Lees ook: Albert Heijn plaatst eerste Dopper Water Tap op World Water Day
De proef geldt alleen voor meeneemkoffie, meldt het AD. Niet voor bijvoorbeeld koffiebonen uit een zak. Rekenend met de ‘echte prijs’ wordt koffie plots duurder, al mogen klanten ook de reguliere prijs afrekenen: een espresso kost normaal 1,75 euro, maar rekening houdend met de impact op de natuur en arbeid is die 1,81 euro. Bij een cappuccino is het verschil nog groter: de winkelprijs is 2 euro, maar de ‘echte prijs’ is 2,28 euro. De milieukosten in de cappuccino, vooral vanwege de koeienmelk, zijn 24 cent.
De ‘echte prijs’ voor een cappuccino met havermelk is dan weer veel lager: 2,11 euro. Dit komt doordat de productie van melk een veel zwaardere invloed heeft op het klimaat dan havermelk. De proef wordt nu nog alleen gehouden in de Albert Heijn To Go's op de universiteitscampussen in Groningen, in Wageningen en in het kantoorpand van Albert Heijn in Zaandam.
Milieukosten in prijs koffie meegenomen
De ‘echte prijs’ (vaak 'true price’ genoemd) wordt berekend aan de hand van een optelsom van verschillende sociale en milieukosten, zoals CO2-uitstoot, waterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden.
Klanten die bereid zijn het prijsverschil te betalen, dragen bij aan het zogeheten Rainforest Alliance project, dat een keurmerk biedt voor arbeidsomstandigheden, milieu en natuurbehoud voor producten uit regenwoudgebieden.
Lees ook: Duurzame Nederlandse theereus LocalTea verovert ook schappen Albert Heijn
Ook Tony Chocolonely werkt met true pricing
Het Amsterdamse bedrijf True Price heeft de werkelijke prijzen voor de Albert Heijn-koffie berekend. Ook een bedrijf als Tony Chocolonely, dat ambieert ‘slaafvrije’ chocolade te maken, werkt met het concept van true pricing.
Marit van Egmond, bestuursvoorzitter van Albert Heijn, hield maandag een bijeenkomst om te vertellen over het onderwerp. Ze zei dat klanten door de ‘echte prijs’ inzicht krijgen in verborgen kosten van een product, en dat ze op basis daarvan makkelijker duurzame keuzes kunnen maken. Het kost volgens de supermarkt veel inspanning om werkelijke kosten te berekenen. In theorie zou het ook voor meer producten kunnen. Dan zou bijvoorbeeld kunnen blijken dat de ‘echte prijs’ voor een Nederlandse tomaat uit de kas veel hoger is dan van een tomaat uit Marokko.
Lees ook: Zo geven deze ondernemers koffiedrab een tweede leven
Kritiek op Ahold Delhaize om duurzaamheidsbeleid
Van Egmond maakte ook bekend dat haar bedrijf op weg is naar een zogeheten ‘B Corp-certificering’, die wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, en ook op het gebied van duurzaamheid. Bedrijven als Patagonia, Ben & Jerry’s en Auping hebben het certificaat, dat Albert Heijn nu ook binnen een jaar wil ontvangen.
Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, kreeg vorige week nog forse kritiek over het duurzaamheidsbeleid, vooral van Milieudefensie. Tijdens de aandeelhoudersvergadering eisten zij meer inspanning van het bedrijf om klimaatverandering tegen te gaan. Ze overwegen desnoods een rechtszaak om dat af te dwingen.