Nieuws Groei

Startup in sportsupplementen Victus haalt 430.000 euro aan groeigeld op

De startup Victus presenteert een lijn sportsupplementen die is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek. Het merk richt zich hierbij op een brede groep sporters die het niet per se gewend is om voor, tijdens en na het sporten een extra krachtbron aan te wenden. Het bedrijf heeft een investering van 430.000 euro opgehaald, bedoeld om verder te groeien.

Van onze redactie 8 december 2021

Team victus

Het team achter Victus. Foto's: Victus

Sportsupplementen worden nu nog voornamelijk gebruikt door mensen die heel fanatiek sporten, maar niet vaak genoeg en zeker niet in de breedtesport. Daar wil het jonge bedrijf Victus verandering in brengen. Met producten die een grotere groep moeten aanspreken.

Het gaat volgens de oprichters om een drietal producten die wél makkelijk in te nemen zijn, in tegenstelling tot de klassieke eiwitshakes. Producten die naar eigen zeggen alle essentiële bouwstenen bevatten, maar geen vetten, lactose, andere allergenen of onnodige suikers.

Concurrentie gaat volgens ondernemers voorbij aan wat sport en gezondheid betekenen

,,Het is tijd voor een serieuze aanpak. Het gros van de producten op de markt zijn in essentie hetzelfde maar met een ander smaakje of andere kleur verpakking. Ook de werking van die producten kan echt stukken beter, omdat ze focussen op maar één aspect van laden of herstel. Ze gaan compleet voorbij aan wat sport en gezondheid betekenen”, zegt Koen Seignette. Samen met zijn broer Daan en Mark Nagtegaal richtte hij het bedrijf drie jaar geleden op.

De nieuwe productijn van Victus.

Het bedrijf bundelde de krachten en ontwikkelde met een groep masterstudenten van de Universiteit van Wageningen drie nieuwe producten. In te nemen vóór (Energy Water), tijdens (Endurance Water) en na het sporten (Nutrition Water). De producten bevatten volgens de ondernemers alles wat het lichaam nodig heeft om te laden, te focussen, te beschermen en volledig te herstellen.

Zes maanden en meer dan 4000 uur werk om formules opnieuw te bedenken

,,Alles wat je lichaam niet nodig heeft of wat de werking van bepaalde stoffen hindert, zit er dan ook niet in”, vervolgt Daan. ,,Wanneer en hoeveel je wat inneemt heeft een belangrijk effect op de werking, en dat wordt vaak niet duidelijk. Er zijn namelijk veel meer nutriënten - naast de bekende eiwitten en cafeïne - die essentieel zijn, maar veelal worden geskipt. Zolang dat niet bekend is, is er voor grote producenten ook geen reden om het toe te voegen aan hun producten. Het scheelt namelijk in productiekosten, maar dit is niet fair in onze ogen."

Dat is precies waar Victus het verschil wil maken. Samen met de 24 aangesloten specialisten heeft het merk 6 maanden en meer dan 4000 uur gewerkt om de formules opnieuw te bedenken.

''Mooie dingen kosten tijd. Ons doel is niet cashen en wegwezen. We willen een serieuze impact maken''

Koen en Daan Seignette, mede-oprichters Victus

Om de torenhoge ambities waar te maken, heeft het jonge merk nu een aantal angel-investeerders aan boord gehaald. Het gaat om een bedrag van 430.000 euro, tegen een waardering van 4,3 miljoen euro. De fondsen worden hoofdzakelijk gebruikt voor het opschalen van voorraad, het ontwikkelen van twee nieuwe labels (Victus Play en Victus Defence), marketing en communicatie en het opschalen naar de Duitse, Spaanse en Franse markten.

Via partners worden de professionele atleten, clubs en resellers bereikt

,,Natuurlijk zien we de impact die onze propositie kan hebben op de mainstream markt, maar dat heeft tijd nodig. Een gezonde positie in die markt moet je verdienen en kan je niet forceren. Niet duurzaam in ieder geval. Daarom eerst geaccepteerd en bekend worden bij sporters die al meer bekend zijn met het gebruik van suppletie, en dan langzaamaan terrein winnen. Die groep high performers bereikten we in het verleden grotendeels via onze eigen onlinekanalen. Offline kunnen we door deze injectie daarbij opschalen, en dat doen we geleidelijk in samenwerking met een selecte groep partners en agentschappen. Via die partners bereiken we professionele atleten, clubs en resellers. Die strategie past op dit moment goed bij ons merk.”

Victus is een poosje geleden benaderd door één van de grotere Nederlandse supermarktketens, maar de startup houdt die boot nog even af. ,,Een dergelijke move vereist een dusdanig agressieve manier van schalen en brengt teveel risico met zich mee", zeggen de broers Seignette hierover. ,,Mooie dingen kosten tijd. Ons doel is niet cashen en wegwezen. We willen een serieuze impact maken.''

Lees ook: 9 miljoen investering plasticvrije online supermarkt Pieter Pot voor Europese groei

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws