Nieuws Innovatie
Het zakelijk nut van virtual reality
VR transformeert nu van hype tot trend. Daarbij gaat het niet alleen om games of film; zakelijk nut komt in beeld.

Zakelijke toepassing anno nu is meer dan alleen een verkooppraatje. De voornaamste voorstanders zoeken het in de inhoud, dus in VR-content die het niveau van virtuele achtbaanritten overstijgt.
VerdienmodellenDaarbij hebben de diverse aanbieders oog voor diensten en verdienmodellen van anderen. Naast games en 360-graden films, doemen nieuwe toepassingen op.
MuseumbezoekZo zijn er musea die VR aangrijpen om hun bezoekers iets extra's te bieden tijdens het museumbezoek. Of om juist mensen die er niet zijn een blik naar binnen te laten werpen.
Oculus RiftAndere toepassingen zijn bijvoorbeeld training en onderwijs. Daarnaast is er voor de Oculus Rift-cyberbril de thuisbeleving van de beroemde Apollo 11-missie die leidt naar de historische maanlanding.
IKEAOndertussen wordt door architectenbureau NBBJ gewerkt aan een VR-platform voor architecten, laat IKEA-klanten hun nieuwe keuken letterlijk zien en experimenteert reisbureau D-reizen met virtueel rondkijken in bijvoorbeeld Afrika.
Gerelateerde artikelen:Klantonderzoek met virtual reality