Aangeboden door Ondernemen010

Branded Content Innovatie

Rotown zegt concertkeuken vaarwel en kiest voor volledig vegan concept

De vegan Beyond Burger verving de klassieke vleesburger bij Rotown en is nog steeds aan een opmars bezig. Een compleet plantaardige keuken, en dat in Rotterdams bekende poppodium aan de Nieuwe Binnenweg. Zelfs met de destijds gesloten deuren in coronatijd lijkt deze duurzame stap aan te slaan.

Adriënne Peters 6 augustus 2021

Met nog steeds iedere avond drie tot vier bezorgers aan het werk, is Jessica Hogerhuis hoopvol dat hun duurzame keuze ook na corona in de smaak blijft vallen. Foto: VideoAgency

Concerten, die zijn toch onlosmakelijk verbonden met bier en burgers? Toch dacht Jessica Hogerhuis, eigenaar van Rotown, al langer na over een nieuw concept voor haar restaurant. Tegelijkertijd wilde Jurgen Verwoerd van de Vegetarische Snackbar in Den Haag een vestiging openen in Rotterdam. De hele crew van Rotown was al fan van zijn gerechten dus de match was snel gemaakt. Vegetarisch werd vegan en de snackbar werd een heus restaurant. ,,Een beetje spannend was het wel”, vertelt Jessica, ,,want we bestaan al 34 jaar en hadden met ons eetcafé-concept voor ieder wat wils. Dan ligt het niet voor de hand om je hele keuken om te gooien.”

Vegetarisch werd vegan en de snackbar werd een heus restaurant. Foto: VideoAgency

Vraag naar vegan

Waarom Jessica dat toch deed, is vanwege een combinatie van dingen. Zelf probeert ze bewuster om te gaan met de aarde en haar medemensen, zowel thuis als op het werk. ,,De flesjes water die bandleden meebrachten, waren bij Rotown al langer in de ban. In plaats daarvan hebben we eigen karaffen gemaakt en vullen deze voortaan met kraanwater. Ook thuis probeer ik op dit soort dingen te letten.” En hoewel de Rotown burger bekendheid genoot in heel Rotterdam, vroegen klanten en bandleden vaker om vegan gerechten.

“De flesjes water voor de bandleden, hebben we vervangen door hervulbare karaffen met kraanwater”

Jessica Hogerhuis, eigenaar Rotown

Nieuw businessmodel

Daar bovenop kwam corona. Toen de concerten stopten, werd ook voor het restaurant, dat voornamelijk draaide rond de optredens, alles anders. ,,Eten werd ineens de belangrijkste bron van inkomsten”, zegt Jessica. ,,Een goede reden om het nieuwe concept tot in de puntjes door te voeren.” En dus stapten de Rotown medewerkers op de fiets om de vegan gerechten aan huis te bezorgen. De reacties bij pers en publiek waren positief. Met nog steeds iedere avond drie tot vier bezorgers aan het werk, is Jessica hoopvol dat hun duurzame keuze ook na corona in de smaak blijft vallen.

Niet duurder, wel gezonder

Wat de investering betreft, daar kan Jessica kort over zijn: ,,De inkoop van vegan producten is soms prijziger maar een goed stuk vlees is ook niet goedkoop. Dus onder de streep, verandert er voor de klant niet veel. Niet in kosten tenminste, wel in gezond eten.” Jessica zelf heeft de hele periode wel wat grijze haren gekost. ,,Het blijft bijzonder om in deze gekke periode een heel nieuw concept te starten, maar ik geloofde 100% in onze nieuwe koers en de samenwerking met Jurgen. Als je doet waar je in gelooft, dan levert het je uiteindelijk vooral positieve energie op.” Als ondernemer dichtbij jezelf blijven als je wilt verduurzamen, is dan ook haar ultieme tip.

“Een goed stuk vlees is ook niet goedkoop. Dus in kosten verandert er voor de klant niet veel. Wel in gezond eten”

Jessica Hogerhuis, eigenaar Rotown

Tips van Jessica

Voor het (verder) verduurzamen van jouw zaak:

  • Blijf als ondernemer dicht bij jezelf. Doe iets waar je in gelooft en achter staat.
  • Zoek een samenwerkingspartner waar je een klik mee hebt.
  • Voer je concept zo goed mogelijk door.
  • Durf te vernieuwen.

MKB010Next

Ook jouw Zaak is onderdeel van het programma MKB010Next. Een programma van de gemeente Rotterdam dat kleine en middelgrote MKB-bedrijven inspireert, informeert en stimuleert om digitaal, duurzaam en circulair te ondernemen. Het programma zorgt, samen met partners in de stad, dat de aanwezige kennis, middelen en netwerken zo laagdrempelig mogelijk worden aangeboden om het Rotterdamse MKB vooruit te helpen.

De economie wordt immers steeds meer digitaal, duurzaam en circulair. Deze veranderingen gaan snel, zijn ingrijpend en onomkeerbaar. Ook voor MKB-bedrijven heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. Tegelijkertijd levert het aantrekkelijke kansen op.

Wil je ook aan de slag met digitaal, duurzaam en circulair ondernemen kijk dan voor inspiratie, bijeenkomsten en tools op ondernemen010.nl/mkb010next. Ook vind je hier onze agenda zodat je weet wat er wanneer speelt!

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws