Nieuws Innovatie
Startup van de Week: Quatt, de innovatieve hybride warmtepomp
Nog vóór 2030 willen broers Bas (33) en Marijn (28) Flipse uit Amsterdam met hun bedrijf Quatt een miljoen(!) hybride warmtepompen installeren in Nederlandse huizen. Niet zomaar een warmtepomp, maar eentje die dankzij een artificial intelligence algoritme 20 procent kostenbesparender is dan andere pompen.
Marijn (links) en Bas Flipse, de ondernemers achter Quatt.
Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In de nieuwe serie Startup van de Week geven we startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. En: over precies drie maanden nog eens. Elke vrijdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
Hybride warmtepompen zijn niet nieuw op de markt. Wat maakt jullie pomp anders?
Marijn: ,,De techniek van een warmtepomp bestaat inderdaad al tientallen jaren. Normale hybride warmtepompen gebruiken simpele regelingen om de pomp aan te sturen, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met het stookgedrag of de mate van isolatie. Ieder huis en huishouden is echter verschillend."
,,Quatt heeft software ontwikkeld die zo slim is om al die verschillende situaties te doorgronden. Dankzij een artificial intelligence algoritme wordt permanent berekend wat de optimale manier is om je huis te verwarmen met zo min mogelijk energie. De innovatie zit hem dus met name in de aansturing. Die techniek leidt tot een kostenbesparing tot ongeveer 20 procent ten opzichte van vergelijkbare hybride warmtepompen.’’
Lees ook: Startup van de Week: My Dressoir is een online kledingkast met honderden jurkjes
Bas: ,,De innovatie zit echter niet alleen in de technologie, maar ook in ons business model. De markt van warmtepompen bestaat uit een behoorlijk uitgestrekte keten: van producent naar distributeur, van distributeur naar groothandel, van groothandel naar lokale installateur, van installateur naar de eindgebruiker. Elke partij wil een bepaalde marge pakken. Logisch. En hoe meer schakels, hoe duurder het eindproduct."
,,Wij willen die hele keten beheersen. Ook om feedback van onze klanten of installateurs snel terug te laten komen in de productontwikkeling. Onze warmtepompen worden gemaakt in Azië, dan komen ze naar ons. We hebben eigen installateurs. Ook ziet onze pomp er mooi en compact uit: het is geen lompe, witte kast.’’
Wat is jullie achtergrond?
Marijn: ,,Ik heb eerder een onderneming gehad, met elektrische scooters. Dat bedrijf heb ik in 2020 verkocht, vervolgens heb ik een paar startups geadviseerd. Maar het begon vorig jaar toch weer te kriebelen. Ik heb werktuigbouwkunde aan de TU Delft gestudeerd en in die hoedanigheid vond ik warmtepompen altijd al interessant."
Bas: ,Ik heb een economische achtergrond, Marijn een technische achtergrond heeft. Ik was jarenlang werkzaam bij een Duits bedrijf dat technologie heeft ontwikkeld die restwarmte van industriële bedrijven kan omzetten in elektriciteit. Zeg maar het omgekeerde proces van een warmtepomp. Ook had ik eerder bij een energieleverancier gewerkt.
Lees ook: Startup van de Week: Nølson, van de stijlvolle shirts
Hoe is het idee voor Quatt ontstaan?
Marijn: ,,Sowieso wilde ik iets opstarten om impact te maken. Ik zag bovendien dat er nog relatief weinig warmtepompen werden verkocht, terwijl de pompen die bestaan een terugverdientijd van soms wel twintig jaar hebben. Ik heb onder meer gekeken naar magnetische en akoestische warmtepompen, maar die technologie stond nog heel ver van de markt. En toen dacht ik: focus op de technologie die er is, en juist daarin iets verbeteren. Zo is het idee voor Quatt ontstaan. Ik ben er sinds juni fulltime mee bezig. De innovatie zit hem dus vooral in de slimme aansturing. We hebben een lead product engineer aangenomen: een specialist met veel kennis van en ervaring in de branche.’’
Bas: ,,Een paar maanden later ben ik er in gestapt, in augustus. Ik wist natuurlijk waar Marijn mee bezig was, en toen begon het bij mij ook te kriebelen. Als kind riep ik al dat ik ooit een bedrijf wilde beginnen in zonneparken of zonnepanelen. Het zijn hybride warmtepompen geworden.’’
Lees ook: Startup van de Week: Bottle Up, bronwater in herbruikbare flesjes
Hoe zijn jullie aan startkapitaal gekomen?
Marijn: ,,Mensen binnen en buiten ons netwerk hebben geïnvesteerd in Quatt. Deze zogenaamde angel investors hebben 265.000 euro bij elkaar gebracht.
En waar hebben jullie je de eerste maanden vooral mee bezig gehouden?
Marijn: ,,De eerste periode hebben we natuurlijk vooral veel tijd gestopt in het ontwikkelen van het concept. We hebben een simpele website gemaakt met de omschrijving van ons concept. Alle mensen die zich meldden, hebben we vervolgens gebeld met de vraag waarom ze interesse toonden, wat ze van een hybride warmtepomp verwachten en vooral ook wat wij nog beter kunnen doen. Vervolgens moet je het commercieel valideren. We weten in elk geval dat er een markt is.’’
Bas: ,,Marijn en ik hebben afgelopen periode veel mensen in deze branche leren kennen, zowel experts als andere ondernemers. Ook hebben we een aantal specialisten binnenboord gehaald. Het team bestaat nu uit vier mensen. De vraag is nu of we snel of heel snel willen groeien, want de vraag is groot.’’
Dus jullie hybride warmtepomp is al te koop?
Marijn: ,,Jazeker. Hij is in principe klaar en staat nu in een testomgeving. Het zijn echt de laatste puntjes op i. We hebben een betrouwbare partij in het Verre Oosten gevonden die ze produceert. Als je nu een warmtepomp bestelt, wordt hij komende winter geplaatst. Je doet een aanbetaling van 99 euro, maar dit bedrag is refundable. Zolang je je pre-order niet cancelt, houden we een plek vrij in de productie en installatie."
,,We zijn acht weken geleden begonnen met de verkoop en het gaat boven verwachting: er zijn intussen ruim 300 orders geplaatst. We zien de afgelopen weken een versnelling in het aantal bestellingen. Dat heeft alles te maken met de snelle stijging van de gasprijzen, mede veroorzaakt door de Russische inval in Oekraïne. Omdat het qua bestellingen zo goed gaat, zijn we bezig met een volgende investeringsronde: we gaan er alles aan doen om aan de grote vraag te kunnen voldoen, onder meer door het aantrekken van meer mensen.’’
Jullie doelgroep?
Bas: ,,Iedereen in Nederland kent de problemen in Groningen: door de winning van aardgas ontstonden er aardbevingen en zakten huizen in. Daarmee wil ik aangeven dat veel Nederlanders zich bewust zijn van het feit dat we andere bronnen moeten gebruiken dan gas. Qua mindset zijn we verder dan omliggende landen. Onze doelgroep is heel groot: in eerste instantie alle particulieren met een eigen huis. Van rijtjeshuis en twee-onder-een-kapper tot vrijstaande woning. Daarbij gaat het om zo’n drie miljoen huizen. Niet onbelangrijk: een warmtepomp van Quatt is all-electric-ready gemaakt, voor wie over een tijdje helemaal van het gas af wil.’’
Lees ook: Startup van de Week: Anyways, flexibel alles-in-één autoabonnement