Aangeboden door Rabobank

Branded Content Groei

Zo profiteren deze ondernemers in hun keten van opkomst glamping

Als ondernemer wil je je bedrijf natuurlijk zo sterk mogelijk maken. Samenwerken met andere ondernemers speelt daarbij een belangrijke rol: je maakt elkaar en de keten sterker. Rabobank omarmt die strategie en moedigt ondernemers aan om samen kansen te pakken, risico’s te verminderen, meer kennis in huis te halen en schaalvoordelen te creëren. Oud tophockeysters en nu startende ondernemers Ellen Hoog en Naomi van As bezoeken verschillende succesvolle ketens. Wie zijn die sterke schakels?

Thomas Hendriks 27 september 2021

Wat maakt de samenwerking van deze 'kampeerketen' tot een succes? Delen de ondernemer ook hun cijfers? En wat leren Ellen en Naomi over risico's nemen? Bekijk hierboven de video!

Ruimte na renovatie

Voor de eerste van vijf ontmoetingen met een keten gaan Ellen en Naomi naar RCN Vakantiepark De Schotsman aan het Veerse Meer in Zeeland. Daar spreken zij drie ondernemers die samenwerken bij het verhuren van luxe safaritenten op een mooie plek op het park. De drie ondernemers zijn René van Daal van REDA tentconfectie, Erik van Donselaar van Donselaar tenten en parkmanager Sander van Geene van De Schotsman.

De kampeerketen komt tot stand wanneer Sander van Geene na een ingrijpende verbouwing en renovatie van het park (een investering van miljoenen) een mooie plek over heeft. ,,Ik had nog ideeën, maar zo langzamerhand steeds minder geld. Ik weet dat kamperen in luxe tenten, het zogenaamde glamping, steeds populairder wordt en zocht een ondernemer met een goed plan voor die open ruimte."

Twee ondernemers worden benaderd en Erik van Donselaar uit Woudenberg komt met het beste voorstel. Sander van Geene: ,,We hebben elkaar een paar keer gesproken en waren er binnen twee weken uit. Erik begreep meteen wat ik zocht en hij wilde meedenken over andere oplossingen dan bijvoorbeeld domweg betalen voor de plekken en zelf de tenten verhuren. We kwamen heel snel tot een alternatieve oplossing waarbij we samen de kosten dragen, maar ook samen van de upside profiteren. Voor mij een win win situatie die perfect past bij het gerenoveerde park."

Opkomst van glamping

De ondernemers hebben afgesproken om het glamping-project voorlopig twee jaar te doen en dan te kijken hoe de samenwerking loopt. De locatie is prachtig, op 20 meter van het water. De luxe tenten, met eigen badkamer, keuken, meubilair en vaste bedden, zijn de hele zomer verhuurd. Glamping is een hit, weet Erik van Donselaar. ,,Ook in andere landen, waar luxe kamperen vaak nog niet serieus werd genomen, is het in opkomst." Van Donselaar levert inmiddels aan campings in verschillende Europese landen de tenten die kant en klaar worden opgeleverd. Het verdienmodel is overigens niet overal even ondernemend als bij De Schotsman. Om verhuur en onderhoud goed te organiseren startte Van Donselaar een touringbedrijf, Outstanding, dat ook het glamping-deel coördineert.

Drie tips van de ondernemers die samenwerken in deze kampeerketen

  1. Van Daal: 'Samenwerking levert kennis op: we leren van elkaar in alle opzichten.'
  2. Van Geene: 'Je herkent de passie bij de andere ondernemers in de keten en wordt geïnspireerd om meer te doen.'
  3. Van Donselaar: 'Leer van elkaar en de risico's die je soms moet nemen om iets voor elkaar te krijgen. Het maakt je een betere ondernemer. Als je zelf groeit als ondernemer en bedrijf kun je mensen langer vasthouden en perspectief bieden.

Geen tenten uit Pakistan

Vindingrijk is Van Donselaar ook in andere situaties. Als hij nog maar net is begonnen, wil hij tenten importeren uit Pakistan. Advies van de Rabobank brengt hem op andere gedachten, want de kwaliteit en betrouwbaarheid laten te wensen over. ,,Ik was heel blij dat ze me tegenhielden. Ja, ze trappen af en toe nog op de rem als ik iets te enthousiast ben. Maar ze zorgen ook voor voldoende financiële brandstof als ik gas wil geven!”

Dat doet Van Donselaar bijvoorbeeld als de verhuur van feesttenten voor evenementen door corona in 2020 volledig op zijn gat komt te liggen. ,,We hebben in eerste instantie alle plannen laten liggen en hebben ons volledig gefocust op overleven en nieuwe mogelijkheden onderzoeken. Zo zijn we een uitzendbureau gestart om onze mensen elders aan het werk te houden en kwam er steeds meer vraag naar tenten voor teststraten, sportscholen en andere gebouwen waar men overdekt buiten wel iets kon doen."

Zoektocht Sterke Schakels

Als ondernemer wil je je bedrijf natuurlijk zo sterk mogelijk maken. Samenwerken met andere ondernemers speelt daarbij een belangrijke rol. Tophockeysters en nu startende ondernemers Ellen Hoog en Naomi van As bezochten verschillende succesvolle ketens. Wie zijn die sterke schakels? Bekijk hier alle video's.

Sterke Schakels Rabobank Glamping Zeeland

Drie ondernemers die elkaar verder helpen binnen een keten: links René van Daal (REDA), midden Erik van Donselaar (Donselaar tenten), rechts Sander van Geene (Vakantiepark De Schotsman).

Op zoek naar kansen

Het is die vindingrijkheid die Rene van Daal zo enthousiast maakt. Van Daal, veteraan in de tentenwereld en al meer dan 30 jaar aan het roer van zijn familiebedrijf REDA dat tenten en tentzeilen verkoopt, werkt graag met jonge ondernemers die net even anders denken en kijken. ,,Erik is een goede ondernemer die voortdurend op zoek is naar kansen. In dit geval had hij een plannetje in Zeeland met safaritenten en wij konden snel de juiste zeilen en voortenten produceren."

Naaimachines voor tentconfectie

Het kostte weinig moeite om elkaar te vinden. Donselaar tenten en REDA zitten bij elkaar om de hoek. Van Daal: ,,Tentconfectie wil zeggen dat we tentzeil produceren in elke gewenste maat en model, wat dat betreft kun je het vergelijken met modeconfectie. Met ramen, ritssluitingen, dubbele lagen, het maakt niet uit. Als er eenmaal een mal is, kunnen wij het met onze naaimachines leveren. We werken veel samen met een fabriek in Polen waar ook veel tentconfectie wordt geproduceerd. Duurzaamheid speelt bij de productie ook een rol: we denken goed na over het materiaal dat we gebruiken."

Hoe kijkt Rabobank naar de zakelijke ontwikkelingen op campings en vakantieparken. Waar liggen de groeikansen? Jos Klerx, sectormanager Horeca & Recreatie: ,,Luxe en comfort staan bij kamperen steeds meer centraal. Het aanbod is daardoor versneld vernieuwd. Bovendien is duurzaamheid belangrijk. Exploitanten willen zelf hun energieverbruik terugdringen, niet eens zozeer om geld te besparen, maar vooral vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid." Ook in deze branche speelt diogitalisering een belangrijke rol. Klerx: ,,Leer van hotels en grote parken. Campings kunnen digitaal nog een grote slag slaan bij de digitale klantreis."