Blog Technologie

Blog Brechtje de Leij: jeugd is digitaal onnavolgbaar creatief

Tech-expert Brechtje de Leij las dat digitale vaardigheden van kinderen achterblijven terwijl haar elfjarige bonusdochter een video aan het editen was op TikTok. Toen was haar nieuwe blog snel geboren. ,,De jeugd blijft niet achter; de generatie die met Excel opgroeide kan de jeugd niet bijhouden.’’

Brechtje de Leij | Raad van Advies 28 september 2019

Kinderen online computer digitaal kennis

Foto ter illustratie, de jongen komt niet in de blog voor.

De jeugd van tegenwoordig is ongekend creatief. Ze bedenken de meest spectaculaire danschoreografieën. Ze mixen en editen er muziek bij als een professionele dj. Creëren looks met make-uptrucs waar een professionele visagiste nog een puntje aan kan zuigen. En ze publiceren dit alles in de next gen-versie van de korte film. Deze films zijn alleen niet te vinden op het Nederlandse Film Festival. Je moet er voor op TikTok zijn.

TikTok

TikTok? Is dat een soort van spelletje? Nee, het is hét nieuwe social mediaplatform. Tenminste, als je onder de achttien bent. In het kort is TikTok een app waar je korte video’s kunt delen. Zoals zoveel van de nieuwe digitale media van de jeugd, schieten woorden tekort om het uit te leggen. Je moet het ervaren. Het liefst langer dan vijf verbaasde minuten. Het is een eigen wereld waar je de taal en de humor van moet leren kennen en leren waarderen. Je ziet er hiphop en flashmobs, muzikale memes, korte stand-up comedy en tal van lifehacks en DIY’s.

Een tikje jaloers

Een visuele explosie van creatieve jeugdigen. Video en muziek zijn de basis, en die kun je op de meest ongekende manieren gebruiken om jezelf creatief uit te drukken. Waar Twitter wat zuur kan zijn, word ik altijd vrolijk van TikTok. Een tikje jaloers ook. Ik kan misschien nog een grappige tweet bedenken, maar voor TikTok ben ik echt te oud.

''TikTok? Is dat een soort van spelletje? Nee, het is hét nieuwe social mediaplatform''

Brechtje de Leij, techexpert en lid van onze Raad van Advies

Faxapparaat

Als ik dan in het nieuws lees dat de digitale vaardigheden van kinderen achterblijven, vraag ik me af wat ze in het onderzoek hebben uitgevraagd. Wellicht of de kids Microsoft Excel op een desktopcomputer kennen. Of ze weten wat je moet doen met een faxapparaat.

Ik zie een licht vertwijfelde leraar voor me, die met een ogen rollend kind ernaast ‘op Startpagina aan het surfen is’. Waarbij de oude school-pc zo traag is, dat wifi in de trein razendsnel lijkt. Nee, dat is inderdaad niet de digitale wereld die ze kennen. Het doet me denken aan het Amerikaanse Congres dat Mark Zuckerberg ondervraagt over Facebook.

Roblox en Minecraft

De meeste basisschoolkinderen hebben vanaf acht jaar al een smartphone. En vaak al veel eerder een tablet. Op zeer jonge leeftijd kunnen ze al prachtige bouwwerken maken in games als Roblox en Minecraft. Tussen acht en tien jaar hebben ze digitale vaardigheden waar jij en ik niet meer aan kunnen tippen. Als ik mijn elfjarige bonusdochter zie video-editen in TikTok, dan voel ík me de digibeet.

Dat wij niet in staat zijn te volgen wat de jeugd tegenwoordig digitaal doet, wil niet zeggen dat ze geen digitale kennis hebben. Ik denk eerder dat wij digitale kennis hebben die in sneltreinvaart hopeloos aan het verouderen is.

Brechtje de Leij 2 460x644

Brechtje de Leij

Brechtje de Leij is Digital Strategist voor haar bedrijf B-Digitized, schreef het boek Mobiele Eenheid en is als techexpert lid van onze Raad van Advies.

De inspiratie voor deze blog kwam van dit artikel op Nu.nl.