Aangeboden door Kamer van Koophandel

Nieuws Innovatie

Succesvol ondernemen volgens Yoni? Heb lef, maar vooral: sta achter je missie

Yoni, winnaar van de KVK Innovatie Top 100 in 2016, produceert tampons, maandverband en inlegkruisjes. Of ‘femcare’, zoals medeoprichter Mariah Mansvelt Beck het noemt. Femcare van gecertificeerd biologisch katoen. Met een steeds bredere productenlijn verovert het bedrijf de internationale markt. Toch is het plafond nog lang niet bereikt en is de ambitie vier jaar na de winst nog zeer groot. Hoe blijf je opvallen met je onderneming in een wereld waar grote corporates het laatste woord lijken te hebben? En wat adviseert topondernemer, auteur en veelgevraagd spreker Ruud Koornstra?

Bart Remmers 1 september 2020

Mariah Mansvelt Beck Yoni Care Femcare KVK

Mariah Mansvelt Beck, mede-oprichter van Yoni. Foto: Marco Bakker

Het basisidee achter Yoni is sinds de start van het bedrijf glashelder: menstruatieproducten op de markt brengen die minstens zo veel gebruiksvriendelijkheid en comfort bieden als tampons en maandverband van de grote, mondiale spelers. Echter, wel gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen. Nog steeds uniek in de wereld van femcare. Mariah Mansvelt Beck, samen met Wendelien Hebly oprichter van het bedrijf: ,,de consument kan op de verpakking - eveneens milieuvriendelijk - precies zien waarvan de producten zijn gemaakt. De achterkant en individuele verpakkingen van onze maandverbanden en inlegkruisjes zijn van een afbreekbare bio-plastic gemaakt. Uit maiszetmeel in plaats van plastic. Iets dat je nog niet ziet bij de grote producenten. Dat kan best anders. Als ons dat lukt, moet het hen zeker ook lukken. Het zijn juist de kleine bedrijven zoals het onze die bewustwording creëren. Nu meer en meer mensen de biologische producten kopen zie je pas dat de corporates gaan nadenken. Het levert geld op. Dus het wordt ook voor multinationals interessanter.’’

Uitdagingen als mkb-bedrijf

Dat een kleinere Nederlandse speler de primeur had met biologische femcare-producten, daar mogen we als ondernemersland trots op zijn. Niet zo vreemd dat Yoni in 2016 de KVK Innovatie Top 100 won. ,,Zeker. Toch was dat best bijzonder. Want het product zelf was er al. Het innovatieve aspect zit vooral in de manier waarop we Yoni aan de vrouw brengen. We waren de eerste in Nederland en Europa, en waarschijnlijk ook wereldwijd, die biologisch katoenen maandverband en tampons in de schappen kreeg, naast de ‘gewone’ synthetische producten.’’

''We zijn gestart met een crowdfundingactie met als titel: ‘Chemicals are not for pussies’. Je snapt: spraakmakend''

Mariah Mansvelt Beck, mede-oprichter Yoni

Vooral in de eerste jaren zijn de ondernemers voor veel uitdagingen komen te staan als mkb-bedrijf. ,,Eén van die uitdagingen was het bewustzijn bij de consument aanwakkeren. Dat doe je door de vraag naar je product te creëren. Vertel jouw verhaal zodat mensen begrijpen waarom het product er is. Wat bleek? Veel vrouwen hadden nooit stilgestaan bij het belang van het gebruik van gecertificeerd biologisch materiaal voor femcare’’, vertelt Mansvelt Beck. Het verhaal dat de ondernemer vertelt is slechts één van de vele voorbeelden van hoe je op een relatief eenvoudige manier kunt groeien met je bedrijf: met behulp van even vanzelfsprekende als logische stappen. Weten (te) weinig vrouwen van het nut van biologisch materiaal? Wijs ze er op. Vertel het de doelgroep.

Groeien hoeft niet gelijk te staan aan grote budgetten en andere hoge kosten voor de ondernemer. Maar hoe bereik je jouw doelgroep en ga je voor groei met een verhaal terwijl het budget zeer bescheiden is? ,,We zijn gestart met een crowdfundingactie (lees hier wat crowdfunding is) met als titel: ‘Chemicals are not for pussies’. Je snapt: spraakmakend. De actie was een succes. Eigenlijk was het niet eens zo moeilijk om op te vallen in een industrie waar creativiteit vaak ver te zoeken is en het taboe eromheen nog steeds niet verdwenen. We kennen allemaal de reclames met daarin witte leggings en blauwe vloeistoffen. Dat kon en moest anders. We hadden en hebben nog steeds enorm veel plezier met het bedenken en maken van onze marketingcampagnes. We stoppen er naast dat stukje humor educatieve waarde in, juist omdat het nog steeds een taboeonderwerp voor veel vrouwen is. Ze weten daardoor weinig over menstruatie, over hun cyclus, en over wat er in het door hun gebruikt menstruatieproduct zit. Wij gaan het gesprek aan om de consument zo breed mogelijk te adviseren en te informeren.’’

