Nieuws Innovatie

Ruben Groothuis van Score Media Enschede brein achter nieuwe app MST

Het klinkt als een klus voor een gerenommeerd ICT-bedrijf: ontwikkel de eerste app ter wereld waarmee de huishoudelijke zorg aan ziekenhuispatiënten geheel digitaal wordt geregeld. Het werd een opdracht voor Score Media, het eenmansbedrijf van Ruben Groothuis.

Van onze redactie 16 januari 2016

‘’Ik wil graag kip met doperwtjes vanavond, en SBS6 kijken, en hoe heet die dokter nou ook alweer met wie ik vanmorgen sprak?" Patiënten in het nieuwe MST kunnen alles regelen via de Gastvrij-MST-app op de iPad die het ziekenhuis hun ter beschikking stelt. Op de tablet kijken ze tv, bestellen ze eten en drinken en kunnen ze hun eigen patiëntinformatie opzoeken. Kersverse moeders kunnen op de iPad bovendien via een livevideoverbinding de hele dag naar hun kindje op de andere afdeling kijken.

Heel belangrijk: zodra de patiënt het ziekenhuis verlaat wordt de iPad ingenomen en de informatie uit de app helemaal gewist. Want veiligheid en privacy stonden bij de ontwikkeling bovenaan het eisenlijstje van het ziekenhuis.

App-ontwikkelaarApp-ontwikkelaar Ruben Groothuis was geen nieuweling in het MST. Een paar jaar geleden bouwde hij al een app waarmee verpleegkundigen de vochtbalans van patiënten konden doorgeven. Die app is inmiddels met steeds meer informatie uitgebreid tot een complete 'patiëntmanager' voor de verpleging, en kan in de toekomst gekoppeld worden met het Elektronisch Patiënten Dossier.

HightechklusHoe rol je als (toen nog) tiener in zo'n veeleisende hightechklus? Groothuis: "Ik ben al sinds mijn vijftiende bezig met het ontwikkelen van apps. Ik deed de ICT-opleiding op het ROC, maar ik was eigenlijk veel meer bezig met die apps. Toen de eerste iPhone uitkwam heb ik die speciaal laten overkomen uit Amerika en ik was meteen betoverd door die techniek. Wat je daarmee kon! Ik heb mezelf geleerd hoe je apps moest maken en toen de AppStore openging was ik ook een van de eerste ontwikkelaars die zich meldde."

Amerika"Ik ga zeker drie keer per jaar naar Amerika voor cursussen en inspiratie", vervolgt Groothuis. "Ik ben ook al een paar keer gevraagd daar te komen werken. Dat leek me eerst wel spannend: wonen en werken in San Francisco. Maar aan de andere kant: de manier waarop Amerikanen met personeel omgaan staat me niet zo aan. Ik doe liever mijn eigen ding. Dus blijf ik hier in Enschede wonen en doe ik precies wat ik leuk vind." Wat hij leuk vind: helemaal opgaan in een klus en tot het perfecte resultaat komen. En dat is niet alleen een technisch resultaat. Het gaat hem er juist ook om dat de gebruikers goed uit de voeten kunnen met de digitale hulpmiddelen. "Als ik een app maak begin ik met inlezen, en dan ga ik praten met ICT en met de mensen die ermee moeten werken. Ik wil alles weten. Ik heb ook maandenlang hier in het ziekenhuis rondgelopen om de omgeving waarin de app moet werken goed in me op te nemen. Ik denk dat ik daarmee wel verschil maak."

Fantastisch team Groothuis is zeer lovend over de ICT-afdeling van het ziekenhuis: "Je wordt als ingehuurde ICT'er nog weleens wantrouwend bekeken, maar hier niet. Dit is echt een fantastisch team met kwalitatief heel goede mensen die me aan alle kanten hebben gesteund."

Digitaal geïntegreerdHij is ook heel enthousiast over het lef van de managers van het ziekenhuis. "Er zijn wel meer ziekenhuizen die gebruikmaken van apps, maar nergens ter wereld is zoveel digitaal geïntegreerd als hier. De verpleegkundigen en de roomservicemedewerkers kunnen via de app precies bijhouden welke patiënt iets nodig heeft. Maar ook Asito, de schoonmakers, werken via een app. Ze kunnen precies zien of er acute klussen zijn, welke kamers moeten worden schoongemaakt, waar collega's aan het werk zijn. Er is echt durf voor nodig om zoveel processen digitaal te sturen."

InstructiefilmpjeGroothuis heeft bij de ontwikkeling van de patiënten-app ook rekening gehouden met mensen die nog nooit een iPad in handen hebben gehad. "Er staat een instructiefilmpje op en de roomservicemedewerkers hebben ook trainingen gehad, dus die kunnen altijd helpen. Maar als iemand drie keer probeert in te loggen op de iPad en het lukt niet, gaat er automatisch een melding naar de verpleging. Zodat die weet dat er een probleempje is."En tot nu toe werkt alles: in de eerste dagen dat de Gastvrij-MST- app door het hele ziekenhuis werd gebruikt, is er eigenlijk niks misgegaan.

Bedrijven De kwaliteiten van Ruben zijn inmiddels al heel wat bedrijven opgevallen. Zo maakte hij voor Pay.nl een app voor betalingsverkeer op websites en voor de GGD Twente een rampen-app, die alle mogelijke hulpverleners relevante informatie verschaft als er een catastrofe gebeurt. Het zijn opdrachten die de hoogste eisen stellen aan gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid.

Opdrachten En de opdrachten blijven toestromen. Groothuis heeft dan ook serieuze uitbreidingsplannen voor Score Media. "Tot nu toe huur ik mensen per opdracht in. Dan zoek ik de besten uit. Voor de vormgeving van de MST-app heb ik bijvoorbeeld iemand uit Los Angeles gevraagd. Maar ik ben er nu wel aan toe om gewoon mensen aan te nemen. En als dat er te veel worden, vraag ik iemand om het personeel te managen. Zodat ik kan blijven doen wat ik het liefste doe: apps ontwikkelen."

Foto: Annina Romita