Podcast

Markteffect: podcasts steeds belangrijker voor zakelijke luisteraars

Uit de vierde Podcast Monitor van onderzoeksbureau Markteffect blijkt onder meer dat 24 procent van de luisteraars naar podcasts dat doet voor zakelijke doeleinden. Er is bovendien een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft daardoor een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen. Meer weten? Op initiatief van As We Speak Podcasts zijn de resultaten van de Monitor ditmaal niet alleen te lezen, maar juist ook te beluisteren. Precies: als podcast.

Van onze redactie 12 november 2020

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47 procent) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7 procent.

Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk aan de vorige meting (24 procent). Onder zakelijke luisteraars ziet Markteffect echter vooral een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45 procent). Men is op zoek naar nieuwe inzichten om het werk nog beter uit te kunnen voeren en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.

De Podcast Monitor werd uitgevoerd onder 1.033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder, is een initiatief van onderzoeksbureau Markteffect en werd mede mogelijk gemaakt door As We Speak Podcasts. Dit fullservice podcast bureau voor bedrijven en organisaties, is opgericht door specialisten in het vertellen van merkverhalen.

De volledige rapportage is te downloaden via deze link, maar veel leuker nog, hierboven te beluisteren.

Podcastmonitor

Podcast over de podcastmonitor

Op initiatief van As We Speak Podcasts delen onder leiding van Dorus van Mosselveld (Rauwkost) Chris Bergström (Man Man Man de Podcast), Joep van der Laan (Mindshare) en Michael Petit (Markteffect) hun visie over het rapport en de ontwikkelingen van de podcastmarkt in Nederland.

Jordy en Lena Cobelens NBR 2020
De Ondernemer

Welk geheim heeft ondernemersechtpaar Jordy en Lena Cobelens?

Ondernemersechtpaar Jordy en Lena Cobelens timmert flink aan de weg. Hij is dankzij zijn succesvolle horlogemerk TW Steel genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van 2020, terwijl zij wereldwijd furore maakt met haar startup Le Olive die gepersonaliseerde kimono's produceert. Wat is hun geheim?

Details
Kerstmis gezellig
De Ondernemer

Hoogleraar Cor Molenaar: 'Retailers overleven alleen als zij hun klant écht beter leren kennen'

Retail-professor Cor Molenaar is altijd duidelijk. Tijdens onze live radio-uitzending op de vierde dag van de Week van de Ondernemer richtte hij zijn scherpe pijlen op de retailer met een strakke boodschap: stop meer energie in het beter leren kennen van de klant.

Details
Maarten Franken NBR 2020
De Ondernemer

Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen

Leren is leven en leven is leren. Dat is het fundament onder de Brabantse onderneming Goodhabitz, die internationaal online trainingen aanbiedt. Oprichter Maarten Franken - tevens genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 - was bij ons te gast tijdens de radio-uitzending in de Week van de Ondernemer. ,,Het is onze bedoeling dat mensen iets leren zonder in de gaten te hebben dat ze iets leren."

Details
Marco Aarnink portret groen
De Ondernemer

Zó onderneemt Marco Aarnink (Print.com) zich uit de coronacrisis

Hoe investeer je jezelf uit de coronacrisis en wat doe je met je bedrijfsvoering anno nu? Topondernemer Marco Aarnink werd met Print.com hard geraakt door corona, maar durfde radicale beslissingen te nemen. Hij vertelt er tijdens de Week van de Ondernemer over in onze live radio-uitzending.

Details
VVD Aartsen NBR 2020
De Ondernemer

Thierry Aartsen (VVD) over corona-zorgen ondernemers: 'Overheid móet soms echt ingrijpen'

De Bredase ondernemerszoon Thierry Aartsen is als Tweede Kamerlid van de VVD een begripvolle gesprekspartner voor ondernemers die het moeilijk hebben met de coronacrisis. Tegelijk benadrukt hij als studiogast van De Ondernemer Radio dat het kabinet-Rutte er niet aan ontkomt om strenge maatregelen te treffen. ,,Bij twijfel halen we even niet in.”

Details