Nieuws Groei

Online groei 'Champagneman' Arne Roex: ‘Mijn champagnes liggen hier niet in de winkels'

Samen op de fiets meanderen door de champagnestreek in Frankrijk. Aan de keukentafel bij de boer de lekkerste champagnes proeven van de prachtige velden waar je net langs bent gekomen. Arne Roex (47) deed het; het begin van een ondernemersavontuur. Hij richtte de Champagneman.club op en ging champagnes importeren van de kleine huizen. Wat Roex aanvankelijk ‘erbij’ had gedaan, werd al na een paar maanden serieus van omvang én is wellicht het begin van iets groots.

Miranda Coehoorn 29 november 2020

Champagne champagneman frankrijk webshop

Santé! Ondernemer/liefhebber Arne Roex, onze nationale Champagneman. Foto's: Ruud Voest.

,,Afgelopen week nog ben ik even op en neer geweest naar Frankrijk. Er lag een zakelijke bestelling van 360 flessen en dat moest bij verschillende huizen vandaan komen. Ik móest dus echt even daar naartoe. Alles veilig en netjes met mondkapje natuurlijk", vertelt Arne Roex, de Champagneman.

,,Eigenlijk zit ik nu al in zo’n fase van hoe ga ik verder, wat ga ik doen? Tegelijkertijd: het is niet helemaal een uit de hand gelopen hobby. Het is mijn droom en passie, er is goed over nagedacht. Ik ben begin dit jaar eigenlijk pas officieel begonnen en het begint al snel te groeien. Dat is leuk, geeft energie naast mijn reguliere baan. Met de feestdagen voor de deur is het erg druk, al is champagne wat mij betreft geen seizoensproduct. Champagne kan en mag altijd.”

'Mijn champagnes zul je hier niet in de winkels vinden'

Roex importeert champagne van vier kleine champagnehuizen: Dauby, Jean Yves Carlini, Jose Michel et Fils en Gimonnet et Gonet. Volgens Roex 'uniek, bijzonder en met liefde en aandacht gemaakt' en onderscheidt deze champagne van kleine huizen zich om meerdere redenen.

,,Als ik dat niet aan mijzelf kan uitleggen verkoop ik ‘m niet. Mijn champagnes zul je hier niet in winkels vinden, dat maakt uniek. En 'bijzonder' heeft te maken met de smaak. Kleine champagnes smaken wat mij betreft beter, uitgesprokener dan het gemiddelde grote merk. Met liefde gemaakt, maakt het verschil, maar ook dat de smaak anders is. Dat kan ook betekenen dat een champagne met een uitgesproken smaak precies jouw smaak is en een ander weer iets minder bij je past. Net zoals een speciaal bier.”

"Alle verschillen in champagnes zijn leuk om uit te leggen. En dat je champagne altijd kunt drinken, ook bij het ontbijt. Dan staan je smaakpapillen open en dan is-tie op zijn best.”

In de masterclasses die Roex nog voor corona gaf in Utrecht, legde hij uitgebreid uit hoe het assortiment in elkaar steekt en wat de smaken zijn. ,,Ik begon met deze masterclasses al voordat ik het ging importeren. Ik wilde een club oprichten waar mensen champagne konden ontdekken en proeven. Anno nu, in deze coronatijd, kan dat helaas niet."

,,Ik heb bijvoorbeeld een Blanc des Blancs, een champagne gemaakt van alleen Chardonnay druiven, die is op hout gerijpt en daarna elf jaar in de fles gerijpt. Die smaakt echt heel anders dan de Brut Nature, een champagne waar geen suiker aan toegevoegd is en je echt de pure champagne proeft. Al deze verschillen zijn leuk om uit te leggen. En dat je champagne altijd kunt drinken. Deze laatste is bijvoorbeeld heel lekker bij het ontbijt. Dan staan je smaakpapillen open en dan is-tie op zijn best.”

(tekst gaat verder onder foto)

Champagneman ecommerce webshop

'Het is een grote ontdekkingsreis'

Het enthousiasme van Roex spreekt boekdelen. Eigenlijk raakt hij niet uitgepraat over smaken, de verschillende huizen: ,,Het was mijn droom, begon als erbij, nu doe ik het ernaast. Het is een concept wat mensen aanspreekt. Ik zie het aantal klanten stijgen. Al zegt het aantal klanten mij niet alles, de ene bestelt een fles, een andere klant onlangs zes dozen. Het is een grote ontdekkingsreis."

,,Mijn droom is eigenlijk nog groter. Ik wil veel kleine huizen vertegenwoordigen in een webshop. Ik heb er nu vier en dan zou ik de champagne centraal opslaan in Frankrijk. Al die kleine huizen verkopen vaak alleen nog aan huis in Frankrijk. Het zijn familiebedrijven die goed zijn in champagne maken. Als je nu iets bestelt stuur je een mailtje of je belt en dan gaan zij het op de post doen. Hier en daar een fles of een doos. Dat is veel werk voor hen en ze hebben het al zo druk. Dus als ik dat zou kunnen doen voor hen vanuit een centraal pakhuis in Frankrijk, dan help ik hen en zorg ik ervoor dat kleine merken, en wat mij betreft de betere en lekkerdere, wat meer in de belangstelling komen.”

Lees ook: Derrick Neleman verrast met weer nieuwe stappen: 'Ik wil Coolblue van de wijnen worden'

,,Ik introduceer graag nieuwe champagnes. Het is leuk om bij de kleine champagnehuizen op bezoek te gaan en daar met de boeren te praten. Als je echt belangstelling hebt en ze merken dat je er wat vanaf weet, mag je ook de kelders zien, de Cave. Ze wonen vaak op hun Caves, van een of meerdere verdiepingen. Daar liggen bij bijvoorbeeld Dauby tienduizenden flessen opgeslagen. Een deel op z’n kop zodat de gist, die is toegevoegd naar de hals zakt. Die wordt na de rijping in de kelder er uitgehaald en dan wordt de suiker toegevoegd. Alles op een andere manier voor weer een andere smaak."

,,Nu heb ik weer een nieuwe champagne, maar een iets duurdere van het huis Dauby meegenomen. Deze champagne heeft de naam van de inmiddels overleden dochter, Flore, gekregen. Bijzondere champagne maar wel de exclusievere in mijn segment. De gemiddelde fles bij Champagneman zit rond de 25 tot 30 euro en daar heb je een erg goede champagne voor. Wat begon met een keertje langsfietsen en proeven, zeker twaalf jaar geleden, heeft nu serieuze vormen aangenomen. Een site, een webshop, steeds meer klanten, en ik ben pas nét begonnen aan mijn droom.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.