Nieuws Innovatie

Thales Hengelo levert uitzonderlijke technische prestatie

Kun je vanaf een torentje in Hengelo een kleine satelliet opsporen die 2.000 kilometer verderop door de ruimte gaat? Thales wel, weet De Twentsche Courant Tubantia. Het nieuwe marineradarsysteem SMART- L EWC zag de satelliet, die zo’n 700 kilometer boven de Noord-Atlantische Oceaan tussen IJsland en Schotland vloog.

Van onze redactie 13 september 2016

Heel grote radarstations aan land kunnen al langer zo ver kijken, maar bij de marine worden veel kleinere radars gebruikt. Het Hengelose bedrijf is het eerste ter wereld dat deze uitzonderlijke technische prestatie heeft geleverd.

Raketten opsporen

De SMART-L EWC is bedoeld om ballistische raketten op te sporen. Deze raketten leggen een deel van hun vlucht in de ruimte af, dus buiten de dampkring. Thales is al veel langer bezig radarsystemen voor deze raketten te ontwerpen. Productmanager Marco Strijker van Thales herinnert zich nog één van de eerste testen in 2006, bij Hawaii. Daar schoten de Amerikanen ballistische raketten af om hun ruimteschild te testen. Thales mocht proberen de raketten te detecteren. Dat lukte prima. „Ik herinner me vooral de gezichten van die Amerikanen. Na afloop zeiden ze dat we hen technisch gezien minstens zes jaar vooruit waren.”

Het nieuwe marineradarsysteem SMART-L EWC van Thales Thales Nederland. Foto: Thales Nederland

Wereldtop

Die voorsprong heeft Thales nog steeds, want het systeem is verder doorontwikkeld. Marinekenner Jaime Karremann, die de website marineschepen.nl beheert: „Thales is de wereldtop in dit soort systemen. De Amerikanen proberen het wel, maar hun techniek is ouderwets. Zij kunnen met hun marineradar bijvoorbeeld maar één kant op kijken. Die van Thales draait 360 graden en speurt het hele luchtruim af. En het Amerikaanse systeem is ook nog veel duurder.”

Slimme techniek

Volgens Strijker is het vooral een kwestie van slimme techniek. „Je kunt met een radar duizenden kilometers de ruimte in kijken, maar daarvoor heb je veel power nodig. Dat kan niet aan boord van een schip, dan houd je geen vermogen meer over. Marineradars moeten het dus niet hebben van hard schreeuwen, maar van goed luisteren naar het signaal dat terugkomt. Daar hebben wij een systeem voor ontwikkeld waar we inmiddels patent op hebben.”

Bijzonder moment

Voor de technici bij Thales was het dan ook een bijzonder moment dat in de zomer de satelliet werd gespot in de ruimte. Dat is immers, net als een ballistische raket, een vrij klein object op honderden kilometers boven de aarde. „Het ging als een lopend vuurtje door het bedrijf.” Afgelopen week werd het testmodel op de radartoren op het Thalesterrein in Hengelo vervangen door de ‘echte’ SMART-L EWC. Het is de bedoeling dat in 2018 het eerste exemplaar operationeel wordt op een Nederlands marineschip.

Foto: Carlo ter Ellen