en Radio 538, neemt je met topondernemers in Sleutel tot Succes mee door de geschiedenis van de meest succesvolle bedrijven van ons land. In deze tweede aflevering aan het woord Taco Carlier, samen met zijn broer Ties verantwoordelijk voor het succes van VanMoof.

''Wacht niet op een gouden idee. Dan wacht je veel te lang. Begin gewoon met iets. Het hoeft niet vernieuwend te zijn''

Taco Carlier, mede-oprichter VanMoof

VanMoof Brand Stores: van Berlijn tot New York en van Parijs tot Tokio

VanMoof is in 2009 opgericht door Taco en Ties Carlier, twee Nederlandse broers met een eigen visie op de perfecte stadsfiets. De meermaals bekroonde fietsen van VanMoof beschikken inmiddels over een wereldwijde community van bijna 200.000 fietsers. De broers hebben het gehele productieproces in eigen hand: van ontwerp tot productie, van verkoop tot service. Inmiddels zijn de VanMoof Brand Stores te vinden in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle en Tokio en bedient het bedrijf de klanten in zo'n 50 steden wereldwijd met speciale Service Hubs.

,,Mijn broer Ties kon van een cassetterecorder een brommer maken en van die brommer opnieuw een cassetterecorder'', memoreert Carlier in de podcast. ,,Op zijn zestiende was hij al extreem technisch en handig.'' Terwijl Ties met de handen in de smeerolie stond zette Taco in dezelfde periode zijn eerste stappen in het ondernemerschap. ,,Dat ondernemen is er met de paplepel ingegoten. Mijn broer en ik hadden al bedrijfjes toen we zeven of acht jaar oud waren. Een boomkwekerij, een loterij... Allerlei bedrijfjes.''

Taco Carlier: ,,We wilden niet zomaar en bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen.''

De Nederlandse manier van fietsen verspreiden over de hele wereld

Enkele studies en de eerste officiële onderneming (Dutchband) verder, gingen de gebroeders Carlier aan de slag met tweewielers. Inspiratie deden ze onder meer op in de Verenigde Staten. De liefde voor fietsen, om precies te zijn stadsfietsen, bloeide er verder op. Eerst import van een bestaand vouwfietsmerk, in 2009 begonnen Ties en Taco met de productie van hun eigen merk: VanMoof. ,,We wilden niet zo maar een bedrijf oprichten, we wilden een beweging beginnen. Een beweging om de Nederlandse manier van fietsen te verspreiden over de hele wereld.''

Taco Carlier doet in Sleutel tot Succes een boekje open over het ontstaan van de bedrijfsnaam, de ondernemersmissie, de eerste zelfontworpen VanMoof-fietsen (letterlijk op het bierviltje) en de combinatie van twee bedrijven tegelijkertijd runnen. Dat laatste liep niet altijd even gesmeerd. Wat de rol van Facebook-magnaat Mark Zuckerberg in het succes van de eerste jaren was, hoor je in de podcast. Maar ook over de eerste beren op de weg. Na een paar jaar leek de zaak wat te stagneren, het werd spannend... De concurrentie was groot en de bodem van de spaarpot in zicht.

Beluister hier de eerste aflevering van de podcastserie: Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

De Sleutel tot Succes: niet alleen in Amsterdam, ook in Taiwan

Het roer moest en ging om bij VanMoof. Die weg richting het hedendaagse succes, de winst en de omslag naar elektrische fietsen: Taco Carlier is er transparant over. Eveneens over San Francisco, New York en Parijs op de elektrische fiets krijgen. Een ambitie met een lange adem en enkele misstappen in het begin. Wat waren de twijfels, het kantelpunt en wat zijn de plannen voor 2022 en later? En o ja, die Sleutel tot Succes van VanMoof? Die bleek onder meer te liggen in Taiwan.

Advies voor beginnende ondernemers? ,,Wacht niet op een gouden idee. Dan wacht je veel te lang. Begin gewoon met iets. Het hoeft niet vernieuwend te zijn. Doe iets waar je passie ligt. Daaruit ontstaan de mooiste bedrijven.''

De gebroeders Carlier samen.

Lees ook: Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

De Ondernemer en Topcast lanceren podcast serie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar."

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details