Nieuws Groei

Hoe startup Stucomm een half miljoen studenten bereikt met slimme app

In tweeënhalf jaar wisten Ronald Kouvelt en zijn partner William Viveen hun bedrijf StuComm zonder externe financiering tot bloei te brengen. Pas toen ze de grens over wilden, hebben ze een investeerder aangetrokken. ,,Prijzen, subsidies en investeringen hebben wij nooit beschouwd als goed businessmodel.''

René Bogaarts | Foto: Angeliek de Jonge 6 februari 2018

Stucomm kouvelt

Ruim een half miljoen studenten gebruiken inmiddels de app van StuComm, onder meer om zich in te schrijven voor een tentamen, te weten waar en wanneer het precies wordt gehouden, en om te zien welk cijfer ze behaald hebben. En ze hoeven er zelf geen cent aan uit te geven, want het zijn de onderwijsinstellingen die betalen.

Bootstrapping

De eerste tweeënhalf jaar heeft StuComm overleefd zonder externe financiering. ,,Toen we in 2014 begonnen, hebben William Viveen en ik beiden vijftien- à twintigduizend euro in het bedrijf geïnvesteerd'', vertelt ceo Ronald Kouvelt. ,,In het begin hebben we enorm op de kosten gelet. We deden zoveel mogelijk zelf, zoals het ontwikkelen van de app, het bouwen van de website en het werven van nieuwe klanten.

Lees ook: Zo groeit Yoghurt Barn met sexy yoghurt naar 40 locaties

De eerste anderhalf jaar hebben we onszelf ook geen salaris uitbetaald. Wij hadden het geluk dat de onderwijsinstellingen die in ons geloofden, ons vooruit wilden betalen. Daardoor konden we, elke keer als we een paar nieuwe klanten hadden, weer iemand aannemen.''

Businessmodel

Kouvelt beseft dat hij geld had kunnen binnenhalen met ondernemersprijzen en subsidies. ,,We hebben wat subsidie gekregen uit de WBSO-regeling, maar dat was vrij summier. Wij hebben ons echt op het bedrijf gefocust. Het ophalenvan geld, of het nu om prijzen, subsidies of investeringen ging, hebben wij nooit beschouwd als goed businessmodel'', zegt Kouvelt. Banken waren destijds niet bereid om zaken te doen met een start-up als StuComm. ,,Ik heb de indruk dat banken nu sneller belangstelling hebben voor startups.''

Een jaar geleden is StuComm dan eindelijk met een externe investeerder in zee gegaan, een ondernemer uit de technologiebranche. Kouvelt en Viveen hebben nog steeds de meerderheid van de aandelen. ,,We wilden sneller groeien omdat we naar het buitenland wilden. Mede daarvoor moest de organisatie worden geprofessionaliseerd.'' Sinds kort lopen er enkele pilotprojecten in Groot-Brittannië. Volgens Kouvelt is er ook belangstelling vanuit Duitsland en Spanje. Het personeelsbestand is in korte tijd opgelopen tot vijfentwintig medewerkers.

Ik heb de indruk dat banken nu sneller belangstelling hebben voor startups

Ronald Kouvelt, StuComm