Nieuws Innovatie

Startup Faslet belooft dé oplossing voor de jungle van online maattabellen

Elke retourzending kost een ondernemer gemiddeld 12,50 euro. Bovendien zorgt elke retourzending voor een CO2-uitstoot die vergelijkbaar is met vijf kilometer autorijden. 'Doodzonde', volgens Ard Kortenoeven en Robbert Hoogstraten, oprichters van de startup Faslet. Daarom ontwikkelden de ondernemers een widget voor kledingwebshops waarbij de consument in één keer de juiste maat van een broek, overhemd of jas bestelt. ,,Meten is weten, heel simpel.’’

Jeroen Kreule 15 april 2022

Ondernemers trap tweetal startup

Ard Kortenoeven en Robbert Hoogstraten (rechts) zijn de ondernemers achter startup Faslet. Foto: Faslet

Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In de serie Startup van de Week geven we startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. En: over precies drie maanden nog eens. Elke vrijdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Faslet noemt zichzelf een fashtech-startup. Ard Kortenoeven (32) en Robbert Hoogstraten (41) hebben een widget voor kledingwebshops ontwikkeld waarbij de consument in één keer de juiste maat van een broek, overhemd of jas bestelt. De widget werkt op basis van data, artificial intelligence en algoritmes. De consument hoeft alleen maar lengte en gewicht in te voeren, vervolgens wordt aan de hand van simpele plaatjes gevraagd naar omvang van buik (plat, gemiddeld of rond), borst (smal, gemiddeld of breed) en heup (smal, gemiddeld of breed). Je hoeft dus niks meer op te meten: op basis van een enorme dataset aan de achterkant (maattabellen van honderden kledingmerken) rolt er een maatadvies uit.

'Elke retourzending kost een ondernemer gemiddeld 12,50 euro'

Het aantal retourzendingen als gevolg van de verkeerd gekozen maat gaat fors omlaag (tot 40 procent), het vertrouwen van de consument stijgt en de conversie schiet omhoog. Kortenoeven: ,,Onze missie is helder: dat elke consument aan de hand van Faslet in één keer de juiste maat bestelt. Wist je dat elke retourzending een ondernemer gemiddeld 12,50 euro kost? Bovendien zorgt elke retourzending voor een CO2-uitstoot die vergelijkbaar is met vijf kilometer autorijden. Doodzonde.’’

''Ik liep een winkel binnen en zag een mooie broek, maar wist bij God niet welke maat ik moest hebben: L of M. Passen in een kleedhokje kon niet vanwege corona''

Robbert Hoogstraten, mede-oprichter Faslet

De ondernemers leerden elkaar in 2011 als collega’s kennen bij een bedrijf dat games ontwikkelt. Ze werden vrienden en hebben altijd gedroomd om samen een onderneming te starten. Tientallen kledingwebshops maken momenteel gebruik van de widget, zoals Nølson, Suitable en Wear2Work. De widget is verkrijgbaar in abonnementsvorm.

Hoe is het idee ontstaan? Persoonlijke frustratie?

Hoogstraten: ,,Ja, dat kun je zeggen. Het idee ontstond in het voorjaar van 2020, Nederland was net in de ban van corona. Het was mooi weer en ik wilde een korte broek kopen. Ik liep een winkel binnen en zag een mooie broek, maar wist bij God niet welke maat ik moest hebben: L of M. Passen in een kleedhokje kon niet vanwege corona. Ik had meerdere opties. Een: ik koop een L en een M en breng er eentje terug. Twee: ik koop een L op de gok. Drie: laat maar. Het werd optie drie, want geen zin in gedoe. Maar ik baalde wel, want had geen korte broek. Toen heb ik Ard gebeld met de vraag of we niet iets konden verzinnen om dit probleem te tackelen.’’

Lees ook: Startup van de Week: Nølson, van de stijlvolle shirts

Kortenoeven: ,,Ik herkende het probleem, maar dan vooral wanneer ik online een broek wilde kopen. Ik bestelde er vaak een paar, dan zat de juiste maat er altijd tussen. Broeken die ik niet paste, stuurde ik terug. Het is een jungle, al die maattabellen van verschillende merken. Maat L bij het ene merk is maat M bij het andere. Zo kwamen we op het idee een app te bedenken die alle maattabellen overbodig maakt.''

,,Het idee was simpel: we vroegen mensen – met name vrienden en familieleden - om zichzelf één keer goed op te meten. Naast lengte en gewicht was het de bedoeling om de omvang van borst, buik en heup op te meten. Al die gegevens hebben we vervolgens gekoppeld aan de maattabellen van verschillende merken. Dus als je een overhemd van merk X wil kopen, kom je uit op een M, terwijl je bij merk Y juist op een L uitkomt. We stuitten echter op twee problemen: veel mensen hebben geen meetlint, bovendien willen mensen niet graag betalen voor zo’n app.’’

Oké, dus jullie initiële idee – een app voor de consument – leek het niet te redden. En toen?

