Nieuws Innovatie

Volgende ontwikkeling in elektrische fietsenwereld: opladen boven een tegel

Eigenaren van een elektrische fiets kennen de worsteling met een lege batterij: accu eruit, waar is het stekkertje? Of haast, en er in de schuur achter komen dat de accu nog in de lader zit. Met Tiler is dat verleden tijd. Fiets parkeren is accu opladen.

Till Behne (AD) 15 februari 2021

Coops nispe tiler opladen parkeren

Olivier Coops (links) en Christiaan van Nispen demonstreren hun Tiler. Foto: Fred Leeflang

Tiler wordt gerund door Olivier Coops en Christiaan van Nispen en is ontstaan in samenwerking met de TU Delft, schrijft AD. Simpel gezegd is Tiler een laadtegel die, als hij in contact staat met een speciale fietsstandaard, de accu van de elektrische fiets oplaadt. De technologie staat bekend als contactless power transfer.

Veel mensen zullen het kennen van hun elektrische tandenborstel, of van het snoerloos opladen van een smartphone. ,,We richten ons nu nog vooral op de zakelijke markt", legt Van Nispen uit. ,,Dit systeem is ideaal voor elektrische fietsen die veel worden gebruikt, zoals deelfietsen, fietsen van maaltijdbezorgers en zorginstellingen of fietsverhuurbedrijven. Maar het kan in de toekomst zeker ook interessant zijn voor particulieren."

"Als je nu een laadtegel plus standaard koopt, zit je op een kleine 700 euro. Maar onze ideale prijs zit tussen de 300 en 350 euro"

Christiaan van Nispen, medeoprichter Tiler

Het idee voor Tiler ontstond op de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) van de TU Delft. Het patent wordt nu door Coops en Van Nispen, samen met de andere zes medewerkers van Tiler, op de markt gebracht.

Tiler geprogrammeerd om zowel snel als langzamer te laden

,,Vanuit het eerste concept hebben we nog zeker een jaar doorontwikkeld", vertelt Van Nispen. ,,Daardoor kan onze laadtegel nu verschillende type batterijen opladen en is het veilig om te gebruiken. We kunnen de tegel programmeren om snel te laden, of langzamer als de batterij bijna vol is. Met andere woorden: we hebben het idee naar de 'echte wereld' gebracht. Een mooi gezegde luidt: In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. Maar in de praktijk niet."

Tiler richt zich in eerste instantie dus op de zakelijke markt: deelfietsen op kantoren die door verschillende collega's worden gebruikt, of restaurants die hun maaltijden bezorgen per elektrische fiets. ,,Met Tiler parkeer je de fiets en wordt deze meteen opgeladen", legt Van Nispen het principe uit.

Geen risico op brand- of ontploffingsgevaar met Tiler

,,Geen gedoe met extra accu's die je voor de zekerheid moet meenemen. Nooit meer een accu die valt en beschadigt terwijl je 'm eruit haalt. En opladen gebeurt buiten, dus heel veilig. In bepaalde gebouwen mag je accu's niet opladen omdat er brand- of ontploffingsgevaar bestaat. Onze oplaadtegel is ook zo slim dat -ie bijvoorbeeld stopt met laden als de accu te warm wordt."

Tekst gaat verder onder de foto van Olivier Coops. Foto: Fred Leeflang

Olivier coops tiler opladen

De oplaadtegel van Tiler ligt ingegraven en is gekoppeld aan het stroomnet. Als de speciale standaard, die op de meeste elektrische fietsen te monteren is, de tegel raakt, zorgt het magnetische veld voor stroomoverdracht: inductief laden. Een accu die 20 procent vol is, heeft binnen een uur weer 80 procent vermogen.

Tiler wil naar tienduizend oplaadtegels in 2023

,,We zijn nu nog in de pilotfase", legt Van Nispen uit. ,,Dit jaar willen we tussen de 80 en 120 tegels plaatsen. Daarvoor zijn we nog op zoek naar afnemers. Als de laatste eventuele kinderziektes er dan uit zijn, gaan we in 2022 richting de 2000 laadtegels en een jaar later hopelijk naar 10.000. En dat drukt de prijs natuurlijk behoorlijk. Als je nu een laadtegel plus standaard koopt, zit je op een kleine 700 euro. Maar onze ideale prijs zit tussen de 350 en 300 euro."

Verdere technische ontwikkelingen liggen binnen handbereik

Omdat er in de Tiler laadtegel een slimme microprocessor zit, ligt verdere technische ontwikkeling binnen handbereik. De tegel kan bijvoorbeeld een connectie maken met een slim slot om zo gemak en veiligheid te vergroten. ,,Of denk aan een sensor in je band die de bandenspanning aan Tiler doorgeeft. Handig voor bijvoorbeeld postbedrijven. Onderweg een lekke band krijgen, kost hen een vermogen. Mooi toch als je dat met Tiler kan voorkomen?"

Op termijn ziet Van Nispen een heel Tiler-netwerk voor zich: laadplekken op verschillende locaties in de stad, op stations en andere logistieke knooppunten. Elektrische fietsen, scooters, steppen en bakfietsen zijn binnen een mum van tijd weer gebruiksklaar. ,,De manier waarop we ons in steden gaan verplaatsen moet en gaat echt veranderen."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.