Nieuws Innovatie

Van Harrods tot Louis Vuitton: Twentse 'kunstbloemenkoning' is een wereldwijd begrip

In Hengelo worden jaarlijks miljoenen zijdebloemen bedacht en verkocht, tot aan wereldsterren aan toe. Oscar-winnares Emma Stone schitterde in een Louis Vuitton-commercial in een zee van Twentse nepbloesem. En het wereldberoemde warenhuis Harrods in Londen hangt vol met kunstbloemen uit Hengelo. Namaken is het handelsmerk van 'kunstbloemenkoning' Patrick Oude Groeniger.

Joost Dijkgraaf (AD) 6 april 2021

Patrick Oude Groeniger kunstbloemen Sil ka Hengelo louis Vuitton Harrods

Patrick Oude Groeniger van Silk-ka uit Hengelo. Foto: Emiel Muijderman

Kunstbloemen: noem het gerust een vak apart. Geen industrie ter wereld die zo gespecialiseerd is in het namaken van echt. En eentje die Patrick Oude Groeniger uit Hengelo tot in de puntjes beheerst. Al 33 jaar zit hij in het ‘vak’, met zijn bedrijf Silk-ka in Hengelo. Oude Groeniger klom langzaam op en kun je tegenwoordig gerust ‘de kunstbloemenkoning van Twente’ noemen.

Ruim zes miljoen zijdebloemen en takken verkoopt hij jaarlijks aan grote tuincentra, beurzen, evenementen en exclusieve feestjes. Zijn showroom in Hengelo oogt als de droom van elke bloemenfetisjist: hij heeft er alleen al 3500 zelf ontwikkelde modellen op voorraad. Het AD ging kijken in het Aalsmeer van Twente.

Lees ook: Uitgekeken op je bos bloemen? Ruil 'm gewoon om! Ellyne Bierman (ReFlower) over bloemen, maar dan duurzaam

Cultuuromslag in de sector

De verslaggever moet altijd een beetje lachen om die nepperij, als hij op Schiphol langs het kraampje ‘everlasting tulips’ loopt, eeuwig meegaande tulpen. Een slimme marketingzet van een ‘omdenker’ bij een boeketje houten tulpen. Toeristen trappen er vast in.

Volgens de kunstbloemenman gaat het dieper en is er een cultuuromslag gaande in zijn sector. „Vroeger was het een nepbloem, van hout, zijde of plastic. De laatste tien jaar hebben we het anders aangepakt en is het zeer geaccepteerd geworden. Het is fashion geworden, wij doen ook mee met de nieuwste trends. En het is bizar hoe levensecht sommige bloemen lijken. Voel maar eens, deze is met ‘real touch’.”

"Eén bloem bestaat wel uit 60 deeltjes. Alles wordt met de hand geverfd. Als ik dat mensen laat zien, vinden ze het in een keer niet meer zo duur"

Patrick Oude Groeniger van Silk-ka

Nep voelt als echt, een absolute 'mindfuck'

Het gaat om een roze-witte roos, inclusief steel met stekelige doorns en een op het oog nauwelijks van echt te onderscheiden bloem. De nieuwste eigenschap is ‘real touch’, het echte gevoel. De blaadjes voelen daadwerkelijk aan als rozenbladeren. Een uitvinding van de fabriek in China.

„Op beurzen werkt dit heel goed. Dit is een absolute mindfuck”, zegt Oude Groeniger. „Als mensen nog niet overtuigd zijn door de uitstraling, geef ik ze deze. De reacties zijn heel grappig om te zien.” Hij heft zijn beide handen de lucht in: ‘Huh?’

Lees ook: Recyclebare bloempotten maken van dit familiebedrijf een wereldwijde speler

Allergie voor echte bloemen

Oude Groeniger (54) groeide als kind op in de luxe bloemenzaak van zijn ouders, ook in Hengelo. Hij was voorbestemd het over te nemen, tot het bedrijfskundige noodlot toesloeg. „Ik ontwikkelde een allergie voor echte bloemen.” Eerst een klein beetje, maar vanaf zijn twintigste werd het steeds erger. „Ik kreeg er contacteczeem van en last van benauwdheid. Ik kan nu nog niet tussen de gewone bloemen staan. Best bijzonder toch, voor iemand die zijn hele leven in de bloemen zit?”

Het bleek een geluk bij een ongeluk. Tegenwoordig werken er 38 man op kantoor in Hengelo en nog eens honderden bij de fabrieken in China die de bloemen daadwerkelijk maken. De ontwikkeling gebeurt in Hengelo.

Tekst gaat verder onder de foto: een roos met 'real touch’. Foto: Emiel Muijderman

Silk ka kunstbloemen twente hengelo harrods louis vuitton Patrick Oude Groeniger

Alles met de hand geverfd vanwege kleurverloop

„Wij weten precies wat ze kunnen in China. Wij proberen hier bestaande bloemen door te ontwikkelen, steeds echter te maken. En natuurlijk nieuwe kunstbloemen te bedenken. Dat moet ook wel, want de concurrentie volgt onze trends op de voet. Wij zijn tegenwoordig trendsetter, wereldwijd. Kijk dit takje met glitterbloemen bijvoorbeeld, dit ga je overal terugzien.”

De eeuwige bloemen, of zoals ze bij Silk-ka zeggen ‘flowers for life’, hebben ook een ander kostenplaatje dan een boeketje van de pomp. Zo kosten de rozen met gevoel in de winkel zo 50 euro. Per stuk. „Duur?”, zegt Oude Groeniger terwijl hij een bloem uit elkaar trekt. „Eén bloem bestaat wel uit 60 deeltjes, van de stamper tot de losse bladeren. Alles wordt met de hand geverfd vanwege het kleurverloop. Als ik dat mensen laat zien, vinden ze het in een keer niet meer zo duur.”

"Voor een reclame met actrice Emma Stone bestelde Louis Vuitton voor 80.000 euro aan kunstbloesem"

Patrick Oude Groeniger van Sil-ka

Louis Vuitton bestelde voor 80.000 euro aan kunstbloesem voor commercial

Het Hengelose bedrijf zelf richt zich op het midden tot hoge segment. „Massa is kassa, maar daar doen wij niet aan mee. Het voordeel van onze producten is dat ze heel lang mooi blijven. Een boeketje op de vaas staat een week, onze bloemen gaan vijftien jaar mee. In Zwitserland nemen klanten soms een heel boeket kunstrozen mee naar een dinertje bij vrienden. Dat kost duizend euro, maar dan geef je wel iets bijzonders.”

Silk-ka is ook de vaste leverancier van Harrods, Al Fayed warenhuizen, alle grote tuincentra en figureerde in reclames voor Chanel, Dior en Louis Vuitton. „Voor een reclame met actrice Emma Stone bestelde Louis Vuitton vorig jaar voor 80.000 euro aan kunstbloesem bij ons. Dat werd allemaal uitgestald voor het Louvre in Parijs, een bizar gezicht. Wat ze er na de reclame mee hebben gedaan? Geen idee, haha.”

Lees ook: Hoe Emerald Eternal Green met kunstbloemen duurzaam inzet op groei

Wat nou uiteindelijk het geheim is van zijn bloemen? „Het gaat er toch om: hoe meer die op een echte bloem lijkt, hoe beter. Een kunstbloem is een illusie die je presenteert. De basis bestaat uit staal (de draad erdoorheen, red.) en olie. Maar dat is niet wat je ziet. De illusie is een levensechte bloem. Mensen worden nou eenmaal vrolijk van bloemen, van de kleur en van de structuur. Dat lukt net zo goed bij een goede kunstbloem. Alleen de geur zit er niet aan.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws