Nieuws Groei

Van Zwarte Cross tot Oerol: festivalpubliek blijkt goed proefkonijn voor bedrijven

Een festival als laboratorium voor ondernemers: dat is het idee achter Innofest. Festivals zijn immers tijdelijke micromaatschappijen en daarmee de uitgelezen plek voor pilots. Met muziekfestival Into The Great Wide Open in volle gang spreken wij met ondernemers die dankbaar gebruik maken van het festivalpubliek als proefkonijn.

Ezra Hakze | Foto: Into The Great Wide Open 30 augustus 2019

Intothegreatwideopen evenement mensen

Op camping Stortemelk op Vlieland moet het gebeuren de komende dagen: daar test scale-up Hamwells een pilotversie van hun energiebesparende circulaire douche. Een unieke situatie, want in deze setting op muziekfestival Into The Great Wide Open zullen mensen in de rij staan voor de douches. ,,Het is voor ons een goede gelegenheid om te duurtesten, want op zo’n festival stappen er misschien wel 100 mensen per dag onder de douche. We hebben ook wel testhuizen, maar daar wordt een douche maar een paar keer dag gebruikt. Op het festival kunnen we nu precies uitlezen hoeveel energie hij na intensief gebruik bespaart,’’ vertelt Howan Lau, directeur van Hamwells.

Meedraaien in een systeem

Volgens Anna van Nunen, oprichter van Innofest, lenen de unieke omstandigheden van een festival zich vaak goed voor het testen van innovatieve producten. Met het platform dat zij ruim drie jaar geleden begon, verbindt zij daarom startende ondernemers aan festivals zoals Zwarte Cross, Oerol en Eurosonic Noorderslag. ,,Het voordeel van een festival is dat je even mee kunt draaien in een systeem en dat je ook de omgeving aan kunt passen, bijvoorbeeld de toestroom van water of riolering. In de echte wereld kan dat niet. Ook gebeurt hier alles heel snel, binnen een weekend is een festival meestal op- en afgebouwd.’’

Een bedrijf dat een vlucht nam na een eerste test op een festival, is GUTS Tickets. Dit bedrijf verkoopt tickets door middel van een blockchain-technologie wat verschillende voordelen heeft, zoals het tegengaan van (illegale) handel in tickets. Het bedrijf is inmiddels hofleverancier voor de concerten van Jochem Myjer, Joep van ’t Hek en Guus Meeuwis.

Van Vlieland naar Seoul

GUTS Tickets begon drie jaar geleden door hun technologie te testen op festival Here Comes the Summer op Vlieland, waarbij ze tickets voor het eten van vrijwilligers verstrekten. Mede-oprichter Maarten Bloemers vertelt: ,,Bij ticketing mag je natuurlijk geen fouten maken, het is toch een beetje de kassa van een concert. Het mooie aan testen op dit festival was dat het niet systeemkritisch was.’’

,,Wij kwamen oorspronkelijk niet uit de ticketing-industrie, ik was zelf advocaat, dus wij moesten het maar gewoon doen en ja, dus ook eerst fouten maken.’’ Na de test op Here Comes the Summer gingen de ondernemers meteen aan de slag met pilots bij de concerten van Jochem Myjer, waar ze hun eerste grote opdrachtgever uit sleepten. Inmiddels heeft de onderneming 25 man personeel in dienst en hopen ze uit te breiden naar het buitenland, met als doel om wereldwijd de standaard te worden voor ticketing-techniek. Bloemers: ,,Ik sta nu bijvoorbeeld in Seoul!’’

Business case

Uit het voorbeeld mag blijken dat niet alleen innovatie maar ook de businesscase voorwaarde is om mee te doen aan Innofest. Per jaar melden zich ongeveer 100 ondernemers aan, waarvan circa 60 ook weer afgewezen worden. ,,De hoop is altijd dat een product een jaar later klaar voor de markt is,’’ stelt Innofest-oprichter Van Nunen.

Bij de circulaire douches van Hamwells die de komende dagen op Vlieland getest worden is dat waarschijnlijk geen ijdele hoop. Een eerder ontwerp voor een waterbesparende douche van het bedrijf is al in gebruik bij consumenten. ,,Wij willen deze douche uiteindelijk geschikt maken voor particulieren, maar ook voor de zakelijke markt,’’ vertelt de directeur van Hamwells. Hoe ze die test aan gaan pakken met al dat festivalpubliek? ,,Wij gaan vooral de techniek testen, maar misschien ook wel wat vragen stellen aan het publiek. Maar onze douches moeten uiteindelijk aanvoelen als een gewone douche, dus als mensen er niks speciaals aan merken is dat juist goed.’’