Anders nadenken over innovatie

Ruud Koornstra, met zijn bedrijf Tendris sinds jaar en dag actief met het energiezuiniger maken van onze planeet, onder andere in de vorm van ledlampen en elektrische auto's, benadrukt nog maar eens waarom juist Yoni zo’n moedige en succesvolle onderneming is. ,,Ik weet hoe moeilijk het voor een ondernemer kan zijn om leveranciers en afnemers te overtuigen van het duurzame aspect van jouw product. Geloof mij, dat is vaak een strijd die je moet leveren. Een mkb-bedrijf als Yoni heeft dat fantastisch gedaan en forceert de grote jongens om hun productie ook te verduurzamen omdat ze zien dat steeds meer consumenten dat ook willen. Kijk naar een Vegetarische Slager. Die werd een paar jaar geleden nog uitgelachen. Nu is het onderdeel van Unilever. Weet je, een mkb-bedrijf kan het zelden echt opnemen tegen een multinational, maar hetzelfde mkb-bedrijf kan de multinational wel de juiste richting opduwen! Waarom? Mkb’ers denken vaak anders na over innoveren dan grote bedrijven. Het zijn vernieuwers en wij moeten dat steunen.’’

Wees innovatief, heb lef!

Een mooi voordeel van een kleinere mkb-partij die met grote spelers samenwerkt, is de mogelijkheid om mee te denken, te sparren, te innoveren. Mansvelt Beck: ,,We bekijken vanuit ons ondernemerschap naar de laatste trends en wat we samen met een afnemer kunnen doen om beter op te vallen en te communiceren naar de klant toe. We zijn partners en niet simpelweg één van de vele leveranciers die de schappen vult.’’

''Elke dag weer vraag ik me af: hoe heb ik het gedaan? En hoe is dat voor anderen? Medewerkers, klanten, afnemers''

Mariah Mansvelt Beck, mede-oprichter Yoni

Koornstra: ,,Steeds meer mensen hebben het over missiegedreven ondernemerschap. Missiegedreven innovatie en missiegedreven beleid. Veel mensen die deze term gebruiken zijn helemaal niet missiegedreven, juist behoudend. Wat ik de afgelopen jaren als ondernemer heb gedaan? Ik ben gaan praten met mensen die alles weten van missies: militairen. Ik vroeg generaals, admiraals en mensen van de Koninklijke Militaire Academie hoe een missie werkt. Wat is dat nou precies? Het antwoord dat ik meestal kreeg: voor een succesvolle missie heb je lef nodig. Juist, dat is het. Creëer een perfecte storm om je missie te behalen. Dat is wat vernieuwende mkb’ers doen. De tegenkracht overwinnen. Met een mooi product en de juiste marketing heb je 25 procent van het succes in handen. De rest draait om die tegenkracht. Overwin je die, dan ben je een echte innovatieve mkb’er met lef. Daar is Yoni een perfect voorbeeld van.’’

Hulp bij de juiste besluitvorming

,,Lef is natuurlijk belangrijk, wil je ondernemen. Het bijdragen aan een duurzamere wereld net zo goed. Maar uiteindelijk wil en moet je ook gaan voor een financieel stabiel bedrijf.’’, vertelt Mansvelt Beck. ,,Ik gebruik mijn sociale en spirituele kompas ook in mijn professionele leven. Dat helpt me enorm bij de besluitvorming als ondernemer, in het contact met mijn leveranciers en afnemers. Het helpt me te werken aan maatschappelijke problemen, aan een duurzamere wereld. Die manier van ondernemen geeft mij kracht. Daarbij wil ik toevoegen dat zelfreflectie ontzettend belangrijk voor mij is. Elke dag weer vraag ik me af: hoe heb ik het gedaan? En hoe is dat voor anderen? Medewerkers, klanten, afnemers. Wat kan beter en wat niet? Ook dat helpt je als ondernemer verder.’’

Kom met een oprecht verhaal

Mansvelt Beck: ,,Waar ik met Yoni over vijf jaar wil staan? In meer schappen in de hele wereld. Dat gaat niet altijd zo snel als dat ik wil. Zo veranderen retailers in het Verenigd Koninkrijk vaak maar eenmaal per jaar de invulling van hun schappen. Je moet er elke keer weer op tijd bij zijn, anders is het een jaar wachten. Houd daar rekening mee. Daarnaast hoop ik dat de boodschap van Yoni over vijf jaar nog breder door vrouwen wordt gedragen. Zo’n dertig procent van de vrouwen in ons land kent het verhaal achter onze producten. Dat aantal moet groter groeien. In Nederland en daarbuiten.’’

,,Mijn tip aan collega-ondernemers? Kijk iets verder dan alleen maar hoe je geld kunt verdienen. Ik daag ze uit om mij antwoord te geven op de vraag: ‘hoe draag ik als ondernemer iets bij aan deze wereld? Waarvoor ben ik hier?’’’. Koornstra: ,,Maak met een gezond bedrijf een gezonde wereld. Kom met een oprecht verhaal en werk met mensen die meegaan in jouw missie, gelijkgestemden. Dat is pas echt goed innoveren.’’

Advies op maat

Ondernemen is doorzetten, aanpassen en keuzes maken. De afgelopen weken sprak KVK zo'n 70.000 ondernemers uit bijna alle branches. Ze hebben geluisterd en geholpen. Zo weten ze nog beter wat er speelt. En hebben ze voor jou antwoord op wat er mag en wat er kan. Ze helpen jou verder met relevante informatie en geven je advies op maat. Kijk op KVK.nl of bel gratis met 0800 2117.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.