Nieuws Innovatie

Noise cancelling voor thuiswerkers: Gerrard Street komt met nieuwe koptelefoon

Gerrard Street komt in tijden van thuiswerken met een nieuw model koptelefoon. De onderneming die headsets in abonnementsvorm aanbiedt zag de vraag van bedrijven en organisaties tijdens de coronacrisis afnemen, maar speelt nu in op thuiswerkers die te midden van jengelende kinderen, huisdieren en huisgenoten wel wat geluiddemping kunnen gebruiken.

Ezra Hakze 10 september 2020

Gerrard street koptelefoons prijs abonnement noise cancelling

Dorus Galama en Tom Leenders, oprichters van Gerrard Street. Foto's: Gerrard Street

Gerrard Street begon in 2015 als het geesteskind van twee studenten industrieel ontwerpen aan de TU Delft, Dorus Galama en Tom Leenders. Galama vertelt: ,,In die tijd werd er veel geschreven over circulaire economie. Er verschenen allemaal mooie rapporten over, maar in de praktijk zag je er niets van. Wij wilden het echt gaan doen en zelf een businessmodel ontwikkelen voor een circulair bedrijf, om te zien hoe dat werkt. Het was echt learning by doing. ’’

De keuze voor een koptelefoon als product was snel gemaakt. ,,Wij waren muziekliefhebbers en gooiden regelmatig een koptelefoon weg als een onderdeel het niet meer deed. Met behulp van crowdfunding hebben we toen zelf een ontwerp gemaakt voor een koptelefoon die je helemaal uit elkaar kon halen en repareren. We moesten het zelf wel ontwerpen, want de meeste koptelefoons zijn niet gemaakt om gerepareerd te worden.’’

Lees ook: Waarom ‘abonnementiseren’ het multi-inzetbare wondermiddel is

Koptelefoon-abonnement met gratis reparaties

De modulaire koptelefoons van Gerrard Street worden niet verkocht, maar verstrekt in abonnementsvorm. Dat betekent dat gebruikers een bedrag per maand betalen, op het moment bijvoorbeeld 12,50 voor het nieuwste model. In ruil daarvoor krijgen ze een hoge kwaliteit koptelefoon waarvan alle onderdelen herbruikbaar zijn, inclusief gratis reparaties.

Voor sommigen lijkt het maandbedrag misschien fors, maar volgens Galama is dit zeker een bedrag dat de liefhebber ervoor wil neerleggen. ,,Dit zijn top rate-koptelefoons, met de nieuwste chip en multipoint-functie, waardoor hij met meerdere apparaten kan verbinden. Koptelefoons uit dit hoge segment kosten al snel rond de 400 euro. Dan is 12,50 per maand met alle service en de mogelijkheid tot upgraden een goede prijs.’’

Foto onder: de noise cancelling-koptelefoon 'Prince' van Gerrard Street, met alle onderdelen die gerepareerd en vervangen kunnen worden.

Galama merkt dat het abonnementsmodel veelbelovend is, maar dat het wat geduld vereist. ,,Je moet alles voorfinancieren en het duurt even voordat je dat geld terugkrijgt. Een regulier model is wat dat betreft makkelijker, dan verdien je een investering meteen terug en word je ook niet zo hard afgerekend op een slecht product. Maar bij ons zijn klanten wel heel trouw, ze blijven lange tijd. Er zit inmiddels een goede marge op de koptelefoons, maar we zitten nog in de investeringsfase.’’

Vraag naar koptelefoons met microfoon en noise cancelling

Het bedrijf komt nu met ‘Prince’, een noise cancelling-hoofdtelefoon die goed past bij de nieuwe manier van werken. ,,Door de coronacrisis was er minder vraag vanuit bedrijven, maar des te meer van thuiswerkers. Die merken dat een koptelefoon met al die videocalls wel echt een must is.’’ Ook is er meer interesse in noise cancelling om hinder van alle geluiden thuis of op de flexwerkplek tegen te gaan. ,,We zagen met de introductie van deze hoofdtelefoon meteen al een salesstijging. En de hele marketingcampagne is nog niet eens begonnen.’’

Lees ook: Het messcherpe succes van Boldking: topondernemer Rochdi Darrazi

Sinds de oprichting heeft Gerrard Street inmiddels 2.000 koptelefoons ‘gered’, al wil Galama voorzichtig zijn met dat soort berekeningen. Over het uitbreiden naar andere productcategorieën is wel al nagedacht, maar die plannen zijn nog niet concreet. ,,De koptelefoon is een heel ‘behapbaar’ product en een goed voorbeeld om de haalbaarheid van dit businessmodel te onderzoeken. We willen met ons bedrijf vooral ook laten zien dat het kan. Uiteindelijk kunnen we kijken of we ook uit kunnen breiden naar andere productgroepen, daar moeten we dan partners voor vinden, maar daar zijn we nu nog niet.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.