Nieuws Groei

YoungCapital verandert naar The Works voor internationale groei

Recruitmentbureau YoungCapital verandert de naam van het moederbedrijf in The Works en kondigt tegelijkertijd grootse groeiplannen aan. Het bedrijf heeft in de twintig jaar dat het bestaat 9 procent marktaandeel verworven in Nederland en ziet kans de aankomende jaren Europa te veroveren.

Van onze redactie 22 juni 2021

Fototekst

In de eerste vier maanden van 2021 was de omzet van het bedrijf 33 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de directeur van The Works, Ineke Kooistra, is die stijging niet alleen het gevolg van de opleving van de arbeidsmarkt na de coronacrisis, maar ook van de sterke positionering van YoungCapital. Het begon in 2000 als een digitaal banenplatform voor studenten, maar heeft inmiddels een behoorlijk marktaandeel in de recruitment- en uitzendbranche. ,,We verwachten in 2021 een jaaromzet van minstens 600 miljoen euro, een belangrijke stap in het waarmaken van onze ambitie", aldus Kooistra.

Lees ook: Wie slim gebruik maakt van data, kan voorspelbaar opschalen

Fors groeien dankzij datagedreven werken

De ambitie is om een plek in de top-5 te bemachtigen in de Europese uitzend- en recruitmentbranche in 2025. Met ruim twintig internationale sites en een database van 7,5 miljoen mensen ziet het bedrijf dat is opgericht door Hugo de Jong kansen. De merken van de recruitmentbureaus en banenplatforms blijven overigens bestaan onder het moederbedrijf The Works. Het gaat om onder meer YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob.

Het bedrijf kan volgens Kooistra fors groeien omdat ze datagedreven werken en omdat tech naar eigen zeggen in het DNA zit. ,,Vanaf het begin hebben de oprichters ingezet op digitaal en data verzamelen, daardoor kan YoungCapital veel en snel matches maken en daar draait het allemaal om; bedrijven en nieuwe medewerkers met elkaar matchen."

"Vanaf het begin hebben de oprichters ingezet op digitaal en data verzamelen, daardoor kan YoungCapital veel en snel matches maken en daar draait het allemaal om"

Hoe meer data, hoe meer je klanten te bieden hebt

Door het grote aantal zogenaamde ‘jobboards’ - websites waar banen worden aangeboden - verzamelt The Works onnoemlijk veel data en profielen van flexwerkers en werkzoekenden. ,,Hoe meer profielen en data, hoe meer je klanten te bieden hebt," legt Kooistra uit. Fysieke vestigingen zijn overbodig, alles gaat digitaal.

Dat brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals het voorkomen van de nadelen van algoritmen. ,,We willen ver weg blijven van het uitsluiten van bepaalde groepen bij het vinden van werk, het heeft onze aandacht en die van onze programmeurs om het systeem goed te laten werken, ook op dit gebied," licht Kooistra toe.

Lees ook: Hugo de Koning (YoungCapital): 'Elke dag beter, slimmer, sneller'

Na de coronacrisis is nu de toenemende krapte op de arbeidsmarkt de grootste uitdaging. Met name het vinden van voldoende en goede werknemers op het gebied van programmeren, ICT en finance is lastig. Daarom faciliteert YoungCapital NEXT opleidingen om jonge mensen op te leiden en te herscholen naar banen op deze gebieden, legt Kooistra uit. ,,NEXT is snel gegroeid, dat steunt ons in deze aanpak."

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws