Nieuws Groei

Van usb-stickfrustratie naar miljardenbedrijf: WeTransfer 28 januari naar de beurs

Het is de reddingsboei voor iedereen die een flinke foto, een uitgebreide pdf of een serie bestanden wil versturen. Het Amsterdamse WeTransfer, in 2009 opgezet door een groep gefrustreerde creatievelingen, gaat vrijdag 28 januari naar de beurs. De onderneming mikt daarbij op een beurswaarde tot 716 miljoen euro. De jongensdroom is definitief ontgroeid.

Herman Stil (AD) 20 januari 2022

We Transfer beursgang

Een aandeel WeTransfer gaat tussen de 17,50 euro en 20,50 euro kosten. Foto: Shutterstock

Eerst volwassen worden, dan misschien verkoop of beursgang. Medeoprichter Bas Beerens van WeTransfer was zes jaar geleden nog stellig. De Amsterdamse bestandsuitwisselaar was nog lang niet klaar voor de grote sprong, ook niet nadat – naar verluidt – Google begerig naar de Amsterdammers lonkte. Nu is het wel zover. Alleen komt WeTransfer niet in handen van het grootkapitaal, maar gaat het daar zelf naar op zoek, via een beursnotering in Amsterdam.

Topman Gordon Willoughby kondigde de beursplannen vier jaar geleden al aan, in het kielzog van de miljardennotering van stadsgenoot Adyen. Gezien de enorme sprongen die de Amsterdamse beurs het afgelopen jaar heeft gemaakt, lijkt het klimaat nu gunstig, zo schrijft het AD.

Lees ook: De slimme ondernemerstrucs van WeTransfer-baas Bas Beerens

Met beursgang op 28 januari vertrekt de laatste van de drie oprichters bij WeTransfer

Het is een mijlpaal in meerdere betekenissen. Met de beursgang op vrijdag 28 januari vertrekt de laatste van de drie oprichters bij het bedrijf. De vijftigjarige Beerens, die in 2017 de leiding al had overgedragen aan de van Kindle afkomstige Willoughby, is nu nog commissaris.

Het was zijn marketingbureau, OY Communications, waar in 2009 de wieg voor WeTransfer stond. Het rondgekoerier van usb-sticks met omvangrijke videobestanden hing hem zo de keel uit dat er, aanvankelijk voor eigen gebruik, een online alternatief werd opgezet. Dat viel zowel bij klanten als bij vrienden in de smaak, die de dienst ook zelf wilden gebruiken. Met de in 2016 overleden Rinke Visser en proto-influencer Ronald ‘Nalden’ Hans zette Beerens vervolgens de eerste versie van WeTransfer op.

WeTransfer maakt 28 januari debuut op Beursplein 5

WeTransfer maakt op vrijdag 28 januari zijn beursdebuut in Amsterdam. De onderneming gaat voor een beurswaarde tot 716 miljoen euro. Een aandeel WeTransfer gaat tussen de 17,50 euro en 20,50 euro kosten. Van alle aandelen van het bedrijf is na de beursgang tot 43,5 procent verhandelbaar. Bij de beursgang geeft WeTransfer voor 125 miljoen euro nieuwe aandelen uit, minder dan de 160 miljoen euro die vorige week werd genoemd.

Lees ook: Moederbedrijf Blokker vanwege corona nog niet naar de beurs

WeTransfer haalde inspiratie bij glossy tijdschriften en kunstzinnig vormgegeven advertenties

Er waren wel alternatieven, maar vaak konden die alleen tegen betaling of na registratie worden gebruikt. WeTransfer, letterlijk de antithese van de toen populaire bestandsuitwisselaar Yousendit, wilde vooral vriendelijk zijn. Zo werd de dienst gratis voor alle gebruikers, die in ruil advertenties voorgeschoteld kregen.

WeTransfer verpakte bovendien functionaliteit in schoonheid; met van glossy tijdschriften afgekeken kunstzinnig vormgegeven advertenties in plaats van opdringerige reclamebanners. De reclamewereld viel er massaal voor. Om niet helemaal voor de commercie te vallen, bevat een op de drie beelden nog altijd werk van aangezochte kunstenaars.

''Het is leuk om op een verjaardag te zeggen: ik heb mijn bedrijf verkocht. Maar daar doe je het niet voor, mijn belangrijkste criterium is dat iedereen het goed krijgt''

Bas Beerens, mede-oprichter WeTransfer

Het kon niet anders dan een succes worden. Na drie jaar speelde WeTransfer quitte, daarna volgde groei. Geld werd bij welwillende investeerders opgehaald, die daarmee een oplopend belang in het bedrijf kregen. WeTransfer, waar inmiddels driehonderd mensen werken, begon ook allerlei diensten te verzorgen voor professionals uit de creatieve industrie, deels zelfbedacht, deels via overnames.

Betaalde diensten van miljardenbedrijf gebruikt door 387.000 klanten

WeTransfer zegt nu maandelijks 87 miljoen gebruikers te tellen, het merendeel voor de ‘gratis’ bestandsuitwisseldienst. Betaalde diensten worden door 387.000 mensen gebruikt. Vooral in coronatijd zijn het aantal klanten, de omzet en de winst flink gegroeid.

De verdiensten van het bedrijf, in 2021 105 miljoen euro, drijven op die professionele contracten, die goed zijn voor 60 procent van de inkomsten. WeTransfer is naar eigen zeggen winstgevend, alhoewel de laatste bekende winstcijfers, bijna tien miljoen euro, uit 2019 stammen.

Lees ook: Coolblue stelt beursgang uit wegens 'onzekerheid op markten'

Totale waarde van Wetransfer rond de miljard

De beursgang is deels bedoeld om oprichters en eigenaren van WeTransfer, waaronder grootaandeelhouder Highland dat 58 procent van de aandelen bezit, een deel van hun belang te gelde te laten maken. Daarnaast wordt voor circa 160 miljoen euro aan nieuwe aandelen uitgegeven, waarvan de opbrengst bedoeld is voor verdere groei van het bedrijf.

Analisten schatten dat met beursgang en emissie de totale waarde van WeTransfer rond de miljard euro uitkomt. ,,Het is leuk om op een verjaardag te zeggen: ik heb mijn bedrijf verkocht”, zei Beerens destijds in Het Parool. ,,Maar daar doe je het niet voor, mijn belangrijkste criterium is dat iedereen het goed krijgt. Dat de gebruikers op een goede manier verder kunnen gaan en dat het bedrijf gezond blijft.”

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws