Nieuws Groei
Zeven jonge bedrijven, zeven supersnelle pitches: de ZomerZoemer
In zestig seconden tijd je bedrijf en businessplan pitchen in een volle De Radiofabriek tijdens De Ondernemer Live XL. Zeven studentenbedrijven pakten de handschoen op en gingen de uitdaging aan tijdens de marathonuitzending op dinsdag 12 juli. Wat vonden de aanwezige topondernemers annex co-hosts Kim Kötter, Bas Smit, Johan van Marle en Nico Dijkshoorn van deze supersnelle pitches?

De vier ondernemers achter de DownUnder-boxershorts met co-host Kim Kötter. Foto's: Ruud Voest
De herbruikbare boterhamzakjes van LUNCHR
LUNCHR bijt het spits af, met een herbruikbaar en makkelijk schoon te maken lunchzakje. De milieuonvriendelijke plastic zakjes worden volgens de bedenkers buitenspel gezet. De waterafstotende binnenvoering maakt het schoonmaken eenvoudig en de LUNCHR kan zelfs in de wasmachine. Elke LUNCHR wordt volgens de ondernemers hoogkwalitatief geproduceerd, met steeds meer het maatschappelijk verantwoorde ondernemen in de hoofdrol. Dankzij de startup worden er al ruim 100.000 plastic zakjes per jaar bespaard, zo beloven de studentondernemers.
Bekijk de pitch van Kenny Mahadewsing in onderstaande video vanaf 44 minuut 40.
De mannen van LUNCHR.
Clean & Go: je auto schoon met natuurlijke micro-organismen
Het bedrijf Clean & Go wil net als LUNCHR bijdragen aan een beter klimaat. voor het schoonmaken van auto's worden veel niet-biologische producten gebruikt wat schadelijk is voor het milieu. Het is de reden waarom de jonge ondernemers biologisch afbreekbare autoschoonmaakartikelen op de markt brengt. Door de opruimers uit de natuur aan het werk te zetten op de juiste plekken, wordt het schoonmaken van je bolide volgens de ondernemers een stuk milieuvriendelijker. Deze ‘opruimers’ zijn micro-organismen die zichzelf uiteindelijk afbreken. De reeks schoonmaakproducten bestaat uit een microbiologische interieurreiniger, een microbiologische autoshampoo en een velgenreiniger.
Bekijk de pitch va Jesse Schouwstra en Gerrit van Lagen in onderstaande video vanaf 1 uur en 30 minuten.
Het Clean & Go-team met co-host Bas Smit tijdens De Ondernemer Live XL.
Studenten helpen andere studenten met een leerachterstand dankzij LesLoods
Vier jonge ondernemers die studeren aan de HZ University of Applied Sciences willen leerlingen graag helpen met het verkleinen van hun leerachterstand. Daarnaast wil het bedrijf zijn doelgroep laten groeien op het gebied van huiswerk maken, plannen en leren. Het idee ontstond tijdens de eerste lockdowns in de coronapandemie.
,,LesLoods is een platform dat studenten van de hogeschool als huiswerkbegeleiders wil koppelen aan middelbare scholieren met leerachterstand. ,,Natuurlijk zijn er meer huiswerkbegeleiders aan het werk, maar wij onderscheiden ons doordat we zelf ook nog student zijn. Soms zijn we maar vijf jaar ouder dan de leerlingen die we begeleiden. Dat maakt de afstand kleiner. We snappen veel beter hoe de leerling werkt en denkt dan oudere leraren. Lees hier een uitgebreider interview met Jeffrey Otte.
Bekijk de pitch van Jeffrey Otte in onderstaande video vanaf 1 uur en 54 minuten.
Jeffrey Otte van LesLoods in De Radiofabriek.
SÖZ-tassen gemaakt door mensen met afstand tot arbeidsmarkt
SÖZ betekent ‘belofte’ in het Turks. Het staat voor de belofte die de vier Rotterdamse studentondernemers met elkaar hebben uitgesproken om zich in te zetten voor een mooie duurzame toekomst. ,,Voor ons is het erg belangrijk om zo min mogelijk te verspillen en een bijdrage aan de maatschappij te leveren. Wij leveren handgemaakte tassen, gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De tassen worden gemaakt van materiaal dat normaal gesproken weggegooid zou worden.’’
