Nieuws Innovatie

Social Deal topper in online kortingen

Een paar jaar terug waren er opeens tientallen onlineplatforms die korting gaven op horecabezoek, producten of reizen. Veel van die platforms zijn alweer ter ziele, maar het in Den Bosch gevestigde Social Deal is tegen alle marktverwachtingen in uitgegroeid tot de grootste speler in de branche.

Wouter ter Haar | Foto: Marc Bolsius 31 mei 2016

Social Deal

Het platform verkoopt 320.000 vouchers per maand, is actief in 36 steden en heeft 3 miljoen leden. In 2015 bedroeg de omzet 28 miljoen euro; dit jaar verwacht Social Deal 36 miljoen euro. Bij het bedrijf werken 110 mensen.

Eerste dealSocial Deal werd vijf jaar geleden opgezet door Bart Oosterholt (26) en Rens van den Berg (30), die elkaar hadden leren kennen aan de Hogere Hotelschool in Maastricht. Tijdens hun stage in Zuid-Afrika besloten ze onder meer Groupon het lastig te gaan maken.

Rens: ,,Wij dachten dat we het beter konden door ondernemers- en klantvriendelijker te opereren.'' Heel 2010 werd besteed aan de ontwikkeling en op 17 februari 2011 was de eerste deal een feit: een etentje bij een restaurant in Maastricht.

GroeiDe groei van de onderneming ging rap. Bart: ,,Anders dan veel van onze concurrenten kozen wij ervoor ons op het sociale te richten, met aanbiedingen op het vlak van horeca, recreatie, uitjes, welness, beauty en lokale speciaalzaken. Dus géén producten - die laten we aan anderen over.''

ReserveringssysteemVolgens het tweetal is Social Deal aantrekkelijk voor de consument vanwege de geboden deals en de gebruiksvriendelijke website. Bart: ,,We werken constant aan kwaliteitsverbetering. Onze klantenservice verwerkt zo'n 700 telefoontjes per dag." En voor ondernemers is Social Deal interessant omdat zij (nieuwe) klanten tegemoet kunnen zien in loze uren. Rens: ,,Wij faciliteren de deal van begin tot einde. We hebben een eigen reserveringssysteem ontwikkeld, waardoor gemakkelijk lege plekken in het restaurant kunnen worden gevuld."

Buitenland lonktDe groei van Social Deal - dat geld verdient met de commissie op elke deal - was dermate dat de directie drie jaar geleden besloot vanuit Maastricht naar het meer centraal gelegen Den Bosch te verhuizen. Door elke zes weken het concept te lanceren in een andere stad wil het tweetal het land geheel veroveren. Zaak is dan wel voldoende ondernemers voor het platform te winnen. Bart: ,,Maar dat is niet zo'n probleem. Steeds meer ondernemers zien in dat Social Deal hen flinke extra omzet kan bezorgen." Ook het buitenland lonkt. Rens: ,,We zijn goed op weg om marktleider te worden in België en ook in Duitsland gaat het hard."