Nieuws Groei

Hoe het duurzame thee-abonnement van Teazie groeit met nog grotere ambities

Nederlanders zijn koffieleuten op de werkvloer. Maar thee wordt steeds populairder onder werknemers. Dan hoeft het niet om een zielig theezakje te gaan. Het kan ook als duurzame 'Theebar' in abonnementsvorm. Teazie maakt het mogelijk, zo bleek in de podcastserie Droomstart. Hoe gaat het nu met de Brabantse startup?

Bart Remmers 22 mei 2023

Storm David liggend

David Hovanesian (rechts) en Storm Wouters, de oprichters van Teazie. Foto: Teazie

Ondernemer David Hovanesian is samen met zakenpartner Storm Wouters bezig om met zijn startup Teazie kwalitatief hoogstaande en duurzame thee een prominentere plek te geven op kantoren in Nederland en België. Maandelijks komt de aanbieder op de kantoorvloer langs om de theesmaken te wisselen. Geen gewone thee, maar duurzame thee met veel minder verpakkingsmateriaal. Verschillende smaken in een luxe 'Theebar'.

Hoewel de onderneming uit Roosendaal de finale van Droomstartnet niet haalde, was het een van de opvallendste kandidaten van de podcastserie. Hoe staat het een vijftal maanden later met de Brabantse ondernemers? We spreken David.

''Langzaamaan is Teazie aan het groeien. Maar we merken dat het een zeer kapitaalintensief proces is. Daardoor worden we een klein beetje afgeremd in onze ambities''

David Hovanesian, Teazie

Kapitaalintensief proces remt de ambities van Teazie een beetje

,,Sinds onze deelname is er veel gebeurd. Er is vooral veel geïnvesteerd", begint de jonge ondernemer. ,,De capaciteit is flink opgeschaald en we zijn de processen gaan verfijnen. We proberen zoveel mogelijk bedrijven kennis te laten maken met ons product en dat vereist stroomlijning. Er zijn ook een aantal nieuwe klanten geabonneerd op onze theebars. Langzaamaan is Teazie aan het groeien. Maar we merken dat het een zeer kapitaalintensief proces is. Daardoor worden we een klein beetje afgeremd in onze ambities. We focussen ons daarom vooral op de aspecten waar we wel gas kunnen geven. Potentiële afnemers van het Teazie-abonnement bezoeken, ze laten zien en vooral ook proeven van wat wij bieden.’’

Lees ook: Duurzame Nederlandse theereus LocalTea verovert ook schappen Albert Heijn

Dat betekent letterlijk op pad naar kantoorvloeren om mensen kennis te laten maken met de duurzame theeën van de startup? ,,In feite wel. Wanneer je bedrijven via de mail, telefonisch of LinkedIn benadert, zit niemand op jouw product te wachten. Niemand is actief op zoek naar een betere thee-oplossing. Theedrinken is een latente behoefte en daar spelen we op in’’, legt David uit. ,,Wat we wel doen? Mijn compagnon en ik gooien onze auto’s vol met de theebars. Een stuk of tien, twaalf… En met een vooraf opgestelde lijst van voor ons interessante bedrijven, gaan we op pad. Storm heeft het product vast, ik doe de pitch en we mikken op een proefplaatsing van De Theebar. We geven de bar een weekje weg. Daaruit proberen we conversie te halen.’’

'De Theebar' van Teazie. Foto: Teazie

Teazie richt zich op bedrijven met tussen de 50 en 200 werknemers

Die conversie bleef in de eerste twee maanden laag. Bedrijven wilden graag De Theebar een week uitproberen, maar een contract voor het abonnement werd niet afgesloten. David: ,,Met behulp van coaching zijn we bezig gegaan. Doel: de conversie omhoog krijgen. Dat is gelukt.’’

Wie zijn die potentiële klanten eigenlijk? De corporates met enorme kantoorvloeren of het kleine boekhoudkantoortje om de hoek? Het antwoord zit precies in het midden, verklapt de ondernemer. ,,Een klein kantoor met 20 man personeel of minder is niet handig. Zo’n abonnement is financieel niet rendabel. De hele grote bedrijven maken meestal gebruik van een contract met een cateraar of cateringleverancier die alles al doet. Daar komen wij simpelweg niet tussen. Daarom richten we ons op bedrijven met tussen de 50 en 200 werknemers.''

,,Verder zie je ook dat we goed scoren bij zakelijke dienstverleners, echter moeten we op dat vlak nog wat finetunen. We zijn nu nog niet heel sectorgericht bezig. We kijken echt naar die bedrijfsgrootte’’, benadrukt de ex-Droomstart-kandidaat. ,,Gelukkig hebben we de afgelopen tijd mooie bedrijven mogen verwelkomen als klant, zoals Van der Valk, Ritchie Bros. en CM.com. Zij vinden het mooi om te zien hoe wij thee anders wegzetten.’’

''Voorlopig is het groeien met de middelen die voor ons beschikbaar zijn. Uiteindelijk moeten er hubs komen om de snelle service te kunnen garanderen''

David Hovanesian, Teazie (foto onder)

Hoe staat het met de theecultuur in koffieverslaafd Nederland?

Nederlanders staan bekend als koffiedrinkers. Een kop thee staat vaak in de schaduw van het zwarte goud. Toch heeft ons land best een aanzienlijke theecultuur, verzekert David. ,,Nederlanders staan open voor het theedrinken. Wat mij enthousiast maakt is dat we nu op het punt staan dat er nog niet veel met die theecultuur wordt gedaan. Een jaar of tien, vijftien geleden was er een heuse koffierevolutie. Kwaliteit werd belangrijker en de mensen gingen massaal over op koffiebonen. Nu zijn we klaar voor de theerevolutie. Wij staan met Teazie aan het front van die revolutie en dat is heel spannend.’’

Lees ook: Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)?

Een investering en investeerder moeten passen bij het bedrijf

Het is misschien koffiedik, excuus: theedik, kijken: maar waar staan David en Storm over één of twee jaar met hun onderneming? Wat is de hoop en wat zijn de verwachtingen? ,,Ik hoop dat we de komende zomer alle huidige capaciteit die we aan theebars hebben bij de klanten hebben weggezet. Het doel is om begin 2024 zo’n zeventig tot tachtig abonnees te hebben. Dat zal dan vooral in de regio Noord-Brabant zijn’’, verwacht David. ,,Daarna richten we ons vizier op de Randstad. Voorlopig is het groeien met de middelen die voor ons beschikbaar zijn. Uiteindelijk moeten er hubs komen om de snelle service te kunnen garanderen.’’

Ook kijkt Teazie naar eventuele investeerders. ,,Nu is het vooral nog bekijken welk type investeerder en welk type investering het beste bij ons past. Ik vertelde je al, we worden momenteel afgeremd door te weinig kapitaal. We willen ons first customer advantage niet verliezen, we zitten dus zeker niet stil op het financiële vlak. Maar we willen de juiste keuze maken. Het moet passen bij ons bedrijf.”

De Theebar komt in abonnementsvorm. Foto: Teazie

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws