Aangeboden door Visa

Branded Content Innovatie

Deze lokale ondernemers gaan crisis te lijf met digitalisering, veerkracht en klantgerichtheid

Hoezo crisis? Lokaal maakt het verschil. Deze ondernemers laten zien hoe innovatief en veerkrachtig lokale bedrijven in Nederland kunnen zijn. In dit artikel lees je wat ze zo vernieuwend maakt en wat je daarvan kunt leren. Lees hier meer tips over digitaliseren in deze tijd.

Bram de Vrind 23 februari 2021

Ingrid Bruno Deli Ks

Eigenaren Ingrid en Bruno van kaas- en delicatessenzaak Deli K's.

Visa ondersteunt lokale ondernemers met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ook interesse in kortere connecties, sneller afrekenen? Kijk hier voor meer info.

De fietsenzaak die een gratis haal- en brengservice begint met online afsprakensysteem. De kaas- en delicatessenzaak die bestellingen opneemt via chat. Het pizzabedrijf een online bestelsysteem inzet om superverse pizza’s te bakken bij de klant voor de deur. Lokale ondernemers zijn volop aan het innoveren en digitaliseren. Visa ondersteunt bedrijven met slimme betaaloplossingen. In de campagne #LokaalMaakthetVerschil worden inspirerende vernieuwers in samenwerking met De Ondernemer in de spotlight gezet.

Podium voor lokale helden en positieve verhalen

De campagne van Visa sluit naadloos aan bij de missie van De Ondernemer om ondernemers juist in deze moeilijke te tijd te supporten. ,,Lokale ondernemers hebben het ongelooflijk lastig. Ze leveren al jaren een gevecht met de grote tech-bedrijven en nu komt daar nog corona overheen. We zijn erg blij met dit initiatief om lokale helden een podium en te geven”, zegt directeur van De Ondernemer Gerard van den Broek.

Lokale ondernemers hebben misschien wel meer dan ooit de behoefte aan nieuwe business-ideeën, aldus Van den Broek. ,,Het nieuws wordt overheerst door ellende, maar je ziet juist ook veel positieve initiatieven. Ondernemers die succesvol de transitie doorvoeren van bezoek naar bezorg, van fysiek naar online. Het is uniek dat deze campagne de ondernemers bij elkaar brengt die van de nood een deugd hebben gemaakt. De positieve verhalen kunnen niet genoeg benadrukt worden.”

''Lokale ondernemers hebben als geen ander de drive om in nauw contact te blijven staan met hun klanten''

Gerard van den Broek, directeur De Ondernemer

Uitblinkers in innovatie, creativiteit, klantgerichtheid en digitalisering

De ondernemers blinken uit op vlakken als innovatie, creativiteit, klantgerichtheid en digitalisering. De lokale ondernemers zetten digitale middelen vaak op een slimme en laagdrempelige manier in om hun klanten te (blijven) bereiken. Deli K’s doet dat met de mogelijkheid om te bestellen via chat en een bestelknop die is toegevoegd op de website. King Bike Studio heeft een online tool voor het inplannen van fietsreparaties. ,,Dit zijn misschien geen hoogdravende toepassingen, maar ze zijn wel ontzettend doeltreffend.”

Visa ondersteunt de ondernemers met betaalgemak. Bij Deli K’s kunnen klanten bijvoorbeeld contactloos met hun Visa-kaart of smartphone betalen. In het laatste geval kan de portemonnee helemaal thuisblijven. Holy Moly Pizza biedt de mogelijkheid om online te bestellen en af te rekenen – onder andere met Visa.

Klantgerichtheid is bij digitalisering de belangrijkste drijfveer. ,,Lokale ondernemers hebben als geen ander de drive om in nauw contact te blijven staan met hun klanten. Moet de winkel dicht of is de klant terughoudend met winkelbezoeken? Dan zorgen we dat de klant online kan bestellen en betalen”, zegt Van den Broek. Meer weten over digitale mogelijkheden voor jouw onderneming? Lees hier dan meer.

Gerardvandenbroek deondernemer dpgmedia

Foto boven: Gerard van den Broek, directeur van De Ondernemer.

Slim: fietsen ophalen bij klanten

Fietsenmaker King Bike Studio uit Heemstede is daarvan een goed voorbeeld. Ondernemer Willem de Koning haalt fietsen bij klanten op en brengt ze na reparatie terug. Gratis en met gebruik van een afsprakensysteem. Holy Moly Pizza bakt pizza’s bij klanten voor de deur. Ruggengraat van de onderneming: een slimme website waarop de klant een tijdslot kan kiezen en kan betalen.

Op het gebied van creativiteit springen ondernemers als Jeffrey van Mourik van schoenenspeciaalzaak J. van Mourik en Zn. eruit. Het Sliedrechtse bedrijf dat al ruim honderd jaar bestaat, maakte pasbanken met speciale perspex schermen, zodat medewerkers de klant veilig kunnen helpen met het passen van schoenen. Met die schermen gaan de medewerkers naar de klanten toe. Ook kan de klant online bestellen bij de speciaalzaak. ,,Het bedrijf heeft zo’n lange historie en toch blijven ze vernieuwen. Fantastisch”, zegt Van den Broek.

''Als je het persoonlijke klantcontact met digitale toepassingen weet te verbinden, heb je de toekomst''

Gerard van den Broek, directeur De Ondernemer

Ga niet berusten, blijf constant op zoek naar vernieuwing

De bedrijven laten nog maar eens zien hoe veerkrachtig lokale ondernemers zijn. Neem het voorbeeld van Holy Moly Pizza dat pizza’s bakt en verkoopt vanuit gemotoriseerde driewielers. Dat bedrijf richtte zich in eerste instantie ook op festivals, bruiloften en partijen. Die kant van de business viel weg. ,,Het getuigt van enorme veerkracht dat je dan de knop omzet en kijkt: hoe gaan we dat opvangen? Deze ondernemer is een echte kansen-denker. Als er geen tienduizend man om me heen staan op een festival, dan ga ik wel zelf naar die tienduizend man toe.”

In een serie artikelen zoomt De Ondernemer de komende periode op in verschillende bedrijven. Belangrijke les is volgens Van den Broek dat het belangrijker dan ooit is om je businessmodel kritisch tegen het licht te houden. ,,De lokale ondernemers laten dat zien. Zelfs al ben je een honderd jaar oud schoenenbedrijf, ga niet berusten maar blijf constant op zoek naar vernieuwing. De concurrentie, waaronder grote tech-bedrijven, zit immers ook niet stil. Maar grote bedrijven missen één belangrijke troef: de persoonlijke klantrelatie. Als je het persoonlijke klantcontact met digitale toepassingen weet te verbinden, heb je de toekomst.”

Visa ondersteunt lokale ondernemers met betaalgemak en tips over digitale betalingen. Ook interesse in kortere connecties, sneller afrekenen? Kijk hier voor meer info.

Advertisement

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.