Aangeboden door Rabobank

Branded Content Groei

Het ei van Kipster: misschien wel de duurzaamste keten van Nederland

Als ondernemer wil je je bedrijf natuurlijk zo sterk mogelijk maken. Samenwerken met andere ondernemers speelt daarbij een belangrijke rol: je maakt elkaar en de keten sterker. Rabobank omarmt die strategie en moedigt ondernemers aan om samen kansen te pakken, risico’s te verminderen, meer kennis in huis te halen en schaalvoordelen te creëren. Oud tophockeysters en nu startende ondernemers Ellen Hoog en Naomi van As bezoeken verschillende succesvolle ketens. Wie zijn die sterke schakels?

Thomas Hendriks 4 oktober 2021

Hoe duurzaam is deze keten? Welke rol spelen de schakels? Hoe bepaal je de prijs van een ei? En wat leren Ellen en Naomi over verhalen vertellen? Bekijk hierboven de video!

Ideale kippenboerderij

Voor hun derde bezoek aan een succesvol samenwerkende keten gaan Ellen en Naomi op bezoek bij Kipster in Beuningen. Ruud Zanders heeft hier als co-founder van Kipster de bijna ideale kippenboerderij neergezet: diervriendelijk en duurzaam. Bijna, omdat er volgens hem altijd iets te verbeteren valt. Zanders vorm een keten met inkoopcoöperatie Victoria en foodservicebedrijf Albron die voor tenminste vijf jaar gegarandeerd de eieren en het kippenvlees afnemen. Zonder die afspraak had Zanders zijn boerderij niet kunnen starten, want met circa 40.000 eieren per dag (van 42.000 kippen) ben je geen grote speler in de kippenwereld. Maar wel een bijzondere.

1097 zonnepanelen

Welzijn en gezondheid van dier en mens staan bij Kipster voorop. De kippen eten een speciaal ontwikkeld voer van reststromen uit bijvoorbeeld grote bakkerijen (brood, koekjes) en de schalen van de eieren. Die eieren zijn overigens wit want die hebben een lagere carbon footprint: de kippen die ze leggen eten minder voer, leven langer en leggen daardoor meer eieren. Als we alleen nog witte eieren zouden eten, zou dat een aantoonbare CO2-impact hebben. Het doosje is gemaakt van gerecyclede petflessen. Op het dak van de stal liggen 1097 zonnepanelen die gemiddeld meer energie leveren dan ze zelf gebruiken.

Kostprijs omlaag

Het faillissement van de kippenboerderij die Zanders in de jaren ‘90 van zijn ouders overnam zorgde ervoor dat hij anders naar zijn vak ging kijken. ,,Ik kon daarna met een schoon wit vel beginnen. En ik denk dat een kippenboerderij gewoon niet anders meer kan dan op onze manier. Als hier iemand zou komen die zegt: ik wil die eieren, maar je moet wel 1000 kippen meer neerzetten, want dan gaat je kostprijs omlaag, dan doen we het gewoon niet. Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar het is gewoon op onze manier of niet. Wij staan er honderd procent achter.”

25.000 kipschnitzels

Diezelfde vastberadenheid hoor je ook bij Victoria Trading. Het coöperatieve inkoopplatform vertegenwoordigt acht toonaangevende partijen in de foodsector (naast Albron bijvoorbeeld ook de Efteling, Fletcher hotels en de Beren) voor wie inkoopwaarde en duurzaamheid belangrijk zijn. Directeur Jan Vugts investeerde namens die leden in de bouw van Kipster Beuningen. Het levert hen het eerste recht op afname van alle producten die uit de stal komen: duurzame eieren, de ingrediënten voor 25.000 kipschnitzels en 300.000 kilo mest (jaarlijks).

Zoektocht naar Sterke Schakels

Oud tophockeysters en nu startende ondernemers Ellen Hoog en Naomi van As bezochten nog meer succesvolle ketens. Wie zijn die sterke schakels? Bekijk hier alle video's.

Sterke schakels kipster keten

De drie ondernemers uit deze keten (vlnr): Ruud Zanders (Kipster), Bert van Westreenen (Albron) en Jan Vugts (Victoria Trading). Foto Hannie Verhoeven

Tips van de ondernemers uit deze duurzame keten

Zanders: ‘Kijk, als je gaat groeien en een bedrijfseconomisch model hanteert, naar wat je zelf kunt en wat anderen beter kunnen. Haal er andere mensen bij die het juist leuk vinden om dat te doen.’

Vugts: ‘Ga, als je duurzaam wilt ondernemen, met elkaar aan tafel zitten en kijk waar de kansen en mogelijkheden liggen bij leveranciers en afnemer. Alleen gaat het je niet lukken, of kom je veel minder ver.’

Van Westreenen: ‘Zorg dat je verhaal over duurzaamheid klopt en dat je het kunt verkopen. Als je het niet kunt uitleggen of vermarkten, dan is het kansloos.’

Regelmatig contact

De drie schakels hebben regelmatig contact. Vugts: ,,Je moet wel bereid zijn om op een andere manier afspraken met elkaar te maken. Kipster had een afnamegarantie nodig voor meer jaren. Wij wilden alles uit de boerderij halen en de keten helemaal duurzaam maken. Tegelijk blijft de prijs wel belangrijk. Dus hebben we open met elkaar aan tafel gezeten en een compleet open boek constructie met elkaar bedacht. Wij weten daardoor een groot deel van de kosten en daarop is de prijs van het eitje gebaseerd.”

Geen exclusiviteit

En dat eitje belandt weer op het broodje van personeel in onder meer ziekenhuizen en bedrijfsrestaurants die afnemen van foodservicebedrijf Albron. De derde schakel in deze keten streeft naar een duurzaam, circulair en zo gezond mogelijk cateringconcept met minimaal 80 procent groente en maximaal 20 procent vlees. Maar Bart van Westreenen, directeur Inkoop, Supply Chain en Duurzaamheid wil die strategie niet alleen voor zichzelf houden: ,,Er is geen sprake van exclusiviteit. Albron heeft met Kipster afspraken gemaakt over een periode, maar wij willen de duurzaamheid juist niet exclusief hebben. Andere partijen moeten ook duurzame eieren en kippenvlees kunnen kopen.”

Kipster is volgens Van Westreenen meer dan alleen maar duurzaamheid. ,,Het klopt van meer kanten, niet alleen op het gebied van dieren en dierenwelzijn. Ook op het gebied van reststromen, CO2-uitstoot en duurzame energie. Wij willen het compleet laten kloppen. En hier bij Kipster klopt het.”

Wil consument betalen?

,,Voor duurzame verandering is wel veel tijd en energie nodig, maar het loont uiteindelijk de moeite. Zeker als ketens daarin samen optrekken,” zegt Jeroen van den Hurk, sectorspecialist Food & Agri bij Rabobank. De rol van de bank kan in dit geval bestaan uit meedenken, financieren en bedrijven koppelen. Zo kunnen bedrijfsketens en producten worden verbeterd. ,,Wie zulke grote thema’s wil aanpakken, redt het niet alleen, zeker niet als je er ook nog een verdienmodel aan wilt koppelen. Het meest toekomstbestendige model is als de consument echt voor de geboden meerwaarde wil betalen. De extra winst moet dan eerlijk worden verdeeld tussen de ketenpartners, dus zowel de leverancier als de retailer. Dat vergt nauwe samenwerking."