Nieuws Innovatie

Hollandse game vindt weg naar 150 landen

Liefde voor voetbal en een bovengemiddelde aanleg voor IT stonden aan de basis. Jeroen Derwort zat nog op de Haagse Hogeschool toen hij het spel Online Soccer Manager (OSM) bedacht. Het was niet de eerste keer dat hij een game maakte, maar wel voor het eerst dat zijn vrienden enthousiast raakten. Nu spelen miljoenen mensen in 150 landen het spel van de ondernemer uit Zoetermeer.

Pieter de Leeuw | Foto: Frank Jansen 5 juli 2016

Gamebasics01 B94671 1

Maar tevreden is hij nog lang niet. In de keuken van zijn kantoor staat op een vrolijke oranje muur de doelstelling te lezen, Jeroen spreekt zelfs van een missie: ‘Alle voetballiefhebbers wereldwijd het gevoel geven dat ze manager zijn van hun favoriete club. Elke dag en overal.’ "Genoeg te doen dus", stelt Jeroen monter. Tactiek en wisselbeleid Uitgangspunt van OSM is dat de speler het spel en beleid van zijn team bepaalt. Tactiek, aankopen, wissels, alles. In 2004 werd het huidige Gamebasics opgericht met als voornaamste doel om het spel – toen al een paar jaar in Nederland op de markt – naar het buitenland te brengen. "In het begin ging dat moeizaam. Eigenlijk gebeurde er de eerste vijf jaar niet veel. Achteraf zeg ik: we hadden te weinig focus. We lieten de Engelse versie van het spel in verschillende landen los. Dat bleek gewoon niet genoeg."Gratis In de Arabische regio – Qatar, Dubai, Koeweit – is het spel inmiddels ongekend populair. "De laatste versie die we hebben uitgebracht is..., even denken, in het Perzisch, voor de spelers in Iran." Het grootste aantal spelers, 800.000, bevindt zich in Turkije. De meeste gebruikers zijn tussen de 15 en 25 jaar. De verklaring voor het succes zit hem volgens Jeroen in de eenvoud en toegankelijkheid van het spel. "Iedereen kan het spelen, gewoon op de eigen mobiele telefoon. En vergeet niet, het spel is gratis."(tekst loopt verder na foto) Er wordt verdiend aan de circa 15 procent van de spelers die extra diensten afnemen en daarvoor dan ook een vergoeding betalen. Jeroen noemt het free play, premium features en stelt bescheiden: "Dat zie je tegenwoordig wel vaker." Braziliaanse clubsSinds kort is de nieuwste OSM-versie uit, inclusief foto’s van spelers en logo’s van de clubs. "Die rechten hebben we al in een aantal landen kunnen kopen, daarmee wint het spel nog meer aan beleving." Hij is nu met clubs in Brazilië bezig. "Gelukkig zijn hiermee andere bedragen gemoeid dan bij televisierechten." Ruim 40 medewerkers telt Gamebasics nu. Vooral de laatste twee jaar zette de groei door. Jeroen is er dan ook van overtuigd dat hij slaagt in zijn missie. "Wat is er nou leuker dan elke dag een voetbalwedstrijdje coachen?"