Kortenoeven: ,,We hebben doorgezet, vooral ook omdat we met iemand aan de praat raakten die vertelde over het grote aantal retourzendingen bij fashion brands. Het is slecht voor het milieu, bovendien kost een retourzending de ondernemer 12,50 euro. Het motiveerde ons juist om door te zetten. We hebben de app in de ijskast gezet en hebben uiteindelijk een widget voor kledingwebshops ontwikkeld: Faslet, een combinatie van Fashion en Wallet. Wij koppelen de ingevoerde gegevens van de klant aan al die verschillende maattabellen van verschillende merken. De widget voorspelt op basis van algoritmen vervolgens heel nauwkeurig welke maat je nodig hebt. We hebben intussen honderden merken in onze database.’’

Faslet is een handige widget voor kledingwebshops.

Op welk moment besloten jullie er volle bak voor te gaan?

Hoogstraten: ,,In januari 2021. In het jaar daarvoor hadden we allebei nog ander werk, maar waren er in de avonduren en weekenden al mee bezig. In de zomer van 2020 hadden we ook al een paar duizend euro eigen geld geïnvesteerd in de app.’’

Kortenoeven: ,,Robbert en ik zijn niet zo technisch, terwijl het inhuren van professionals erg duur is. Gelukkig was daar David, een slimme jongen die we van onze vorige werkgever kenden. Hij wilde graag onderdeel worden van Faslet. We zeggen wel eens gekscherend: David is de hacker, Robbert is de hustler en ik de hipster. In juni 2021 is de widget daadwerkelijk gelanceerd en begonnen we omzet te draaien. Faslet is verkrijgbaar voor eigenaren van (online) kledingwinkels.’’

Hebben jullie ooit getwijfeld? Was, of is er een plan B?

Kortenoeven: ,,Ik heb nooit getwijfeld, er is geen plan B. Misschien vind je me naïef. Het zij zo. Ik geloof in Faslet.’’

Hoogstraten: ,,Ik sta er helemaal hetzelfde in.’’

''Ik weet echt zeker dat alle kledingwebshops over twee of drie jaar Faslet of een soortgelijke tool gebruiken''

Ard Kortenoeven, mede-oprichter Faslet

Wat zijn jullie ambities?

Hoogstraten: ,,We willen graag samenwerken met partners waarbij retouren een pijnpunt is. We hopen hiermee impact te maken op de online-mode industrie. Vooral omdat ik vader ben van 2 kinderen, vind ik het alsmaar belangrijker om de wereld duurzamer achter te laten. Ook willen we bewustwording creëren bij de consument. En natuurlijk willen we geld verdienen. De focus ligt vooralsnog op webshops in Nederland, maar Faslet is een schaalbaar product: we willen sowieso de grens over. Er is al interesse getoond uit andere landen. Als het maatprobleem maar wordt opgelost.’’

Kortenoeven: ,,De markt van de Virtual Fitting Room groeit. Het is een segment dat in beweging is, er is concurrentie. Ik weet echt zeker dat alle kledingwebshops over twee of drie jaar Faslet of een soortgelijke tool gebruiken. Wij moeten onderscheidend zijn en blijven. Uiteindelijk willen we natuurlijk de wereld veroveren met Faslet.’’

Ard, waar is Robbert goed in?

Kortenoeven: ,,Robbert kan heel goed een verhaal vertellen. Hij heeft een bijzonder sterk geloof in ons product en kan andere mensen op een overtuigende manier meekrijgen. Hij is de grote motivator.’’

Robbert, kun je een paar goede eigenschappen van Ard noemen?

Hoogstraten: ,,Ard is heel goed in alles wat met data te maken heeft. Hij is gestructureerd en analytisch. Bovendien kan hij een brug slaan tussen techniek en commercie.’’

Door wie of wat laten jullie je inspireren?

Kortenoeven: ,,Patagonia, een outdoormerk. Patagonia staat echt ergens voor: een betere planeet. En ze weten dat goed te combineren met commercie. Hun manier van zakendoen vind ik bijzonder inspirerend.’’

Hoogstraten: ,,Ik haal inspiratie uit het team van Faslet, mijn gezin en mijn vrienden. Mijn motto is: life is a game, live to play. Het leven is eindig, geniet. Heb je een droom? Ga ondernemen, maak het waar.’’

Lees ook: Startup van de Week: Unlit, interieuradvies net als in De Sims

Welke tips hebben jullie voor mensen met een innovatief idee en ondernemerszin?

Kortenoeven: ,,Als je zelf niet technisch bent: zoek er eentje op. Dat is de belangrijkste tip die ik kan geven. En gewoon doen. Starten met een onderneming gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.’’

Hoogstraten: ,,Dream big, execute small. Je komt elke dag nieuwe dingen tegen. Houd de droom groot, maar maak kleine stapjes. Probeer hobbels te overwinnen, maak fouten en leer er van.’’

Kortenoeven: ,,We zeggen vaak tegen elkaar: just keep going, heel belangrijk. Blijf gewoon gáán. En maak dingen inzichtelijk op basis van metingen. Meten is weten, heel simpel.’’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws