Nieuws Groei

Het succes van Picnic in 9 bizarre cijfers

Het succes wordt de razend populaire online supermarkt Picnic bijna teveel. 75.000 nieuwe klanten staan op de wachtlijst, zo meldt RTL Z. Wij zetten de bizarre groeicijfers van Picnic op een rij.

Ezra Hakze | Foto: Picnic 28 oktober 2018

Personeel floreren Picnic Michiel Muller

Picnic maakte met de oprichting in 2015 al een vliegende start. Nog voor de lancering bond de online supermarkt 400 klanten aan zich in de eerste vestigingsstad Amersfoort, zo meldt de website Amersfoort Business. Eind 2016 waren dat al 24.000 klanten. Inmiddels houdt het bedrijf die groei nauwelijks nog bij. Niet vreemd, als je naar hun extreme groeicijfers kijkt.

Succescijfers Picnic

• Dit jaar verdrievoudigde de omzet van Picnic naar 100 miljoen.
• Het bedrijf groeit elke week met 5 procent.
• Picnic heeft 190.000 klanten in Nederland en 10.000 in Duitsland.
• In een halfjaar tijd kwamen er 40.000 klanten bij.
• Het distributiecentrum van Picnic groeide sinds de oprichting van 3000 naar 52.000 vierkante meter.
• De online supermarkt bedient 66 steden.
• Om de groei bij te houden staken investeerders vorig jaar 100 miljoen euro in het bedrijf.
• In Utrecht staan 4952 klanten in de wacht om zich te laten registreren als nieuwe klant, in Den Haag centrum zijn dat 6266 en in Amsterdam maar liefst 14.300.
• In totaal staan er in Nederland 75.000 mensen op de wachtlijst.

Het vraagoverschot stelt Picnic nu voor grote uitdagingen. Retaildeskundige Kitty Koelemeijer duidt de situatie op RTL Z: ‘Ze bouwen een heel goed merk, met goede service in goede timeslots. Maar zo'n wachttijd staat haaks op die belofte. Het wordt nu zaak dat ze snel uitbreiden.’

Michiel Muller is op 21 november in Rotterdam (Ahoy) een van de sprekers bij de Week van de Ondernemer. Toegangskaarten bestellen kan hier.