Nieuws Innovatie

Octrooi aanvragen? Nederlandse bedrijven doen het steeds minder

Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar minder aanvragen voor een octrooi gedaan dan het jaar ervoor. Vooral vanuit de biotechnologie en medische technologie kwamen minder aanvragen. Het was de eerste daling van het aantal octrooiaanvragen sinds 2016, meldt het Europees Octrooibureau (EOB) in zijn jaarrapport.

Van onze redactie 12 maart 2020

Lab octrooi aanvraag bedrijven

Het aantal patentaanvragen per land weerspiegelt volgens het EOB de innovatiekracht van een land. Foto: Unsplash

In totaal werden door Nederlandse organisaties 6.954 aanvragen voor een nieuw octrooi ingediend, een daling van 2,6 procent ten opzichte van 2018. Nederland staat daarmee op de achtste plaats op de wereldwijde ranglijst van grootste aanvragers van octrooien. Het aantal door het EOB toegekende patenten in Nederland steeg met ruim 14 procent tot 4.326.

Philips bovenaan

Net als in 2018 jaar was Philips van alle Nederlandse bedrijven het actiefst met patentaanvragen. Het medisch-technologische bedrijf probeerde vorig jaar 1.542 keer het alleenrecht op een uitvinding af te dwingen. Signify, de voormalige lichtdivisie van Philips, staat met 656 patentaanvragen op de tweede plaats.

''Philips is het enige Nederlandse bedrijf in de mondiale top tien van bedrijven met de meeste octrooiaanvragen''

Europees Octrooibureau (EOB)

Philips is ook het enige Nederlandse bedrijf in de mondiale top tien van bedrijven met de meeste octrooiaanvragen, waar het de achtste positie inneemt. Bovenaan staat de Chinese fabrikant van telecomapparatuur en smartphones Huawei, gevolgd door de Zuid-Koreaanse techconcerns Samsung en LG.

Innovatiekracht bedrijven

Het aantal patentaanvragen per land weerspiegelt volgens het EOB de innovatiekracht van een land. Als daarbij wordt gekeken naar het aantal aanvragen per miljoen inwoners, staat Nederland wereldwijd op de vierde plek. Daarbij moet wel een kanttekening worden gemaakt. Het EOB schaart daar namelijk ook aanvragen onder die zijn gedaan door bedrijven als Airbus en Fiat Chrysler, die slechts op papier een Nederlands bedrijf zijn.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.