Video Groei
Miljoenenomzet met groente en fruit? Het geheim van Vershal Boontjes
'Denk vanuit de consument, niet vanuit jezelf'. Enzo Cassaro benadrukt het nog maar eens, als hem gevraagd wordt naar het grote succes van zijn Vershal Boontjes. 'Hard werken? Het is slím werken'.
Na een leven vol ups en downs opende Enzo Cassaro, als alleenstaande vader met vier kinderen, begin 2020 een nieuwe verswinkel. In een wat verloren winkelstraat in Wijchen-Noord verwelkomde hij binnen 7 maanden de 100.000ste klant. Inmiddels is Vershal Boontjes met ruim 300.000 klanten een begrip in de regio.
Dit is de tekst op de achterflap van het boek Boontjes, geschreven door groente-en-fruit-ondernemer Enzo Cassaro. Waar menig groentezaak het lastig heeft, floreert de zaak van Enzo juist. Wat is zijn geheim? In De Ondernemer Live gaf Enzo daar antwoord op.
Lees ook ons eerdere interview met Enzo Cassaro van Vershal Boontjes: het succes van een 'goedkope uitstraling' tijdens de inflatiecrisis
,,Ik stond er toen plots alleen voor. Iedereen zei van ‘joh, ga je je kindjes van de hand doen, dat doe je toch niet?’ En dan zei ik: nee, mijn kinderen zitten thuis. Dat zijn die vier.’ Enzo Cassaro belandde in de schuldsanering. ,,Ik ben voor een groothandel gaan werken zodat ik iets meer vrijheid had en kon zorgen voor de kinderen.”
,,In die jaren dat ik voor de kinderen zorgde en in de groothandel werkte, had ik een vrije rol met groenten en fruit. Ik was winkelbegeleider, maar heb ook een scholingsapp geschreven. Ik zag heel goed wat er in die wereld gebeurde. En eigenlijk zag Ik: ze doen het allemaal verkeerd. En toen heb ik gezegd: ik ga laten zien hoe het wel moet."
Een sprong, van 2015 naar 2020. Een winkelstraatje in Wijchen-Noord. Enzo zag er kansen voor een verswinkel. Zeven maanden later. 'Ja, toen had ik mijn 100.000e klant'. Anno nu: Vershandel Boontjes noteert er met groenten en fruit een miljoenenomzet.
"Ga uit van de consumentenbehoefte in plaats van je eigen behoefte. Het gaat niet om wat jij wil, het gaat om wat de consument wil"
,,Ga uit van de consumentenbehoefte in plaats van je eigen behoefte", stelt Enzo onder meer in De Ondernemer Live. ,,Ik sprak een collega en vroeg hem waarom hij niet op zondag open is. Ja zeg, ik ga niet op zondag werken, was zijn antwoord. Maar het gaat niet om wat jij wil, het gaat om wat de consument wil." En dus: Verswinkel Boontjes is ook op zondag open. ,,Hard werken? Het is slím werken. Ook ik kan gewoon drie weken op vakantie en een weekendje weg".
Marktachtige uitstraling
Ook over de uitstraling van winkels heeft Enzo een duidelijke mening. ,,Het waren de interieurbouwers die zeiden: ga voor een mooi interieur, ga meer op maaltijden inzetten, op uiteindelijk dus een duur imago. Als ik iemand vraag: waar kan ik het best aardbeien halen, op de markt, bij de supermarkt of de groenteboer dan zeg je markt. En dus wat ze had een moeten doen is een meer marktachtige uitstraling in plaats van luxe interieur." De winkelinrichting van Boontjes laat zich raden.
'Het is wel een vak'
Over waar mandarijnen vandaan komen, het waarom-niet van andijviestamppot en nut en noodzaak van grote, gele prijskaartjes, en meer tips voor collega-ondernemers: kijk en luister mee naar het interview in De Ondernemer Live. En voor de duidelijkheid:' "Je moet er verstand van hebben. Niet iedereen kan groenten en fruit verkopen. Het is wel een vak."
Boontjes, het verhaal achter Enzo Cassaro
Boek is nu verkrijgbaar
Enzo Cassaro krijgt vaak de vraag hoe het kan dat zijn vershal in korte tijd zo succesvol is geworden en hoe hij zijn zaak combineert met zijn drukke gezinsleven. Met dit boek geeft hij antwoorden op deze vragen. Hij schroomt niet om persoonlijke ervaringen en lessen uit zijn privéleven te delen. Hij geeft verswinkels tools en succesfactoren mee en enthousiastmeert toekomstige ondernemers om in dit vak te stappen.
Het boek is onder meer via deze link te bestellen.