Innovatie

Jungle the Bungle wil met taalapp voor kinderen Nederland én Amerika veroveren

Carolina Bongers (r) en Amber Stam, founders Jungle the Bungle. Carolina Bongers (r) en Amber Stam, founders Jungle the Bungle. Foto: Matthew Chapman
Carolina Bongers (r) en Amber Stam, founders Jungle the Bungle. Foto: Matthew Chapman
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Van webshop en liedjes tot speelfilm en theatershow: nog even en iedereen met jonge kinderen kent Jungle the Bungle. Ambitie te over bovendien. De compagnons willen over twee jaar Amerika veroveren (en pas daarna Europa). Carolina lacht: ,,Ik zei tegen mijn dochter: misschien zijn we straks onderdeel van een Disneypark.’’ Amber: ,,Waarom niet? The sky is echt de limit.‘’

Lees ook: Veilig omgaan met smartphone dankzij ChatLicense: ‘Kinderen worden in digitale diepe gegooid’

Carolina, zelf tweetalig opgevoed, startte in 2016 Jungle the Bungle. Ze wilde haar kinderen graag meertalig opvoeden, maar geen enkele methode sprak haar aan. Dus besloot Carolina het zelf te doen. Ze schreef twee meertalige boeken (Engels, Spaans en Nederlands), naast haar baan als marketingprofessional. De boeken verkochten goed, de lezingen werden drukbezocht. Carolina: ,,Ik wilde het concept graag verder uitrollen. En dat kon voor mij maar op één manier: digitale doorontwikkeling.’’

Lees verder onder de advertentie

Jungle the Bungle als premium A-merk

In 2020 werd Amber compagnon. De twee leerden elkaar kennen via DPG Media (waar De Ondernemer onderdeel van is, red.), waar ze destijds allebei voor werkten. Amber: ,,Ik hoorde van haar ideeën en was gelijk enthousiast. Aanvankelijk zou ik voor een uurtarief de online marketing doen, maar wilde meer. Uiteindelijk ben ik compagnon geworden.’’

Carolina werkt momenteel als freelancer voor BumaStemra, Amber voor VluchtelingenWerk. Dat doen ze met veel plezier, maar binnenkort hopen ze volle bak voor Jungle the Bungle aan de slag te gaan. Amber: ,,Jungle the Bungle moet een premium A-merk worden, we leggen de lat hoog.’’

De voordelen van meertaligheid zijn legio. Je probleemoplossend vermogen wordt groter, je brein flexibeler en je concentratievermogen gaat omhoog

Met Jungle the Bungle leren kinderen op een leuke en makkelijke manier nieuwe talen. Om te starten, is gekozen voor drie talen: Nederlands, Engels en Spaans. Carolina: ,,Je kunt ze naar alle kanten instellen: Nederlands als basistaal, Spaans als doeltaal, of Engels als basistaal en Nederlands als doeltaal.’’ Amber: ,,We willen komende jaren met minimaal vijf talen uitbreiden. Denk aan Italiaans, Pools, Duits, Portugees en Frans.’’

Lees verder onder de advertentie

Dat de doelgroep bestaat uit kinderen tussen twee en acht jaar, komt omdat het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor taalverwerving juist dan superactief is. Zo makkelijk als ze leren lopen, leren ze een nieuwe taal.

Ingenieus algoritme

De app is een vrolijke wereld waarin dieren centraal staan. Kinderen reizen virtueel naar alle werelddelen en beleven met Lowy de leeuw, Zazy de zebra, Fanti de olifant en vier andere karakters de leukste avonturen. Ze steken rivieren over, maken smoothies of racen door de straten. Onderweg verdienen ze fruitjes. De app is voorzien van een ingenieus algoritme dat bijhoudt welke woorden een kind beheerst en welke nog niet.

De voordelen van meertaligheid zijn legio, blijkt uit onderzoek. Je probleemoplossend vermogen wordt groter, je brein flexibeler en je concentratievermogen gaat omhoog.

Lees verder onder de advertentie

Een goede app laten bouwen kost minstens een ton en veel tijd. Hoe zag het proces er uit? En waar halen jullie de talenkennis vandaan?

Carolina: ,,We zijn begin 2022 een crowdfundingcampagne gestart. Meer dan honderd mensen – onze ambassadeurs – hebben geïnvesteerd. Het leverde 115.000 euro op. Aanvankelijk hebben we samengewerkt met een app-bouwer uit Amsterdam. Dit bureau – dat voornamelijk voor hele grote partijen werkt - heeft subliem werk geleverd, maar op een gegeven moment zie je hoe duur het is om een concept verder door te ontwikkelen.”

