Nieuws Innovatie
Proforto: de Coolblue voor bedrijfskleding
Een groot deel van de werkende Nederlanders hijst zichzelf ’s ochtends in zijn bedrijfspak. ‘Waarom is er dan nog geen webwinkel voor bedrijfskleding?’, vroegen Jelle Gudden (28) en Rik Burgersdijk (27) uit Nijmegen zich af. Ze startten met webshop Proforto, de Coolblue voor bedrijfskleding. In tweeënhalf jaar tijd heeft de startup weten uit te groeien tot een miljoenenbedrijf.

%VIDEOWIDGET%
Bedrijven werken steeds vaker met ZZP’ers die zelf hun bedrijfsoutfit aan moeten schaffen, denk bijvoorbeeld aan postbodes, bouwvakkers of zorgverleners. Maar waar schaf je zo’n outfit aan? “We zijn gewend om bij Coolblue of bol.com te shoppen, maar voor bedrijfskleding bestond zo’n overkoepelende webshop nog niet”, vertelt oprichter Jelle. “De markt voor bedrijfskleding is met 5000 verkooppunten versnipperd. Iedereen snoept een beetje mee, maar niemand is écht specialist.”
Assortiment Jelle en Rik, die elkaar kennen van hun studie Small Business & Retail en eerder samen een webshop in nachtkleding hadden, springen in dat gat. Ze starten met vijf merken, het concept slaat aan. Nu vinden klanten bedrijfskleding van 150 merken, verdeeld over 75 leveranciers. “Op dit moment hebben we het grootste assortiment van Europa.”
“Het bestellen van bedrijfskleding moet een feestje zijn. Voor zowel werkgever als werknemer proberen we zoveel mogelijk drempels weg te nemen. Werknemers van een bedrijf kunnen via Proforto zelf eenvoudig hun bedrijfskleding uitzoeken. Fijn voor de werknemer en minder rompslomp voor de werkgever. Aan het einde van de maand krijgt de werkgever een factuur voor de aangeschafte bedrijfskleding van zijn werknemers.”
Klanten Het klantenbestand tikt inmiddels de 50.000 klanten aan. “Onze klanten zijn bijvoorbeeld het ROC, Volvo, tandartsen, horecabedrijven, verschillende MKB’ers, maar ook de uitzendkrachten van Schiphol.”
Omzet “Vorig jaar hadden we een omzet van anderhalf miljoen euro, dit jaar verwachten we de 4.5 miljoen euro te halen. Dat betekent niet dat we er zelf veel aan verdienen, we draaien nagenoeg break even omdat we al het geld investeren in de ontwikkeling van ons bedrijf.”
Ambities “Proforto zit nog in de startupfase maar we maken grote stappen in de professionalisering. Sinds een half jaar hebben we bijvoorbeeld een eigen opslag, waardoor we snel kunnen leveren (voor 22:00 besteld is de volgende dag in huis). Ons team bestaat nu uit 22 man. De komende periode gaan we nog meer mensen met waardevolle kennis aan boord halen.”
“Voor advies over onze snelle groei zitten we regelmatig met succesvolle ondernemers uit de e-commerce om de tafel, zo ook de oprichters en directie van Bol.com. Uiteindelijk willen we zo snel mogelijk naar een omzet van 15 à 20 miljoen euro. Wij hebben geleerd: als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je niet snel genoeg. Je moet continu blijven rennen en zorgen dat je niet wordt ingehaald. Met Proforto zijn we al 2,5 jaar een sprintje aan het trekken. Binnen 5 jaar hopen we een omzet van 100 miljoen euro te halen.”
Lees ook: GoSpooky: Snapchat als marketingtool Heilige graal retail? Met slimme webshopbouwer winkelreus te lijf