Podcast Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Presentatie Hannelore Zwitserlood 18 januari 2022

,,Het idee voor A Fish Named Fred is ontstaan omdat we niet tevreden waren met de originaliteit en kleurrijke aspect van de merken om ons heen, was wat grauw en grijs, af en toe leuk printje. Maar wij wilden een kleurrijke, vrolijke collectie maken voor mannen. Eerst shirts, overhemden, en intussen een collectie van dik driehonderd verschillende artikelen met nog steeds veel kleur, originaliteit én storytelling. Ik merkte toen al dat dat daar behoefte aan was, dat we ons daarmee zouden kunnen onderscheiden. En ook vandaag de dag, in 2022, kan ik nog steeds zeggen dat dat onderscheidende er voor zorgt dat de klant bij ons koopt, van Sydney tot Helsinki."

A Fish Named Fred: internationaal succes

Rob Schalker vertelt, En dat kan-ie, en goed ook, ook in deze aflevering van Sleutel tot Succes. Niet zo heel verwonderlijk dan ook dat storytelling een meer dan belangrijk onderdeel is van zijn A Fish Named Fred, het kledingmerk dat hij ook daarmee doorontwikkelde naar een internationaal - en dus verkrijgbaar in ruim dertig landen - lifestyle brand.

"Er zijn wel momenten geweest dacht ik dacht: hoe goed ben ik nou eigenlijk bezig? Iedereen vindt het leuk, maar er moet onderaan de streep wel geld verdiend worden"

MAC Jeans, NZA New Zealand Auckland

Terug in de tijd. Via-via kwam Rob Schalker in de mode terecht, zijn toen al tweede kans op een overname. ,,Dat ging om ballet- en fitnesskleding. Als je mij ziet is dat misschien wat lastig te rijmen maar toch, ik ben verder gegaan in de kleding. Later kwam er de kans het agentschap over te nemen van MAC Jeans, dat bestond toen al dertig jaar en verkopen we nog steeds". In 2006 begon Schalker met twee partners het merk NZA New Zealand Auckland, vijf jaar later was A Fish Named Fred een feit, een nieuw, eigen bedrijf met ja, een opvallende naam.

"Eerlijk gezegd, ik had niet zo heel veel met mode, ben meer van muziek, ook van marketing en communicatie. Maar mode en muziek matchen goed met elkaar, zie je terug in ons merk"

Lees ook: Rob 'van de verhalen' Schalker (ceo A fish named Fred): 'Als je met storytelling start, moet je het in alle details uitvoeren'

,,We hebben, zonder investeerders, de eerste jaren echt keihard moeten vechten om het verhaal goed op de rit te krijgen. De eerste vijf, zes jaar was het een strijd om in de zwarte cijfers te kunnen belanden. Er zijn wel momenten geweest dacht ik dacht: hoe goed ben ik nou eigenlijk bezig? Iedereen vindt het leuk, maar er moet onderaan de streep wel geld verdiend worden".

Eigenzinnige aanpak zorgt voor onderscheidend merk

,,Eerlijk gezegd, ik had niet zo heel veel met mode, ben meer van muziek, ook van marketing en communicatie. Maar mode en muziek matchen goed met elkaar, zie je terug in ons merk. Al vlak na de lancering hebben we een eigen cd uitgebracht, om die muzikale connectie duidelijk te maken, je hoort ook onze eigen muziek onder videoclips en bij events. Het gaat erom dat vrolijke karakter van ons kledingmerk tot uitdrukking te brengen in meerdere uitingen, en daar hoort voor ons muziek zeker bij."

Rob's liefde voor marketing en community zorgt voor een eigenzinnige aanpak, Bij elke nieuwe collectie gaat hij op zoek naar een toepasselijke samenwerking. Aankomende zomer bijvoorbeeld is het thema Italië en komen er prints met verwijzingen naar de Giro d'Italia, de Toren van Pisa en citroenen en olijven. En dus: te zien op shirts, op de binnenvoering van colberts, maar ook op badhanddoeken, slippers (natuurlijk in samenwerking, en dat met Sinners), enzovoorts. En dan ook echt: enzovoorts.

En ja, waar komt toch die bijzondere, opvallende naam toch vandaan? Nóg een reden om te luisteren naar deze zesde aflevering van Sleutel tot Succes.

De Ondernemer en Topcast lanceren podcastserie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar".

De succesvolle podcastserie heeft inmiddels topnoteringen in de Topcast Top 40, op iTunes en Spotify; bij de iTunes Business-ranking staat Sleutel tot Succes op de eerste plaats.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details