,,En we misten co-creatie. Daarna zijn we in zee gegaan met een kleiner bureau uit Brabant. EarlyBird is aangehaakt voor het didactische deel, een partij die al twintig jaar lesmethodes voor de Engelse taal ontwikkeld voor basisscholen en kinderopvang.’’

Bij elk jaarabonnement wordt een abonnement gedoneerd aan iemand die het niet zo breed heeft

Amber: ,,De app is uitgebreid getest door kinderen in de doelgroep. Dat hebben we gedaan via familie, vrienden en investeerders. De app slaat aan: wanneer kinderen hebben gespeeld, willen ze een dag later weer. De kracht van de app is dat ieder kind alle levels haalt, zodat je nooit een spelletje met een slecht gevoel afmaakt. Het niveau wordt aan de achterkant aangepast, zonder dat de kinderen het doorhebben. Ze hebben niet het idee dat ze aan het leren zijn.’’

Lees verder onder de advertentie

Hoe is de rolverdeling? En waarom vormen jullie een goed team? Merken jullie iets van een generatiekloof?

Carolina: ,,We doen heel veel samen, maar we verdelen natuurlijk ook een aantal taken. Amber is digital-minded, houdt zich meer bezig met de app en de website, terwijl ik me vooral bezighoud met financiën en administratie. Amber is een echte millennial, die gáát gewoon, is meer van trial and error. Ik sta meer stil bij dingen, denk langer na. Daar moest ik even aan wennen. Maar ik omarm de verschillen nu, leer ook van haar. Ik vind Amber heel goed in haar werk.’’

Amber: ,,Carolina is heel zelfverzekerd, daar leer ik van. Als we bij een klant zitten, voel ik me altijd sterk met haar naast me. Ik heb vrijheid en ruimte nodig, maar die geeft ze mij. Als iets niet loopt, praten we er over. We komen er altijd sterker uit.’’

Screenshot Jungle the Bungle Jungle the Bungle
Jungle the Bungle
Lees verder onder de advertentie

Jullie zijn allebei commercieel aangelegd, maar met een sterke ideële inslag. Hoe uit zich dat?

Amber: ,,Commerciële ambities zijn nodig om dit te laten slagen, maar die sociale kant is minstens zo belangrijk. We richten ons echt op de massa, daarom houden we de abonnementsprijzen zo laag mogelijk. Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen, maar die zijn niet voor alle kinderen weggelegd. Bij elk jaarabonnement wordt een abonnement gedoneerd aan iemand die het niet zo breed heeft. Dat doen we via de Jungle the Bungle Foundation.’’

Aan ambities geen gebrek. Wat verwachten jullie de komende jaren?

Carolina: ,,Nederland is testland. Ons doel is dat vijf procent van alle Nederlandse huishoudens met jonge kinderen straks onze app gebruikt. Ook scholen zijn interessant. De komende periode gaan we goed kijken hoe de app wordt ontvangen. Welke spelletjes worden het meest gespeeld? Waar worden kinderen blij van? Aanpassen kan altijd. En opschalen ook. Over twee jaar willen we met Jungle the Bungle naar Amerika. Eerst dachten we aan Duitsland, maar in Amerika is de markt veel groter. Daarna willen we de rest van Europa veroveren. Er zijn liedjes, er komt een webshop. We zijn in gesprek over een tv-format. Jungle the Bungle is ook geschikt voor een theatershow.’’

Amber: ,,The sky is the limit. Jungle the Bungle is makkelijk op te schalen met andere talen. Ook kunnen we vrij eenvoudig nieuwe karakters aan de app toevoegen.’’

Lees verder onder de advertentie

Carolina: ,,We zijn intuïtieve ondernemers, ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Natuurlijk is dit een spannende week, maar ik denk weI dat we vrijdag een fles champagne opentrekken.’’

Lees ook: Crowdfunding al op bijna 80 procent: interactieve talenapp voor Jungle the Bungle

De (advertentievrije) app is vanaf vrijdag 8 maart verkrijgbaar op iOS (voor iPhone en Ipad). De Android-versie volgt in april. Er zijn drie abonnementen: maand (6,99 euro), halfjaar (4,99 euro per maand) en jaar (ook 4,99 euro per maand, inclusief twee maanden gratis).

Lees verder onder de advertentie