Aangeboden door Werkfruit
Branded Content Groei
Van snoepautomaat naar snoeptomaat, hoe Werkfruit aan populariteit wint
Gezond krachtvoer voor op de werkvloer: dat is Werkfruit in een notendop. ,,De succesformule? Lokaal en duurzaam, dat slaat aan'', zegt algemeen directeur Gijsbert van Randwijk. „Wij telen ons fruit zelf of kopen het van onze collega fruittelers uit de buurt. Invliegen? Daar doen wij niet aan. Er is immers genoeg lekkers in de buurt.”

Het assortiment is uitgebreid, maar lokaal. Een deel teelt Van Randwijk zelf en een deel komt van zijn collega telers uit de buurt. Foto: Werkfruit
Werkfruit levert fruitboxen op maat. Gezond krachtvoer voor vitale medewerkers. Geheel volgens de seizoenen, vers en lokaal. En dat slaat aan, zegt Van Randwijk. Vijf jaar geleden zag hij een ‘gat in de markt’. Vol vertrouwen sprong hij in het diepe. Inmiddels levert hij fruit aan bijna vijfhonderd bedrijven. En de groei? Die zet jaarlijks met zo’n 25 tot 30 procent door.
Van snoepautomaat naar snoeptomaat
Sinds jaar en dag runt Van Randwijk een fruitteeltbedrijf in de Hoeksche Waard: 17 hectare aan fruitbomen, waarvan 2,5 hectare appels, 6 hectare kersen en 8,5 hectare peren. Zo’n vijf jaar geleden, merkte hij iets bijzonders op. Niet de consument, maar de CEO vroeg hem naar zijn fruit. „Binnen bedrijven ontstond de behoefte om gezonder te gaan leven. Weg met de snoepautomaat en hier met het fruit. Ik keek eens om me heen en dacht: ik heb hier voldoende ruimte om de boel te verpakken. Ik kan best eens een poging wagen.”
„Vrachtwagenchauffeurs gaan massaal voor vers fruit. Wie had dat gedacht?”
Die poging bleek een succes. Al was het in het begin wel even wennen, vallen en opstaan, zegt Van Randwijk. „De bedrijven waarvan ik dacht: ‘die zetten in op gezond leven’, deden dat niet. En de bedrijven waarvan ik het niet verwachtte, deden dat juist wel. Neem bijvoorbeeld de transportsector. Dat is één van mijn grootste afnemers. Vrachtwagenchauffeur gaan massaal voor vers fruit. Wie had dat gedacht?”
Zoveel mensen, zoveel wensen
In die beginperiode bood Van Randwijk twee standaardpakketten aan. Eén van 35 stuks en één van 75 stuks. In de loop der jaren, leerde hij echter een belangrijke les: zoveel mensen, zoveel wensen. „Ook in fruit valt veel te wensen. Ieder bedrijf wil wat anders. Van luxe fruit tot appels en van grote tot kleine aantallen. Tegenwoordig bieden wij daarom ook boxen op maat aan.”
Koop lokaal
Het assortiment is uitgebreid, maar lokaal. Een deel teelt Van Randwijk zelf en een deel komt van zijn collega telers uit de buurt. „Het geheim van ons succes? Dat zit hem in ons authentieke karakter. Wij doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Daarin zijn wij heel transparant. Zo komt ons fruit niet uit Zuid-Afrika of Chili. Aan invliegen doen wij niet. Daarin zijn we strikt: we kopen pertinent geen spullen die met het vliegtuig komen. Er is immers genoeg lekkers in de buurt.”
„Er is genoeg lekkers in de buurt”
Die duurzame visie, zet Van Randwijk in zijn hele bedrijfsvoering door. In de boomgaard kiest hij voor dierlijke- in plaats van kunstmest. De bezorgbusjes rijden op biodiesel. In de zomer arriveren er 998 zonnepanelen, waardoor het bedrijfspand CO2-neutraal wordt. De houten kratjes, waarin het fruit zit, worden omgewisseld, zodat er geen afval ontstaat. De snoeptomaatjes worden ingepakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Een deel van de opbrengst gaat naar goede doelen, zoals het KWF. En het fruit dat terugkomt, gaat niet verloren, maar naar de voedselbank of kinderboerderij. „Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan. Zo is kunstmest goedkoper dan echte mest. Maar ja, het is beter voor het bodemleven. En dat proef je! Je krijgt er smaakvoller fruit én een mooiere planeet van.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Werkfruit voor de thuiswerkplek
Helaas was de Coronacrisis ook voor Werkfruit even schrikken. „Het afgelopen jaar veranderde er veel. De bezetting op kantoor nam af en thuiswerken werd de norm. Toch bleef één ding hetzelfde. De behoefte aan vers fruit op de (thuis)werkplek. Daarom vroegen veel bedrijven ons hun werknemers tijdelijk thuis van Werkfruit te voorzien. Zo gezegd, zo gedaan.”
Durf groot te dromen
Dankzij deze proactieve en flexibele instelling, groeit Werkfruit door. Het komende jaar zet Van Randwijk daarom in op een breder assortiment en nog betere service. De toekomstdroom? Duizend klanten. Dat is de doelstelling. Voorlopig althans. „Mijn tip voor de startende ondernemer? Durf groot te dromen en geef niet te snel op. Verwacht niet dat het van de ene op de andere dag lukt, maar houd vast aan jouw strategie. Als je een goede strategie hebt en er is een markt voor, dan kun je het bereiken, als jij dat wilt.”