Nieuws Technologie

Charlie Temple bestormt markt met bril voor een tientje

Leon Planken (41) kon zich niet voorstellen dat een bril per se honderden euro's moet kosten. In zijn onlineoptiek koop je er nu een voor een tientje, schrijft het Parool.

Jette Pellemans | Foto: Harmen de Jong 14 september 2016

Charlie temple

Charlie Temple werkt vanuit Delft, al was er aanvankelijk een plan om een winkel in Amsterdam te openen. "We dachten dat veel mensen de brillen toch even in het echt wilden zien. En bovendien leek het ons een toffe stunt om brillen binnen tien minuten uit te kunnen geven. Maar de drempel blijkt niet zo hoog te liggen; mensen vinden het prima om een bril online te kopen. Dus het plan voor een winkel blijft nog even op de plank liggen."Amsterdam blijft op de radar: hoewel Planken best prima zit bij zijn ouders in Delft, verlangt hij terug naar zijn stadse leven in de hoofdstad. "Ik heb er sinds 1999 gewoond en mijn vriendin woonde er ook al vijftien jaar. We missen het ontzettend. Ik heb nog niets op het oog, maar binnen nu en het jaar zitten we zeker weer in Amsterdam. Ik kan niet wachten."

Den Haag

Hoewel Leon Planken een Amsterdammer in hart en nieren is - import uit Den Haag, maar toch - is het enige Amsterdamse aan zijn optiek Charlie Temple het telefoonnummer. Het kantoor met zo'n tien medewerkers waarvandaan de brillen worden verstuurd staat namelijk op een bedrijventerrein in Delft. Maar als de telefoon gaat, is dat een doorgeschakelde 020-lijn. Planken: "Ik heb er laatst nog een vriend mee voor de gek gehouden toen ik hem belde met dit nummer." Met lage stem: " 'Dit is de politie Amsterdam Amstelland, spreek ik met die en die?' Mijn vriend bloedserieus: 'Eh, ja?'" Planken barst in lachen uit: "Há, had ik hem even goed te pakken!"

Quote 500

Onlineoptiek Charlie Temple is een start-up, maar Planken is niet het prototype ondernemer dat bij zo'n beginnend bedrijfje hoort. Hoewel hij 48 uur geleden nog in China zat, zit hij er op deze maandagmiddag fris bij. Eerder stond Planken met zijn computeronderdelenbedrijf Sweex in de Quote 500 Junior, maar door een productiefout in een partij tablets ging hij in 2014 voor zeven miljoen het schip in. Einde verhaal voor Sweex. Zijn villa aan de Amstel ruilden hij en zijn gezin in voor de achtertuin van zijn ouders in Delft. Een behoorlijke klap, maar de neus van de ondernemer staat alweer richting de toekomst. "Ik denk er nooit meer aan. Echt nooit. Dat ik fouten heb gemaakt weet ik heus wel, maar ik kijk liever vooruit."

Glasatelier

Planken gaat voor in het rondje door zijn kantoor, te beginnen in het glasatelier, dat in de praktijk een raamloos kamertje achter in het pand is. Daar is een geolied treintje van vier man bezig de binnengekomen orders van die dag af te werken. De leus is namelijk als die van elke webwinkel: vandaag besteld, morgen in huis. Dus worden de juiste glazen bij het juiste montuur gezocht, de glazen geslepen in de slijpmachine en na een check op de post gedaan. Planken pakt een bril die klaar is. "Kijk, zakje erom, kaartje erbij, in het doosje en hup - het kan naar de klant." Bij een nadere blik op de bestelling. "O, dit doosje kan nog niet weg: deze klant heeft nóg twee brillen besteld."

Drie brillen: in een optiek zou je er misschien nog eens een nachtje over slapen, maar de brillen van Charlie Temple zijn zo geprijsd dat je er gerust nog eentje bij bestelt. De hippe modellen zijn er in drie prijsklassen: 9,99, 25 en 38 euro.

Gecertificeerde opticiens

Het idee voor zijn nieuwe onderneming kreeg Planken toen hij een bril ging kopen voor zijn zoontje Charlie. Het duurde twee weken voordat het montuur er was en met de glazen erbij kostte de bril 400 euro. Met Charlie Temple - inderdaad vernoemd naar zijn zoon - biedt Planken nu brillen aan die nog geen tiende daarvan kosten. Hoe kan dat? "Een bril ís helemaal niet zo duur, maar we zijn gewend er veel voor te betalen. Het heeft een beetje de schijn van een medisch hulpmiddel. Iemand zegt 'het zijn toch je ogen' en dan leggen mensen er zo een paar honderd euro voor neer. Wij werken ook met gecertificeerde opticiens en goede materialen, maar dit hoeft geen honderden euro's te kosten."

Grote spelers

Dat we gewend zijn zo veel te betalen, komt onder andere door grote spelers op de brillenmarkt, zoals het Italiaanse Luxottica. "Zij maken de brillen voor Ray-Ban, Persol, Gucci, Dior, noem maar op. Zij kunnen de prijs kunstmatig hoog houden met hun positie. Op een bril van 200 euro bij Specsavers zit minimaal 190 euro winst. Dat moet ook wel, met die dure winkels en tv-spotjes. Maar als je dat allemaal niet hoeft te betalen en ook geen licentievergoeding aan een merk als Dior of Gucci hoeft af te dragen, houd je een bril van tien euro over."

Planken verzekert dat de kwaliteit van zijn brillen vergelijkbaar is met die van een dure bril van Tom Ford of Ray-Ban. "In Amerika is het al heel gewoon online een bril te kopen tegen scherpe prijzen. Hier zit het nog niet in onze mindset, maar dat zal gauw veranderen."

Ambitie

Planken reisde anderhalf jaar de wereld over om te zien hoe de brillenmarkt in elkaar zit. "Vier keer de wereld rond met budgetvluchten met zestien keer overstappen; ik kan het niet aanbevelen." De scharnieren van de bril bestelt hij in Duitsland, de monturen in Italië, de glazen in China. Alles zelf inkopen om zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden. Het is dan ook niet de bedoeling dat Charlie Temple een klein bedrijfje blijft. Planken heeft ambities dé onlinebrillenwinkel van Europa te worden. "Ik heb dit opgezet met een verloren gewaand pensioenpotje. Mijn eigen vermogen is nu nul euro; ik zet alles op alles om dit tot een succes te maken."