Nieuws Innovatie

'Ondernemers in transport en logistiek moeten meer competenties ontwikkelen'

Ondernemers in de transport en logistiek kunnen niet langer blijven leunen op één specialisme, maar moeten alle facetten van de bedrijfsvoering beheersen. Dat komt naar voren uit een sectorstudie van onderzoeksbureau Panteia in opdracht van ING, TVM verzekeringen en Logistiek Nederland.

De Ondernemer 9 november 2016

Vooral innovatie leidt tot grote veranderingen: digitalisering en nieuwe technieken zorgen voor grotere efficiëntie, meer concurrentie en prijserosie. Concurrentie komt steeds meer vanuit branchevreemde partijen en traditionele bedrijfsmodellen verdwijnen.Bedrijven reageren verschillend op de marktomstandigheden. Het in huis hebben van de laatste technologische kennis is daarom van belang om goed in te kunnen spelen op de nieuwe ontwikkelingen.

Panteia ziet drie hoofdtrends bij het effectief inspelen op veranderingen:-bedrijven ontwikkelen vernieuwde dienstverlening die dichter op de klant zit-bedrijven opereren efficiënter binnen hun bedrijf en de logistieke keten-bedrijven creëren een verandercultuur in het hele bedrijf "Het is belangrijk om een bedrijfscultuur te creëren waarin zowel de ondernemer als zijn medewerkers alles ter discussie durven te stellen en met een open geest durven te kijken naar de huidige activiteiten en de kansen die de markt biedt", zeggen Manfred Kindt (Manager Monitoring & Business Intelligence) en Sander van der Meulen (Senior Projectmanager) van Panteia.

"Een succesvol logistiek ondernemer moet beschikken over veel competenties: klantgerichtheid, wendbaarheid, creativiteit en kennis van de eigen keten, maar ook van digitalisering en andere technologieën."

De uitkomsten van de studie staan vandaag centraal tijdens een seminar bij ING Bank in Amsterdam. Meer informatie vind je hier.