Aangeboden door American Express
Branded Content Groei
Filmpje kijken, gratis interieuradvies. Zo verkoopt FEST designmeubelen
Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. Voor Femke Furnée (34), oprichter van het internationaal succesvolle meubelmerk FEST, was het altijd al duidelijk dat ze zou gaan ondernemen. En dat het mooi zou worden.

Femke Furnée, oprichter meubelmerk FEST. Foto Teska Overbeeke/FEST
Wat doe je als je een voorliefde hebt voor mooie dingen én ondernemen? Dan ga je op je negende van deur tot deur om zelfgemaakte kaarten te verkopen. Op je vijftiende importeer je kleding uit Azië die je via Marktplaats verhandelt. En twee jaar later open je een online kunstgalerie voor het werk van veelbelovende grafisch ontwerpers en fotografen. Ondernemen? Check. Maar wat ga je dan studeren? Kunstgeschiedenis! ,,Een superleuke studie, maar je hebt er qua business bouwen niet veel aan. Ik heb nu wel een beeldbank in mijn hoofd van stijlen, kleuren en composities en dat heeft geholpen om mijn blik te verfijnen bij het samenstellen van een collectie meubelen en woonaccessoires.”
Container met banken uit China
Femke Furnée is een self made ondernemer, zoveel zal duidelijk zijn. Een ondernemer die van haar spaargeld een container met banken uit China bestelt omdat ze klaar is met Ikea en woonboulevards en design over het algemeen te duur vindt. Daar moet iets tussen kunnen passen, zoals die banken uit China. ,,Ik geloofde erin, zag een gat in de markt, dus: proberen! Als ik eraan terugdenk is het leuk en vol lef, maar ook niet erg verstandig. Die container kwam aan; het was al fijn dat hij aankwam. De banken zagen er mooi uit, maar de kwaliteit was niet best. Voor mij werd meteen duidelijk: zo gaat het niet, ik moet naar de fabriek toe. De focus lag eerst op Azië, maar ik kwam al snel terecht bij fabrieken in Europa en ook in Nederland.”
'Een container met banken uit China. Als ik eraan terugdenk is het leuk en vol lef, maar ook niet erg verstandig'
Eerste winkel in 2013 in Amsterdam
Ze begint FEST met haar broer Steven. Dat verklaart ook de naam: FE van Femke en ST van Steven. Die samenwerking eindigt als ze al snel concluderen dat ze elkaar niet voldoende aanvullen en de broer-zus relatie belangrijker vinden. De eerste ontwerpen staan dan inmiddels bij interieurwinkels en de vraag neemt toe. In 2013 opent FEST de eerste winkel in Amsterdam en in de jaren daarna is FEST jaarlijks present op de prestigieuze Maison & Objet woonbeurs in Parijs. Een eigen designteam onder leiding van Femke en diverse designers (nieuwkomers en gevestigde namen) uit binnen- en buitenland ontwerpen nu stukken voor de collectie. FEST is succesvol online, heeft inmiddels winkels in Amsterdam (2), Utrecht en Antwerpen. Er werken 50 mensen en er wordt verkocht bij resellers in meer dan 20 landen. FEST levert verder aan de projectmarkt waardoor de collectie wereldwijd te zien is in hotels, kantoren en restaurants.
Tip voor (vrouwelijke) ondernemers
,,Vertrouw op je intuïtie! Het afgelopen jaar is me heel duidelijk geworden dat alles draait om mijn intuïtie. In het verleden heb ik wel eens te sterk geluisterd naar adviezen van mensen van buitenaf, terwijl ik zelf allang voelde dat ik niet op het goede spoor zat. Of juist wel! Inmiddels heb ik dus geleerd dat ik op mijn gevoel mag vertrouwen. Móet vertrouwen zelfs. Dit is een les die ik aan iedereen mee wil geven als het gaat om ondernemen, vrouwen én mannen.”
Lees ook: Vedder & Vedder: niet erg om soms schattig gevonden te worden
Gratis interieuradvies
Naast betaalbaar design is service iets waarmee FEST zich wil onderscheiden. ,,Juist omdat ik geen ervaring in de meubelbranche had, kon ik heel goed aangeven hoe ik als klant geholpen wilde worden. Dat geldt voor de meeste mensen die bij ons werken. Vanaf dag één komen we de bank bij de klant thuis bezorgen. We zetten de bank op viltjes en kijken mee hoe en waar hij komt te staan. Alle rotzooi en de oude bank nemen we desgewenst mee.”