De tassen zijn gemaakt van zonweringstof, dat normaal gesproken in de prullenbak zou belanden. ,,We maken dus iets moois van iets wat eigenlijk weggegooid zou worden. SÖZ-bags worden handgemaakt bij Stichting Stunt. Dat is een sociale werkplaats in Delft, waar ze mensen werk aanbieden die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Met een aanbod van verschillende varianten tassen is er voor ieder wat te vinden. De tassen zijn stevig, vuilafstotend en waterdicht.
Bekijk de pitch van Nisa Özen en Nicolas Begelinger in onderstaande video vanaf 3 uur en 26 minuten.
'De Nederlandse startup ZandZwiffer won op 14 juli tijdens het Gen-E 2022 Festival in de categorieën Startup of the Year 2022 en Creative Problem Solving'
Studenten worstelen en komen boven met DownUnder-mosselboxers
Het doel van de herenonderbroeken van DownUnder? De strakke boxers vertegenwoordigen met afbeeldingen van mosselen en de tekst 'Luctor et Emergo’ (‘Ik worstel en kom boven’, de wapenspreuk uit het wapen van de provincie Zeeland) de Zeeuwse trots. De boxershorts zijn inmiddels een succes in en buiten Zeeland. Consumenten kunnen kiezen voor een onderbroek die de hangcultuur van de mosselkweek uitbeeldt of een boxer die de zogenaamde bodemcultuur uitbeeldt. Mooie anekdote: een fout waarbij eerst een deel van de productie niet verkocht kon worden heeft geresulteerd in een nieuwe, succesvolle variant van de Zeeuwse mossel-boxershort. Daar lees je hier meer over.
Bekijk de pitch van Roy Duerink in onderstaande video vanaf 3 uur en 52 minuten.
Roy Duerink met de mossel-boxershorts van DownUnder.
Het smaakvol en duurzame bananenbrood van Banana Peely Bread
Banana Peely Bread is een jonge onderneming van zeven enthousiaste studenten van de opleiding Food, Commerce & Technology van de Hogeschool Inholland. De missie van het bedrijf is het verschil maken door de verspilling van bananen te verminderen én door de reststroom van deze bananen, namelijk de bananenschillen, te reduceren. De onderneming verwerkt bananenvruchtvlees en bananenschillen tot een smaakvol en duurzaam bananenbrood. Op deze manier wil de onderneming niet alleen voedselverspilling tegengaan, maar ook bewustwording creëren bij de voedingsmiddelenindustrie en consumenten om niet zomaar bananenschillen weg te gooien, maar stil te staan bij het feit dat bananenschillen nog nuttig zijn en voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt.
Bekijk de pitch van Sacha Kuipers in onderstaande video vanaf 4 uur en 20 minuten.
Sacha Kuipers van Banana Peely Bread.
Emjoy: muzikale herkenning in boekvorm voor mensen met dementie
Emjoy is een bedrijf met een mooi maatschappelijk doel en opgericht door vijf studenten. Het probleem waar de onderneming zich op focust is dementie. Sommige van de oprichters hebben de vreselijke ziekte van dichtbij meegemaakt. ,,Door dit van dichtbij meegemaakt te hebben willen wij iets doen om deze mensen te helpen. Wij willen mensen met dementie een moment van rust en herkenning geven in hun nieuwe realiteit. Wij willen een lach brengen op alle gezichten. We willen geluk verspreiden, specifiek tussen familie, vrienden en kennissen.’’ Dit gaat Emjoy doen door het muziekgeheugen te stimuleren. ,,Muziek blijft ons namelijk het langst bij. Ons doel is voor iedereen een gepersonaliseerd boek mogelijk maken.’’ Meer weten? Ga naar deze site.
Bekijk de pitch van Colinda van Gog in onderstaande video vanaf 4 uur en 25 minuten.
Emjoy's Colinda van Gog.
Jong Ondernemen: de beste Student Companies
Elk jaar gaat Jong Ondernemen op zoek naar de beste Student Companies in de categorie mbo en hbo. De competitie bestaat uit een aantal rondes, alleen de beste Student Companies mogen door naar de finale. Het winnen van deze competitie geeft de startup een boost. De winnende mbo en hbo-companies mogen door naar de Europese finale. Dat werpt zijn vruchten af, want de Nederlandse startup ZandZwiffer won op 14 juli tijdens het Gen-E 2022 Festival in de categorieën Startup of the Year 2022 en Creative Problem Solving.