Nieuws Groei

Zo maakte de crisis Texelse familiebedrijf SnelStart groot

In de rubriek Groeikracht spreekt De Ondernemer tweewekelijks met succesvolle ondernemers over de groei van hun bedrijf. Deze keer: de boekhoudsoftware van het Texelse SnelStart vindt zo gretig aftrek dat expansie naar het vasteland noodzakelijk is. Hoe behoud je dan je identiteit, als christelijk familiebedrijf?

Gijs van der Sanden | Foto: Chantal Witte 6 april 2018

IMG 6715

Als het op ondernemen aankomt, dan heb je op Texel drie takken van sport, aldus Chantal Witte, General Manager van SnelStart: visserij, landbouw en toerisme. “Wij zijn met een softwarebedrijf dus nogal een vreemde eend in de bijt,” lacht ze.

Dat zit zo: SnelStart werd opgericht door Texelaar Wim Ploeg senior (1940-2015). Ploeg was zelf ondernemer en hield zich bezig met van alles: drukwerk, orgelbouw, zilte groenten. Ondernemen is leuk, dacht hij in 1982, maar dat boekhouden moet toch makkelijker kunnen. Samen met zijn oudste zoon Frits, toen nog maar dertien jaar oud, ontwikkelde hij een succesvol boekhoudprogramma op MS-DOS. Vanaf 1998 werd de software ook aangeboden voor Windows.

Klantenbestand

Anno nu is SnelStart allang geen klein familiebedrijfje meer. In 2017 behoorde de onderneming tot de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. In datzelfde jaar werd SnelStart door Microsoft uitgeroepen tot Country Partner of The Year. Witte: “Zaten we ineens met een flinke delegatie in het vliegtuig naar Amerika.”

Het klantenbestand omvat volgens Witte de bovenkant van de zzp-markt en de onderkant van het mkb. “Denk aan timmermannen, loodgieters, kapsalons, wasserettes. Ook in de financiële dienstverlening en de Retail zijn we sterk vertegenwoordigd.” Het doel van SnelStart is volgens Witte altijd geweest: boekhouden makkelijk maken voor een schappelijke prijs. Witte: “SnelStart biedt laagdrempelige, eenvoudige oplossingen voor facturatie en btw-aangifte, maar verzorgt ook geavanceerde software, waaraan externe partners bijvoorbeeld voorraadbeheer en kassasystemen kunnen koppelen.”

Succes

Witte, zelf Texelse, kwam in 2011 bij SnelStart in dienst als manager klantenservice. Toen stonden er veertig mensen op de loonlijst. Nu zijn dat er bijna honderddertig. Gevraagd naar dat succes, zegt ze: “Wij zijn erg betaalbaar, soms iets té betaalbaar, denk ik wel eens. En de crisis heeft ons ook geen windeieren gelegd, daardoor gingen veel voormalig werknemers, in de bouw bijvoorbeeld, als zelfstandige verder.” Ook nu nog komen er maandelijks nog zo’n vijfhonderd tot duizend nieuwe klanten bij. “Het succes overkomt ons een beetje,” aldus Witte.

SnelStart in cijfers

Aantal mensen in dienst: 124
Landen actief: Nederland
Klantenbestand: > 60.000
Omzet 2017: 12 miljoen
Verwachte omzet 2018: 14 miljoen
Winst: 12%

Groei is echter niet de primaire focus van het bedrijf, vertelt ze. “SnelStart is opgericht vanuit het christelijke gedachtengoed. De kernwaarden van ons bedrijf zijn gebaseerd op de Bijbelse normen en waarden. Dat betekent onder andere dat wij niet ten koste van alles winst willen maken. Wij willen de menselijke maat behouden, zo eerlijk mogelijk handelen en onze klanten goed behandelen. Iedereen kan ons altijd bellen met een vraag.”

Vasteland

Wat SnelStart een typisch Texels bedrijf maakt? Witte: “We gaan hier ontzettend collegiaal en vriendschappelijk met elkaar om. Op een eiland zijn de levens van mensen meer met elkaar verweven dan op het vasteland. Dat merk je op de werkvloer.”

Toch is een overstap naar het vasteland noodzakelijk als het bedrijf wil blijven groeien. “Wij hebben een groeiende behoefte aan met name IT-professionals en klantenservicemedewerkers,” zegt Witte. “Die vind je niet in die mate op Texel en het is lastig om ze naar het eiland toe te krijgen.” Daarom maakt het bedrijf binnenkort de overstap naar ‘de overkant’, zoals Witte dat noemt.

Tweede vestiging

Naar Alkmaar om precies te zijn, waar in de zomer een tweede vestiging opent. De keuze viel op de Noord-Hollandse stad vanwege zijn nabijheid ten opzichte van het eiland en de goede bereikbaarheid vanuit de Randstad.

De stap stemt aan de ene kant vrolijk, maar ook een beetje weemoedig. “We worden groter en dat betekent dat onze organisatie verandert,” zegt Witte. “We hopen dat we ondanks onze groei onze identiteit als Texels familiebedrijf kunnen blijven behouden. Tegelijkertijd snappen we heel goed dat vasthouden aan vroeger verdere groei in de wegstaat. ”

Opschalen

Daar ligt volgens Witte de uitdaging: dat het opschalen niet gepaard gaat met de teloorgang van de waarden waar het bedrijf voor staat. Zij is optimistisch. “Ik zag onlangs de plannen van de architect; het gaat er fantastisch uitzien in Alkmaar. Met frisse kleuren en nieuw elan. We moeten met de tijd mee.”

En de verre toekomst? Witte kan zich goed voorstellen dat er na Alkmaar meerdere vestigingen elders in het land worden geopend. “Maar eerst maar eens rustig wennen aan de overkant.”

We hopen dat we ondanks onze groei onze identiteit als Texels familiebedrijf kunnen blijven behouden

Chantal Witte, General Manager van SnelStart