FEST maakt ook interieuradvies bereikbaar voor elke klant. ,,Een meubel is best een grote en spannende aankoop, je doet er lang mee. Er komt veel bij kijken: staat het bij de kleur van de gordijnen en de vloer. Kortom: veel vragen en onzekerheden. Daar helpen we graag mee. Daarom bieden we gratis interieuradvies aan door onze professionele interieurstylisten, in onze winkels of virtueel als je dat prettiger vindt. Corona heeft personal shopping bij ons populair gemaakt en online kun je gratis een setje stofstalen bestellen om te zien wat de kleur thuis bij je doet. Er komt daarnaast binnenkort een nieuwe tool online waarmee je je favoriete bank in alle mogelijke stoffen en opstellingen van alle kanten kunt bekijken. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker!
Bedenken wat echt helpt bij de aanschaf van een nieuw interieur en hoe je dit leuker en makkelijker kunt maken'
Bank testen in de winkelbioscoop
In een van de Amsterdamse vestigingen heeft FEST in de kelder een 'winkelbioscoop' ingericht. ,,Daar kun je op de bank van je keuze een filmpje kijken zoals je dat thuis zou doen: schoenen uit, liggend. Zo doe je het thuis ook, dus hoe voelt het om een paar uur achtereen op je bank te zitten? Dat zijn de dingen die ik het leukste vind om te doen, bedenken wat echt helpt bij de aanschaf van een nieuw interieur en hoe je dit leuker en makkelijker kunt maken.”
Mooie resultaten tijdens crisis
FEST heeft het goed gedaan tijdens de coronacrisis. ,,Het geeft je een dubbel gevoel dat je van zoiets ‘profiteert’, maar we merken net als andere meubelzaken dat er juist tijdens de lockdowns en avondklokken veel meer aandacht voor het interieur is. We hebben een goed jaar achter de rug, vooral de online verkoop steeg enorm.”
Inspiratie opdoen
Furnée heeft het afgelopen jaar vooral het reizen gemist. ,,Normaal gesproken reis ik veel voor mijn werk. Ik krijg inspiratie van nieuwe plekken, musea, winkels, restaurants. Ik moet dat nu heel bewust opzoeken om mezelf te voeden, bijvoorbeeld door een weekje weg te gaan met een stapel tijdschriften. Ik merkte pas laat hoezeer ik dat miste.”
Op reis met American Express
Bij het reizen maakt Femke veel gebruik van de kaart en de diensten van American Express. ,,Het is een super fijne kaart, ik heb hem zakelijk én privé. In eerste instantie heb ik ervoor gekozen vanwege de combinatie met Flying Blue van KLM, vooral voor internationale zakenreizen. Maar ik hoor steeds meer over andere toepassingen zoals het betalen van je online marketingkosten en andere maandelijkse uitgaven die we doen. Het wordt tijd om daar even goed in te duiken.”
De wereld veroveren
FEST heeft grote plannen. ,,In de nabije toekomst willen we meer winkels openen in grote Europese steden en tegelijk een digital first merk worden. Onze webshop is nu al de belangrijkste winkel. On- en offline willen we zoveel mogelijk obstakels wegnemen die mensen kunnen ervaren bij het kopen van meubels. Het uiteindelijke doel is de collectie uitbreiden zodat je echt je hele huis kunt inrichten. Verder in de toekomst wil ik de wereld veroveren. Maar wel met een merk dat aan alle kanten klopt. Niet alleen mooie spullen, maar ook met een passende bedrijfscultuur, duurzame producten, de beste klantenservice. Uiteindelijk droom ik ook van een eigen fabriek in Nederland. Waar we mensen die niet direct de juiste papieren of diploma’s hebben het vak van meubelmaken leren en hiermee perspectief bieden.
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door American Express. Lees hier alle artikelen die De Ondernemer in samenwerking met American Express heeft gepubliceerd. Meer informatie en inspiratie? Ga naar Business Class Trends & Insights.