Aangeboden door Orange Films

Branded Content Groei

Zo maakt Orange Films van een creatief bedrijf een succesvolle zakelijke onderneming

De markt voor (corporate) video en online events zit in de lift: nooit eerder was de vraag zo groot. Daar plukt eigenaar Robin Kroesen van Orange Films de vruchten van. ,,We werken meer thuis en reizen niet langer twee uur naar een lezing van één uur. Dat vraagt om innovatie in onlinevideo. Dat bieden wij, onder meer vanaf onze nieuwe locatie in Amsterdam.”

Crissy Mulder 13 april 2022

Orange films ondernemers promotie

''We houden vast aan ons nuchtere karakter. Wat we doen, doen we goed.'' Foto: Orange films

Acht jaar geleden begon Kroesen Orange Films: een bureau van 'nu', met een netwerk van talent op het gebied van film. „In die eerste jaren was ik nog niet zo bedrijfsmatig bezig. Ik maakte films en kon daarvan leven. Een jongensdroom die uitkwam. Al snel groeiden we groter en bereikten we in Nijmegen het plafond. Daarom verhuisden we, zo’n vier jaar geleden, naar Utrecht. Toen die locatie net een beetje begon te lopen, kwam corona. Die eerste twee manden waren dramatisch. Alles werd geannuleerd. Plotseling kantelde dat met 180 graden. Want was er nodig? Juist, online events.”


Van creatief bedrijf naar succesvolle onderneming

Volgens Kroesen is online events een ‘unieke’ tak van sport. „Een film kan opnieuw geschoten worden, een online event niet. Daar mogen dan ook echt geen fouten in zitten. Dat vraagt om een betere voorbereiding en een planmatige aanpak, om foutmarges te voorkomen.” Spannend of niet, Kroesen besloot te luisteren naar de klantvraag en de focus te verleggen naar online video en events. „We kregen allerlei nieuwe klanten, terwijl de ‘normale films’, zoals commercials en instructievideo’s, ook weer begonnen te lopen. Zodoende werden we al snel serieuzer qua grootte.”

„Je kunt als ondernemer niet overal goed in zijn, het is belangrijk dat te erkennen”

Robin Kroesen, eigenaar van Orange Films

In 2021 verdubbelde Orange Films qua omzet en personeel. Dat ging met vallen en opstaan. „Administratie en financiën zijn niet bepaald mijn ding. Zo zijn we vier jaar geleden bijna failliet gegaan. Daarom besloot ik een manager aan te nemen. Hij leidt alle zakelijke operationele zaken in goede banen en motiveert het personeel. Dat geeft mij de ruimte om te doen waar ik écht goed in ben: vlotte en krachtige video’s maken. Dat kan ik iedere ondernemer aanbevelen. Je kunt immers niet overal goed in zijn.”

Nieuwe nuchtere locatie in Amsterdam

Dit jaar ligt het bedrijf op koers om opnieuw te verdubbelen in omzet en personeel. Daarnaast heeft Kroesen nog een aantal klanten op zijn wensenlijstje staan. Dat vraagt om extra ruimte. In Amsterdam om precies te zijn. „Sinds januari hebben wij er een tweede kantoor bij. Dit keer in de hoofdstad. Dat betekent echter niet dat wij ineens helemaal ‘hip en urban’ zijn. Juist niet. We houden vast aan ons nuchtere karakter. Wat we doen, doen we goed. Daar ben ik trots op, maar maken we niet groter dan het is.”

Online ‘tv-show’ kostenbesparend en milieubewust

Kroesen ziet de toekomst rooskleurig in. „De potentie die er altijd al zat in bewegend beeld, komt er nu eindelijk uit. We leven in een ‘nieuwe’ (werk)wereld. Mensen kiezen ervoor om meer thuis te werken. En hebben door dat je voor een uurtje lezing niet langer meer in de auto hoeft te stappen. Je klapt je laptop open en klaar. Dat bespaart tijd, kosten en is ook nog eens veel beter voor het milieu.”

‘’Op de ‘verjaardag’ van Universiteit Utrecht stond een crew van 25 man, het werd een echte tv-show”

Robin Kroesen, eigenaar van Orange Films

Als voorbeeld haalt Kroesen de recentelijk – deels online - gevierde ‘verjaardag’ van Universiteit Utrecht aan. „Dat is echt een tv-show geworden. Er stond een crew van 25 man, met een camera of vijf. Alles was tot in de puntjes verzorgd, van scripting tot animatie en floormanagement.” De toegevoegde waarde van Orange Films ten opzichte van de concurrentie? Dat zit hem in het ‘creatieve’ aspect, meent de bureaueigenaar. „Wij denken echt mee over wat de klant wil uitstralen en hoe je op een creatieve manier een boodschap uit kunt dragen. Zo maakten we de speech van een hoogleraar van Universiteit Utrecht levendiger met live animaties. Op twee pilaren naast hem wisselden beelden elkaar af. Dat maakte het verhaal een stuk leuker om online naar te kijken.”

Deepfake technologie

Dé onlinevideo innovatie van dit moment? Deepfake technologie: beelden, geluiden en teksten die door kunstmatige intelligente software worden gecreëerd. Daar liggen uitdagingen, maar ook kansen. „Deze technologie is van grote invloed op hoe wij als makers de dingen doen. Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat een interview met een CEO, dankzij deepfake technologie, gebruikt kan worden voor een opvolgende speech. Dat zijn interessante ontwikkelingen die je als maker beperken, maar tegelijkertijd ook creatief uitdagen. Ik denk daar graag over na; hoe kunnen we zo’n innovatie commercieel in de markt zetten?”

Krachtige videoproductie laten maken?

Wij maken videoproducties in de breedste zin van het woord. Daarnaast bieden we ondersteuning bij video marketing voor een effectieve inzet van jouw videoproductie.

Bekijk hier de mogelijkheden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws