Video Innovatie

Zo werd prototype VanMoof bij toeval de perfecte elektrische opvolger

Wat begon als een fiets met drie Amsterdamse kruizen in een oplage van honderd exemplaren, is in ruim tien jaar uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met een omzet van veertig miljoen euro. En hoewel VanMoof nog geen winst maakt, mag de fietsenfabrikant zichzelf een succesverhaal noemen. De missie om bewoners van wereldsteden net zoveel op de fiets te krijgen als Amsterdammers, is sinds de VanMoof Electrified binnen handbereik. Hoe, bekijk de tweede aflevering van de videoserie 'Het Prototype'!

Productie: Martin Kuiper / Mediatic 28 februari 2020

Taco Van Moof Prototype

Taco Carlier, een van de oprichters van het fietsenmerk.

VIDEOSERIE 'HET PROTOTYPE'

In 'Het Prototype', een nieuwe videoserie van De Ondernemer, gaan we terug naar de basis van een bedrijf en het eerste model van hun product. Via welke bedrijfsbeslissingen is de ondernemer uiteindelijk gekomen waar hij nu staat? Dát brengen we op een persoonlijke manier inhoudelijk voor het voetlicht. In deze tweede aflevering de broers Carlier van VanMoof.

Taco Carlier richtte in 2009 met zijn broer Ties VanMoof op met het idee om de perfecte stadsfiets te ontwikkelen, waarbij zoveel mogelijk functionaliteiten in het frame verwerkt moesten worden. ,,Alles wat je integreert, gaat minder snel kapot. Daarom zijn de buizen zo dik en zijn ze opengewerkt.” Dit ontwerp zou later ideaal blijken voor de productie van een elektrische variant. ,,We staan aan het begin van een revolutie, want door de elektrische fiets wordt het mogelijk om overal net zoveel te fietsen als wij in Amsterdam. Deze fiets gaat zeker doorbreken in buitenlandse steden”, verwacht ceo Taco Carlier.

Precies volgens plan

Het begon met de verlichting, het slot en de zadelklem, maar op dat moment beseften de broers nog niet dat hun visie goed van pas zou komen bij het maken van een elektrische fiets. De stap van de gewone VanMoof naar een elektrische VanMoof was relatief snel te maken. ,,Binnen een half jaar waren we klaar. Alle elektronica zit in de bovenbuis en in de onderbuis zitten de batterijen. Het mooiste compliment was dat men dacht dat we altijd al van plan waren een elektrische fiets te ontwikkelen gezien de holle buizen van het prototype.”

Bekijk hier de tweede aflevering van de videoserie 'Het Prototype':

Zo kwam VanMoof tot het product waarmee het nu zo succesvol is: de VanMoof Electrified S2/X2. Maar liefst 95 procent van de omzet haalt het bedrijf uit de verkoop van de elektrische modellen. Vorig jaar stopte de teller iets onder de veertig miljoen euro en Carlier gaat voor een verdubbeling in 2020. Winst maakt VanMoof niet, maar dat is niet de focus van de broers. ,,We kunnen autonoom groeien, want de markt groeit enorm hard, vooral in Duitsland en Amerika. Kapitaal is onze belangrijkste beperking. Daarom zijn we bezig met het aantrekken van groeikapitaal. En dat gaat goed.”

Dankzij de explosieve groei wereldwijd van de elektrische fiets zit VanMoof in de lift. Het bedrijf heeft winkels in San Francisco, New York, Parijs, Londen, Berlijn, Amsterdam en Tokio en in Seattle gaan de deuren binnenkort ook open. ,,We verkopen online in heel Europa, Amerika en Japan. We doen alles met ongeveer 250 man en hebben kantoren in Taipeh en Amsterdam.”

Ruimte voor de toekomst

De visie van het bedrijf is om alles in het frame te integreren, maar hoeveel ruimte is er nog in het huidige model? Volgens Carlier zit tachtig procent van het frame momenteel al vol met features. De laatste tijd heeft VanMoof vooral ingezet op een anti-diefstal systeem. Carlier: ,,We verkopen relatief dure fietsen, waardoor mensen bang zijn om hun fiets achter te laten op straat. Dat proberen wij op te lossen door een drievoudig anti-diefstal systeem te integreren, zodat het geen zin heeft om te proberen een VanMoof te stelen. En mochten dieven hem alsnog onverhoopt meenemen, kunnen onze bikehunters hem direct weer terugvinden.”

Achter de schermen werkt Carlier met zijn team hard aan nieuwe ontwikkelingen. Hij voorziet dat veiligheid op de weg een belangrijk punt wordt in de toekomst. ,,In Nederlandse steden is de fiets al relatief veilig, maar in het buitenland is dat nog het grootste issue. In samenwerking met autonomous driving kan de veiligheid bijvoorbeeld verbeterd worden doordat auto’s fietsen makkelijker kunnen detecteren. Maar er valt ook te denken aan meer veiligheidsmaatregelen op de fiets, zoals automatische systemen die je waarschuwen als er auto's in de buurt zijn of een samenspel tussen tussen helmen en fietsen. Op dat gebied valt nog veel te winnen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.