Aan de buitenkant lijkt het net een kleine sauna, van binnen vallen de hoge, stoffen panelen op die de ruimte geluiddicht maken. Met een knopje verandert het licht in een kleur naar keuze. Ontwerpers Remy de Klein (31) en Wesley Pabis (32) ontwierpen de Colve, de eerste mobiele kolfruimte van Nederland. ,,De ruimte moet het gevoel van luxe en rust uitstralen’’, zegt Pabis in het AD. De reden; op het overgrote deel van de kantoren is nog steeds geen geschikte ruimte aanwezig die aan alle eisen van de moeders voldoet.
Twee mannen ontwerpen kolfruimte
Het klinkt misschien een beetje vreemd; twee mannen die uitgerekend een kolfruimte ontwerpen. Maar dat is het niet, zegt Pabis. ,,Wij helpen bedrijven om hun kantoren zo goed mogelijk in te richten, zodat het een plek wordt waar iedereen zich fijn voelt.’’ Daarbij stuitte het tweetal op een moeder die, net teruggekeerd van zwangerschapsverlof, zocht naar een ruimte om te kolven. ,,Zij vroeg ons om het serverhok zo in te richten dat zij daar terecht kon’’, zegt Pabis. ,,Dat kon natuurlijk niet. Een kolfruimte kun je niet afdoen met een hokje en een stoel.’’
Het probleem bleek groter te zijn. Bij zijn eigen yogajuf, die ook zwangerschapsyoga geeft, legde Pabis enquêtes neer voor (aanstaande) moeders om hen te vragen naar hun ervaring op kantoor. Ook bij het kinderdagverblijf van een kennis, mocht hij vragenlijsten neerleggen.
Bij een vrouw die op het toilet moest kolven, werd er op de deur geklopt en gevraagd; ben je je borst aan het leegzuigen?
Wesley Pabis, designer Colve
Achter het podium
Dat leverde veel, soms ontluisterende, verhalen op van problemen waar kolvende moeders op het werk tegenaan liepen. ,,Bij een vrouw die op het toilet moest kolven, werd er op de deur geklopt en gevraagd; ben je je borst aan het leegzuigen?’’ Of van een juf die zich in de schoolpauzes achter het podium verschool om zo ‘rustig’ te kunnen kolven. Hopend dat haar leerlingen niet om het hoekje zouden kijken.
Dit zijn geen unieke situaties. Uit een onderzoek onder 1125 vrouwen in opdracht van Colve en Borstvoeding.com blijkt dat 14 procent van de werkende vrouwen geen kolfruimte op kantoor heeft. Bij nog eens 62 procent van de werkende vrouwen, voldoet de ruimte niet aan de Kolfcode (artikel 4.3.8), de wettelijke richtlijnen die onder andere bepalen dat de ruimte warm genoeg moet zijn, voorzien van frisse lucht en een bank of stoel om te rusten. ,,Deze vrouwen zitten dus in het bezemhok of op het toilet’’, zegt Pabis. Toch komen bedrijven daar bijna altijd mee weg. ,,Er wordt vrijwel niet gecontroleerd of bedrijven aan deze kolfcode voldoen.’’
Ondergeschoven kindje
Ina Heijnen deed voor haar boek, Spuug op je blouse, onderzoek naar kolven op het werk. Zij bevestigt het beeld dat bij veel bedrijven de plek om melk af te tappen een ondergeschoven kindje is. Tegelijkertijd vinden vrouwen het moeilijk om de gebreken aan te kaarten. ,,Vrouwen willen graag borstvoeding geven, maar ze willen ook een goede werknemer zijn.’’ Moeders denken dan; laat maar, of ze weten niet waar ze recht op hebben, zegt Heijnen. ,,Het is natuurlijk bizar dat daar in 2020 nog aandacht voor nodig is.’’
Want een geschikte ruimte is juist erg belangrijk voor vrouwen om het borstvoeden vol te houden. ,,Ontspanning en warmte zijn nodig om de toeschietreflex op te wekken. Als die reflex niet komt, lukt het soms niet om te kolven’’, zegt Heijnen. En een comfortabele ruimte, levert daardoor ook voordeel op voor de werkgever. ,,Als werknemers naar huis moeten om te kolven of de ruimte is ongeschikt, duurt het vaak langer’’, aldus Pabis.
De World Health Organisation adviseert bijvoorbeeld twee jaar borstvoeding te geven. Nederlandse werknemers hebben het recht, tot hun kindje 9 maanden oud is, om een kwart van de werktijd te besteden aan kolven of voeden.
We hopen dat de Colve ook komt te staan bij stations, bibliotheken en andere plekken in de openbare ruimte. Of bijvoorbeeld bij festivals
Wesley Pabis, designer Colve
Kantoren leasen
Een oplossing voor de bedrijven kan dan de kant-en-klare Colve (een samentrekking van ‘comfortabel’ en ‘kolven’) zijn. In de unit van 2,40 bij 1,80 meter hebben vrouwen alles bij de hand. Ook is er een kraantje met water (via tanks), een comfortabele stoel en zit er uiteraard een slot op de deur. De compacte ruimte is te verkrijgen vanaf 13.500 euro. Pabis: ,,Kleinere kantoren willen we de mogelijkheid bieden om de ruimte te leasen.’’
Daarnaast werken de twee ontwerpers aan een app voor jonge moeders om zo de dichtstbijzijnde kolfruimte op te sporen en deze te ontgrendelen. ,,We hopen dat de Colve ook komt te staan bij stations, bibliotheken en andere plekken in de openbare ruimte. Of bijvoorbeeld bij festivals.’’ Helemaal kant-en-klaar is de ruimte overigens niet na bestelling. ,,Hij wordt gemaakt in Tsjechië en is binnen een paar uur te monteren op een gewenste plek in het bedrijf’’, zegt Pabis. ,,Er is alleen een stopcontact nodig.’’ Vervolgens kan de ruimte wel worden verplaatst met een vrachtwagen.
Eerste Colve bij Uber
De eerste mobiele kolfruimte wordt binnenkort geplaatst bij Uber. Ook lopen er gesprekken met meerdere flexkantoren. Het tweetal hoopt daarna ook bedrijven in andere landen te interesseren voor de compacte kolfplek. De naam Colve, gebaseerd op het typische Nederlandse ‘kolven’ blijft overigens hetzelfde. ,,De Engelse term voor kolven is ‘breast pumping’. Dat klinkt natuurlijk voor geen meter. Wie weet wordt dat ooit vervangen door het zachter klinkende colve.’’