Podcast

Markteffect: podcasts steeds belangrijker voor zakelijke luisteraars

Uit de vierde Podcast Monitor van onderzoeksbureau Markteffect blijkt onder meer dat 24 procent van de luisteraars naar podcasts dat doet voor zakelijke doeleinden. Er is bovendien een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft daardoor een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen. Meer weten? Op initiatief van As We Speak Podcasts zijn de resultaten van de Monitor ditmaal niet alleen te lezen, maar juist ook te beluisteren. Precies: als podcast.

Van onze redactie 12 november 2020

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47 procent) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7 procent.

Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk aan de vorige meting (24 procent). Onder zakelijke luisteraars ziet Markteffect echter vooral een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45 procent). Men is op zoek naar nieuwe inzichten om het werk nog beter uit te kunnen voeren en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.

De Podcast Monitor werd uitgevoerd onder 1.033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder, is een initiatief van onderzoeksbureau Markteffect en werd mede mogelijk gemaakt door As We Speak Podcasts. Dit fullservice podcast bureau voor bedrijven en organisaties, is opgericht door specialisten in het vertellen van merkverhalen.

De volledige rapportage is te downloaden via deze link, maar veel leuker nog, hierboven te beluisteren.

Podcast over de podcastmonitor

Op initiatief van As We Speak Podcasts delen onder leiding van Dorus van Mosselveld (Rauwkost) Chris Bergström (Man Man Man de Podcast), Joep van der Laan (Mindshare) en Michael Petit (Markteffect) hun visie over het rapport en de ontwikkelingen van de podcastmarkt in Nederland.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details