Podcast

Markteffect: podcasts steeds belangrijker voor zakelijke luisteraars

Uit de vierde Podcast Monitor van onderzoeksbureau Markteffect blijkt onder meer dat 24 procent van de luisteraars naar podcasts dat doet voor zakelijke doeleinden. Er is bovendien een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft daardoor een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen. Meer weten? Op initiatief van As We Speak Podcasts zijn de resultaten van de Monitor ditmaal niet alleen te lezen, maar juist ook te beluisteren. Precies: als podcast.

Van onze redactie 12 november 2020

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47 procent) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7 procent.

Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk aan de vorige meting (24 procent). Onder zakelijke luisteraars ziet Markteffect echter vooral een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45 procent). Men is op zoek naar nieuwe inzichten om het werk nog beter uit te kunnen voeren en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.

De Podcast Monitor werd uitgevoerd onder 1.033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder, is een initiatief van onderzoeksbureau Markteffect en werd mede mogelijk gemaakt door As We Speak Podcasts. Dit fullservice podcast bureau voor bedrijven en organisaties, is opgericht door specialisten in het vertellen van merkverhalen.

De volledige rapportage is te downloaden via deze link, maar veel leuker nog, hierboven te beluisteren.

Podcast over de podcastmonitor

Op initiatief van As We Speak Podcasts delen onder leiding van Dorus van Mosselveld (Rauwkost) Chris Bergström (Man Man Man de Podcast), Joep van der Laan (Mindshare) en Michael Petit (Markteffect) hun visie over het rapport en de ontwikkelingen van de podcastmarkt in Nederland.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details